مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر خبر داد؛

بومی سازی ۸۰۰ قطعه کشتی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان

منتصر کوهساری گفت: ۸۰۰ قطعه مهم در حوزه شناور و کشتی‌سازی توسط تولیدکنندگان داخلی بومی‌سازی شده است.

بومی سازی ۸۰۰ قطعه کشتی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان / تعمیرات اساسی ۶۶ فروند شناور در داخل کشور با استفاده از توان متخصصان داخلیبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد منتصر کوهساری مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه امسال به عنوان سال تولید ملی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، گفت:  تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه حمایت از تولید داخل وظایف خود را دو برابر کرده‌اند.
 
او با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در ۴ محور در حوزه تولیدات داخلی اقدامات خود را انجام داده‌اند گفت: محور اول تعمیرات و نگهداری تجهیزات، محور دوم تأمین قطعات با تجهیزات بندری، محور سوم قطعات و تجهیزات دریایی، محور چهارم محو ر قطعات و تجهیزات مخابراتی که با استفاده از توان و تخصص تولیدکنندگان داخلی در این محور‌ها فعالیت‌های خود را گسترش داده‌ایم.

منتصر کوهساری با بیان اینکه ۱۷۷ شناور کوچک و بزرگ، لایروب‌ها، یدک‌کش‌ها، آتش‌خوار‌ها در طول سه سال گذشته تمامی قطعاتشان توسط این تولیدکنندگان تعمیر و نصب شده است گفت: در طول سه سال گذشته تعمیرات اساسی و زیرآبی شناور‌های ایرانی در یارد‌های تعمیراتی داخلی انجام شده است.
بیشتر بخوانید: افزایش ترانزیت بین ایران و ۴ کشور مهم دنیا

مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر اظهار کرد: طبق مصوبه سازمان بنادر و دریانوردی تعمیرات اساسی و زیرآبی تجهیزات سازمان بنادر به بیرون از کشور ممنوع شده است.

او تصریح کرد: ۶۶ فروند شناور بزرگ و کوچک در ۷ ماه گذشته تعمیر اساسی شده که این تعمیرات شامل تعمیرات بدنه، تجهیزات یدکی بوده است و تمامی این اقدامات در راستای حمایت از تولید داخل بوده است.

منتصر کوهساری بیان کرد: تعویض بدنه و قطعات، موتورسازی، تعمیر موتور و تعمیرات کاربردی به صورت کامل در داخل کشور توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر با اشاره به اینکه در کل بنادر کشور از جمله شهید رجایی، بندر امام خمینی، بندر آبادان، خرمشهر، بوشهر، نوشهر، امیرآباد توانسته‌ایم بیش از ۸۰۰ قطعه برای تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی در داخل کشور تولید کنیم افزود: این قطعات عبارت است از پمپ‌های آب شور، آب شیرین، گیربکس، شت‌های پروانه‌ای، شت‌های سکان و شت‌های لایروب در داخل کشور توسط سازندگان داخلی انجام شده است.

او یادآور شد: تمامی این قطعات قابل رقابت با تولیدکنندگان شرکت‌های خارجی هستند.

منتصر کوهساری ادامه داد: در گذشته تمامی این قطعات برای تولید و یا تعمیر به خارج از کشور داده می‌شد که خوشبختانه با ارائه این مصوبه توانستیم از توانمندی تولیدکنندگان داخلی استفاده کنیم.

مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر افزود: در حوزه تولید پمپ توانسته‌ایم پمپ‌هایی را به صورت سه بعدی ساخته که تاکنون تعداد آن به ۸ دستگاه رسیده و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است همچنین بیش از ۷ فروند لایروب بزرگ در حوزه شناور‌ها ساخته شده و ما با استفاده از این توانمندی‌ها از واردات بی‌نیاز شده‌ایم.

او با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از این تولیدات در حوزه دریایی و بندری برای ما صرفه اقتصادی داشته است گفت: اگر تعداد تولید این نوع قطعات را افزایش دهیم حدود ۵۰ درصد برای ما ارزان‌تر خواهد بود و صرفه ارزی بسیار بالایی را برای کشور خواهد داشت.

منتصر کوهساری با اشاره به اینکه ساخت تجهیزات مخابرات توسط تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته است گفت: اولین رادار را در حوزه مخابراتی در بندرعباس نصب کرده‌ایم که به صورت کامل قابل رقابت با سازندگان خارجی است.

مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر یادآور شد: در بحث تجهیزات بندری گیربکس‌ها و قطعات مربوط به گیربکس را توانسته‌ایم بومی سازی کنیم که البته در این بخش با چالش و مشکلاتی روبرو بودیم که با حمایت از تولیدکنندگان این مشکلات برطرف شده است.

او تصریح کرد: کار‌ها و فعالیت‌های جدیدی در دستور کار قرار گرفته است که این اقدامات عبارت است از ساخت تجهیزات بندری آر پی جی است که تعداد آن به ۱۵ دستگاه رسیده و تمامی آن‌ها توسط شرکت‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است همچنین ساخت ۲۴ دستگاه آر پی جی هم در دستور کار قرار گرفته است که مناقصات آن در حال انجام است و ما در این بخش از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

منتصر کوهساری بیان کرد: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از این تجهیزات امکان تولید داخل آن‌ها در کشور وجود دارد.

مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر با اشاره به اینکه ۹ فروند شناور به ارزش ۱۱۲ میلیون یورو در دست ساخت داریم گفت: ۹ فروند شناور دیگر مناقصات و تفاهم‌نامه‌های آن‌ها منعقد شده که ارزش ریالی و ارزی آن حدود ۳۶ میلیون یورو است که قرارداد‌های آن‌ها با شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی منعقد شده است.

او بیان کرد: تولید شناور‌های ساحلی برای بنادر کوچک هم به ارزش ۲۵ میلیون یورو انجام شده که تمامی آن‌ها در راستای حمایت از تولید داخل توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است در مجموع ۹۲ فروند شناور در حال ساخت در حال مناقصه قرار دارد که تعدادی از آن‌ها توسط وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان ساخته خواهد شد.

منتصر کوهساری افزود: ارزش ریالی ۷۸ فروند ۲۰۵ میلیون یورو است که قرارداد ساخت این شناور‌ها در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر افزود: طی امسال و سال آینده مجموعا ۴ هزار میلیارد تومان پروژه بندری، دریایی و مخابراتی با استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با اشاره به اینکه ما برای تولید این قطعات از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهیم کرد گفت: در بحث تولید رادار به صورت کامل از توان این شرکت‌ها استفاده شده و با توجه به مصوبه سازمان بنادر میزان استفاده و اعتماد به این شرکت‌ها نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است.

منتصر کوهساری با اشاره به اینکه ۸۰۰ قطعه مربوط به شناور‌ها در داخل کشور تولید شده است گفت: از این تعداد ۲۶۰ قطعه مربوط به تجهیزات دریایی، ۴۶۷ قطعه مربوط به تجهیزات بندری و مخابراتی بوده و ۴۱ قطعه هم مربوط به تعمیر و نگهداری بوده که در مجموع در داخل کشور تولید شده و ارزش ریالی آن‌ها ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر افزود: تعدادی از این قطعات مربوط به پمپ‌های لایروبی و پمپ‌های آب شور و آب شیرین بوده که توسط این شرکت‌ها ساخته شده است.

او با اشاره به اینکه ما در حال فرهنگسازی برای استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی در تمامی بخش‌ها هستیم گفت: این قطعات ۲ تا ۳ درصد نیاز دریایی و بندری ما را تأمین می‌کند و هدف ما در این بخش اقتصاد مقاومتی و رونق تولید بوده است.

منتصر کوهساری با بیان اینکه در دنیا بسیاری از قطعات از خارج خریداری می‌شود گفت: در حال حاضر برای تأمین قطعات و واردات آن‌ها تحریم‌ها مشکلی را برای کشور ایجاد نکرده و ما برای تأمین قطعات یدکی مشکل خاصی را نداریم.

مدیر کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر با اشاره به برگزاری نمایشگاه حمل و نقل از ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه هم گفت: در این نمایشگاه سعی شده تمامی تجهیزات مربوط به شناورها، تجهیزات بندری و دریایی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی ساخته شده به نمایش گذاشته شود و ما در این نمایشگاه از تمامی تولیدکنندگان داخلی در این حوزه دعوت خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه در این نمایشگاه سعی خواهیم کرد نیاز‌های بسیاری از شرکت‌های دریایی و بندری را با استفاده از توان این تولیدکنندگان برطرف کنیم و از سوی دیگر ظرفیت خود را برای استفاده از توان داخلی افزایش دهیم.

منتصر کوهساری اظهار کرد: حدود ۱۷۷ فروند شناور کوچک و بزرگ در کشور وجود دارد که ۳۶ فروند برای تعمیرات زیرآبی و روآبی برای تعمیر ارسال شده است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار