برداشت ۱۵ هزار و ۳۰۰تن کلزا از سطح مزارع استان کرمانشاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : تاکنون ۱۵ هزار و۳۰۰ تن کلزا توسط مراکز خرید از کشاورزان استان کرمانشاه خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سید افشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سطح زیر کشت کلزا استان کرمانشاه را ۱۰هزار و ۴۰۰هکتار اعلام نمود و گفت : بارش‌های فراوان اسفند و فروردین ماه و کاهش فرصت زمانی مبارزه شیمیایی، خسارت سیل ابتدای سال و خشکی و گرمی بیش از حد هوا در اردیبهشت ماه باعث شد شاهد خسارت آفت سنک کلزا در سطح مزارع استان و سایر استان‌های زاگرس نشین و حتی استان‌های شمالی کشور نیز باشیم که علی رغم مبارزه شیمیایی صورت گرفته، این محدودیت‌ها نقش مهمی در کاهش عملکرد کلزا برعهده داشت.

وی سطح سمپاشی شیمیایی مزارع علیه آفت سنک کلزا را ۷۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت : کشاورزان استان با توصیه‌های کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی از ۲ تا ۶بار نسبت به سمپاشی مزارع خود علیه آفت سنک کلزا اقدام نموده اند.

صفوی در ارتباط با چرخه زندگی این آفت و اثرات آن بر سایر مزارع یادآور شد: این آفت تا قبل از سال ۹۷-۹۸ چندان خسارت قابل توجهی نداشته است و بیشتر خسارت ناشی از آفت شته مومی کلزا بود، اما طی سال زراعی جاری شرایط آب و هوایی غرب کشور باعث افزایش تراکم این آفت در سطح مزارع شد و در حال حاضر در سایر کشت‌ها این آفت کاملا در حال کنترل است.

صفوی در اتباط با انتشار خبری در خصوص خسارت این آفت به کلزا‌های ارقام خارجی خاطرنشان کرد: هجوم آفت سنک به مزارع ربطی به بذور نداشته و بذور خارجی وارد شده از مرغوبترین بذور به حساب می‌آیند و تحت نظارت کارشناسان امر وارد شده اند و آفت مذکور به مزارع کلزای ارقام ایرانی و ارقام خارجی خسارت وارد نموده است.

وی در پایان توصیه نمود کشاورزان کلزا کار پس از پایان امر برداشت برای مبارزه فیزیکی با این آفت نسبت به شخم عمیق مزارع خود اقدام نمایند .

 

 

انتهای پیام/د

کاهش فرصت زمانی مبارزه شیمیایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.