کارشناس مسئول مکانیزاسیون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: استفاده از پهپاد برای سمپاشی در مزارع، کاهش مصرف سم را در پی دارد.

سمپاشی مزارع از طریق پهپاد در فراشبند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی جوکار کارشناس مسئول مکانیزاسیون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند با بیان اینکه استفاده از پهپاد سمپاش برای کشاورزان به دلیل سمپاشی دقیق و اصولی کاهش مصرف سم را در پی دارد، اظهار کرد: پهپاد سمپاش در همه مزارع شهرستان کاربرد دارد.

او افزود: این روش به منظور کشاورزی هوشمند و به منظور مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری ها، کاهش آلودگی محیط زیست و آب، کاهش مصرف سم و جذب بالای کود شیمیایی استفاده می‌شود.

جوکار گفت: این پهپاد‌ها قابلیت‌های مانند صرفه جویی در مصرف آب و هزینه عملیات، دقت بالای سمپاشی در مزارع، سهولت در بکارگیری آن‌ها و تسریع در کار دارند.

او ادامه داد: این دستگاه‌ها در مدت زمان ۱۰ دقیقه با یک لیتر سم و ۱۰ لیتر آب یک هکتار زمین را سمپاشی می‌کنند در حالی که برای سمپاشی یک هکتار با روش سنتی به بیش از ۴۰۰ لیتر آب نیاز دارد.

او بیان کرد: ورود نکردن کشاورز به زمین‌های زراعی و تماس نداشتن مستقیم کشاورز با سم که باعث جلوگیری از انواع بیماری‌ها می‌شود، لهیدگی نداشتن و از بین رفتن محصولات بر اثر ورود تراکتور در مزرعه، همپوشانی یکنواخت سم به تمام نقاط مزرعه و کاهش مصرف آب و سم از مزایای پهپاد‌ها در عرصه کشاورزی هستند.

جوکار افزود: تا پیش از این سمپاشی و کودپاشی مزارع به دو روش عمده زمینی با استفاده از تراکتور یا نیروی انسانی انجام می‌شد که هر یک معایب خاص خود را دارد، اما اکنون پهپاد‌ها زمینه‌ای را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان و عملکرد مزارع فراهم کرده اند.

مهدی جوکار با بیان اینکه برای سمپاشی زمین‌های زراعی ۱۰ دقیقه زمان لازم است، گفت: با استفاده از این پهپاد‌ها در مصرف سم و آب صرفه‌جویی می‌شود و سمپاشی زمین‌ها در مناطق سخت گذر نیز به راحتی قابل انجام است.

کلمه پهپاد مخفف عبارت «پرنده هدایت پذیر از دور» است که به هواپیما‌های بدون سرنشین اطلاق می‌شود که در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلفی از جمله حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/چ

سمپاشی مزارع در فراشبند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار