باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند

برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر و افزایش ارزش غذایی نان، طرحی برای افزایش سبوس گیری از نان در مازندران در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نان‌ها چند وقتی می‌شود که رنگشان روز به روز در حال سفید شدن بود و ذائقه مردم این را می‌طلبیدکافیست چند دقیقه‌ای با مردم در صف نانوایی‌ها هم کلام شوید و به علاقه مندی آن‌ها به نان سفید پی ببرید.

یکی از شهروندان ساروی می‌گوید: اگر نانوایی رنگ نان آن تیره باشد دیگر از آن خرید نمی‌کنیم و سفیدی نان را دلیل کیفیت بالای آن می‌دانیم.

فرد دیگری می‌گوید: توقع ما از یک نانوایی خوب نان‌هایی به رنگ روشن است و نانی که رنگ آن تیره باشد خوردنش برای ما سخت است.

یکی از صاحبان نانوایی می‌گوید: برای افزایش سبوس نان و به دنبال آن تیره شدن رنگ نان، باید به مردم آموزش داد نانی که تیره‌تر است کیفیت و ارزش غذایی بالایی دارد.

او افزود: متاسفانه مردم با تیره بودن نان مشکل دارند و اگر از آرد سبوس دار استفاده کنیم مشتری‌های خود را از دست می‌دهیم.

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

خواص نان سبوس دار چیست؟

یک دانه گندم یا جو از سه قسمت سبوس، آندوسپرم و جوانه تقسیم شده است کـه سبوس خارجی‌ترین لایه دانه است و آن قسمت از غله مورد نظر است که دائما در معرض آفتاب و هوا بوده و از تشعشع خورشـید استفاده می‌کند.

تحقیقات پژوهشگران نشان داده هیچ ماده غذایی جهت تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با سبوس برابری نمی‌کند، به همین دلیل سبوس به طلای گیاهی معروف شده است.

یکی از فواید مصرف نان سبوس دار کمک به کاهش وزن است، سبوس موجود در نان سبب احساس سیری در فرد می‌شود.

غلات سبوس دار بیشتر از غـلات سبوس گیری شده، در دستگاه گوارش می‌مانند و آب به خود می‌گیرند و احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهنـد.

افرادی کـه قصـد کاهش وزن سالم را دارند می‌توانند با مصرف نان سبوس دار در رژیم غذایی به هدف خود برسند.

مصرف نان سبوس دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده برای درمان بیماری‌هایی نظیر ورم معده و روده مفید است و از خواص گندم سبوس دار درمان پولیپ‌هایی موجود در کولن یا روده است.

یکی دیگر از خواص نان سبوس دار و فواید مصرف آن کاهش جذب کلسترول خون است که سبب کاهش چربی خون شـده و به طور غیر مستقیم از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند و سبب مهار سکته‌های قلبی می‌شود.

مصرف نان سبوس دار برای بیمارن مبتلا به دیابت مفید بوده، مصرف سبوس جذب قند را پایین آورده و در نتیجه زمینه ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

مصرف نان سبوس دار به طور غیر مستقیم بر کنترل فشار خون نیز موثر بوده و غذایی مفید برای مبتلایان به فشار خون بالا است.

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

نان سبوس دار سرشار از آهن، اسید فولیک، املاح و ویتامین‌های ضروری برای رشد کودکان است.

تحقیقات نشان داده یکی از مهمترین خواص نان سبوس دار برای کودکان کمک به بهبود رشد، افزایش هوش و رفتار خوب در کودکان است.

نان سبوس دار سرشار از سیلیس بوده، مصرف آن سبب استحکام و افزایش سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.

مصرف نان سبوس دار برای سلامت چشم‌ها مفید بوده، وجود ویتامین ای، روی و نیاسین در سبوس می‌تواند به افزایش سلامت عمومی چشم کمک کند.

همچنین سبب کاهش ریسک بیماری دژنراسیون ماکولا ناشی از سن که علت اصلی از بین رفتن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است، می‌شود.

توزیع آرد سبوس دار در مازندران

براساس مصوبه کارگروه آرد و نان استان و به منظور امنیت غذایی و پیشگیری از بیماری‌ها از اول آبان ماه امسال همه واحد‌های خبازی یارانه‌ای با پخت بربری با آردی که ۱۸ درصد سبوس گیری شده و واحد‌های خبازی با پخت لواش، تافتون و سنگک با آردی که ۱۵ درصد سبوس گیری شده ملزم به تولید نان هستند.

سید محمد جعفری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: ۵ کارخانه آردسازی استان به عنوان پایلوت برای تولید آرد ۵ درصد سبوس گیری شده تعیین شدند.

او افزود: بازنگری در میزان سبوس گیری آرد‌ها در راستای سلامت غذایی و بهبود کیفیت نان و تامین فیبر مورد نیاز مردم در استان از سوی اداره کل غله و با همکاری استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت معدن و تجارت استان، استاندارد و اتحادیه خبازان انجام می‌پذیرد.

جعفری گفت: این مصوبه قبلا برای واحد‌های خبازی نیمه یارانه‌ای (آزادپز) از اول مهر عملیاتی شده بود.

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

 

افزایش سبوس در نان در گرو کاهش سبوس گیری از گندم

خانی مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولید آرد مازندران با بیان اینکه قبلا میزان سبوس گیری از گندم خیلی بیشتر بود و میزان آن ۲۲ درصد بود می‌گوید: اکنون با اجرای طرح افزایش سبوس نان، میزان سبوس گیری ۱۵ درصد شده است.

او افزود: این کارخانه تولید آرد با ۲ خطر تولید ۱۸۰ و ۸۰ تنی فعال است.

خانی گفت: اگر این طرح در همه کارخانه‌های تولید آرد به صورت یکسان اجرا شود، بسیار خوب است و سلامت عموم جامعه را تضمین می‌کند.

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولید آرد مازندران افزود: برای اینکه نانوایی‌ها به پخت این آرد‌های سبوس دار عادت کنند، یک مقدار زمان می‌برد

او گفت: به علت سبوس موجود در آرد طبیعتا رنگ آن تیره‌تر می‌شود و مردم باید این موضوع را درک کنند.

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

 

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

فرهنگ سازی لازمه جذب مشتری

یکی از صاحبان نانوایی در ساری می‌گوید: از وقتی طرح افزایش سبوس نان اجرا شده مشتری‌ها کمتر شدند و از تیره بودن رنگ نان گلایه می‌کنند.

او افزود: مصرف نان سبوس دار برای مردم نیازمند فرهنگ سازی است و اگر با خواص آن آشنا شوند قطعا مصرف این نوع نان را می‌پسندند.

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

نان سبوس دار سرشار از فیبر

حسن مکرمی رستمی مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر گرایش به مصرف آرد سفید در مردم وجود دارد، گفت: مجموعه‌ای از فیبر که به عنوان سبوس از گندم جدا می‌کنیم، سبب جلوگیری از چاقی، فشار خون، دیابت و کانسر می‌شود.

او افزود: پوسته خارجی گندم (سبوس) اصلی‌ترین منبع فیبر، مواد معدنی و ویتامین است و نقش مؤثری در بهبود جذب املاح ضروری، همچون کلسیم و آهن دارد.

مکرمی گفت: به دلیل درجه نامناسب سبوس گیری در هنگام آسیاب کردن بخش زیادی از پوسته خارجی گندم جدا شده و سبب به افت ارزش غذایی آرد می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: در کارگروه آرد و نان استانداری مازندران با اصلاحاتی که در شیوه فعلی سبوس گیری آرد برای انواع نان‌ها انجام شد، طبق مصوبه این کارگروه اقدامات عملیاتی در جهت ارتقاء ارزش غذایی نان و بهبود کیفیت آن وکنترل بیماری‌های غیر واگیر شایع در مازندران انجام می‌شود.

او گفت: در این کارگروه مصوب شد میزان سبوس گیری از نان بربری ۱۸ درصد، لواش و سنگک هم ۱۵ درصد باشد که از مهر ماه آغاز شد.

مکرمی با بیان اینکه میزان نیاز یک فرد به فیبر در روز ۲۵ گرم است، افزود: اگر استخراج سبوس از نان بربری ۱۸ درصد باشد، ۱۲ گرم فیبر از نان دریافت می‌شود و بخش عمده‌ای از نیاز به فیبر با مصرف نان تامین می‌شود.

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

نان‌هایی که روز به روز تیره‌تر می‌شوند + فیلم

ممنوعیت اضافه کردن سبوس به آرد در نانوایی‌ها

حسن مکرمی رستمی مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اضافه کردن سبوس پس از تخمیر مضر است و مانع جذب کلسیم و آهن می‌شود، گفت: این شیوه اضافه کردن سبوس به خمیر نان نه تنها هیچ ارزش غذایی در پی نخواهد داشت، بلکه افزودن سبوس خارج از فرآیند تولید آرد می‌تواند سبب ایجاد مشکلات بهداشتی و سلامتی شود.

او افزود: آرد سبوس دار صرفا در کارخانه آرد تولید می‌شود و اضافه کردن سبوس به آرد مصرفی در نانوایی‌ها صحیح نیست.

مکرمی گفت: سبوس گندم به لحاظ فیبر حلالی که دارد می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بدن آزاد کند و در جلوگیری از بیماری‌های کانسر موثر باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: نان‌های سبوس دار با جذب تدریجی کمک به تحریک عضلات روده و در نتیجه بهبود کارایی دستگاه گوارش از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش، چون دیورتیکولوز، یبوست و سرطان روده پیشگیری می‌کنند.

او گفت: سبوس نان از یبوست پیشگیری می‌کند و علاوه بر این سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌سازد.

مکرمی افزود: مواد فیبری موجود در نان سبوس دار، کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع می‌کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: نان‌های تهیه شده از آرد سبوس دار نه تنها مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها و املاح را تامین می‌کند بلکه سبب کاهش روند شیوع چاقی و بیماری‌های غیرواگیر بخصوص دیابت می‌شوند.

با فرهنگ سازی برای مصرف نان سبوس دار بین مردم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را کنترل کرد و از چاقی که مهم‌ترین دغدغه مردم مازندران است، پیشگیری کرد.

 

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار