آزمایش کاوشگر زیردریایی ویژه کشف قمر فضایی اروپا در سردترین رودخانه‌های زیرزمینی

قمر اروپای سیاره مشتری یکی از اصلی‌ترین مناطق گمانه‌زنی برای یافت حیات فرازمینی است و به همین دلیل دانشمندان این‌بار کاوشگری متفاوت برای شنا دراعماق اقیانوس برای کشف اسرار آن طراحی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان برای کشف اسرار قمر مرموز اروپا در نظر دارند از نوعی کاوشگر رباتیک استفاده کنند.
 
قمر اروپای سیاره مشتری دارای اقیانوسی منجمد است, به همین دلیل برای کشف اسرار آن به ویژه کشف نشانه‌های احتمالی از حیات فرازمینی، دانشمندان نوعی کاوشگر رباتیک به شکل زیردریایی طراحی کرده‌اند.
 

اکنون نمونه اولیه زیردریایی رباتیک به وسیله دانشمندان درحال آزمایش در رودخانه‌های زیرزمینی قطب جنوب است. این کاوشگر رباتیک دارای دوچرخ و دو دوربین است و می‌تواند برای مدت چندین ماه با تنها یک بار شارژ باتری‌ها به فعالیت و اکتشاف بپردازد.
 

کاوشگر رباتیک با نام اختصاری BRUIE در نواحی قطب جنوب در ایستگاه تیم تحقیقات کشور استرالیا مورد آزمایش قرار گرفته است.

این کاوشگر افزون بر قابلیت غواصی درون آب‌های اقیانوسی می‌تواند در زیر لایه‌های یخ اقیانوس استفاده شود و با شناور شدن در آن با استفاده از جریان آب به حرکت بپردازد و به این ترتیب میزان هزینه انرژی جنبشی آن کاهش می‌یابد.

از دیگر تجهیزات این کاوشگر دارا بودن نوعی سیستم انرژی است که در زمان توقف حرکت کاوشگر یا جمع‌آوری نمونه‌ها می‌تواند انرژی خود را حفظ کند.

دانشمندان انجام آزمایش در یخ‌های قطبی را به دلیل شباهت با اقیانوس یخ‌زده قمر اروپای سیاره مریخ اعلام کرده‌اند.
 

در کاوشگر تعداد زیادی حسگر تعبیه شده است که هرکدام وظایف مختلفی دارند. از جمله اصلی‌ترین دلایل ساخت و توسعه این کاوشگر یافتن حیات فرازمینی در میان آب‌های یخ‌زده اقیانوس زیرزمینی قمر اروپاست که به گفته دانشمندان یکی از مناطق با احتمال یافتن حیات فرازمینی است.

این کاوشگر می‌تواند به اندازه‌گیری دما و میزان اکسیژن، بررسی سطح شوری آب، و اندازه‌گیری دیگر معیار‌ها در زمان حرکت در زیر آب یخ‌زده بپردازد و داده‌های منحصربه‌فردی برای تیم پشتیبانی ارسال کند.
 

ماموریت آینده ناسا برای بررسی سیاره مشتری برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است که در آن، کاوشگر کلیپر ناسا برای بررسی سیاره مشتری و مطالعه درباره قمر‌های فراوان آن به فضا پرتاب خواهد شد.

قمر اروپای سیاره مشتری هر ۳.۵ روز زمینی یک بار به دور مدار مشتری گردش می‌کند و حالتی مشابه کره ماه سیاره زمین دارد.
 

مطالعه‌ها نشان می‌دهد قمر اروپا دارای یک هسته آهنی، یک گوشته سنگی و یک اقیانوس زیرسطحی از آب شور مانند کره زمین است.

این اقیانوس به اندازه‌ای عمیق و بزرگ است که تمام سطح قمر اروپا را تحت پوشش خود قرار داده است و به دلیل دور بودن از خورشید، اقیانوسی یخ‌زده دارد.
 

افزون بر کاوشگر زیردریایی، دانشمندان اعلام کرده‌اند طرحی برای جست‌وجو و یافتن حیات فرازمینی بر سطح قمر اروپا دارند که تا یک دهه آینده ساخت آن به اتمام خواهد رسید.

منبع:Dailymail
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار