بهبود معیشت جوامع محلی با جنگلکاری

رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: بیش از ۹۰۰ هکتار از اراضی جنگلی استان با استفاده از گونه‌های جنگلی مثمر، بذرکاری و نهالکاری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،   مسعود خوارزمی رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای عملیات بیومکانیکی ۱۲ هزار میلیون ریال به اداره جنگل اختصاص یافته است که با این رقم، ۹۴۵ هکتار پروژه جنگلکاری در قالب عملیات بذرکاری و نهالکاری در اراضی مستعدی که قابلیت اجرای پروژه را داشته و قبلا اراضی جنگلی مخروبه تلقی می‌شدند، تعریف شده است.

او با بیان اینکه این سطح از عملیات در حوزه‌های آبخیز قادرآباد، شصت فیچ، دره مرید و آسیاب جفته قرار دارند که در برخی موارد، همجوار سایر پروژه‌های آبخیزداری نیز هستند، افزود: این پروژه‌ها از سوی تشکل‌های مربوط به منابع طبیعی در قالب پیمانکاری با استفاده از توان جوامع محلی که چند هدف را دنبال می‌کنند در مرحله اجرا و یا در حال پایان است.

خوارزمی با بیان اینکه بیشتر عملیات جنگلکاری با بذور جنگلی، مانند بادام کوهی (الوک) و بنه و ... است، گفت: با این کار در آینده‌ای نزدیک به علت مثمر بودن گونه‌های جنگلی، علاوه بر ایجاد، احیا و توسعه پوشش جنگلی در زندگی دامداران و جوامع محلی نیز اثرگذار بوده است؛ بنابراین، حفاظت و نگهداری نیز از سوی همان جوامع محلی و بومیان منطقه انجام می‌شود که این امر، موفقیت بسیار بالای پروژه را در بر دارد.

او با اشاره به اینکه این اداره، براساس قرار داد‌های بسته شده در زمان مشخص، پروژه‌های خود را به پایان می‌رساند، افزود: فصل مناسب برای اجرای عملیات بذرکاری از نظر رعایت اصول فنی برای استان کرمان تا پایان آذر پیش بینی شده است؛ بنابراین، عملیات اجرایی بذرکاری در زمان مناسب از شهریور آغاز شده و تا پایان آذر تمام می‌شود و عملیات نهالکاری حداکثر تا پایان بهمن به پایان می‌رسد.

رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان به پراکنش نامناسب بارندگی، پایین بودن متوسط سالیانه آن و کم آبی در بیشتر نقاط استان اشاره کرد و گفت: عملیات نهالکاری در سطح‌های قابل توجه در مناطقی قابلیت اجرا دارد که دارای بارندگی کافی برای استقرار نهال در سال‌های آینده و همچنین نیاز آبی در زمان کشت باشد به این دلیل برای سطح زیاد، نمی‌توان اقدام به عملیات نهالکاری کرد.

او افزود: این اداره در بعضی از مناطقی که دسترسی به منابع آبی وجود دارد و عرصه‌ها قابلیت احیا و توسعه را داشته باشند، اقدام به اجرای عملیات نهالکاری با گونه‌های جنگلی بنه و بادام کوهی کرده که این موضوع در افزایش سرانه جنگل مؤثر بوده و نهایتا اقتصادی هم هست.

انتهای پیام/ی

اجرای عملیات نهالکاری با گونه‌های جنگلی بنه و بادام کوهی

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار