تاجیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مذاکرات ترامپ با طالبان تبلیغات انتخاباتی است و به نتیجه نمی رسد

کارشناس مسائل منطقه گفت: مذاکرات ترامپ با نمایندگان طالبان مانند دیدار با رهبر کره شمالی تبلیغاتی است.

مذاکرات ترامپ با طالبان تبلیغات انتخاباتی است و به نتیجه نمی رسدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نصرالله تاجیک، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره هدف سفر پنهانی  ترامپ به افغانستان که گفته شده توافق با طالبان بوده ، اظهار کرد: معمولا روسای جمهور آمریکا سعی می‌کنند در روز شکرگذاری به سربازان آمریکایی در نقاط مختلف دیدار‌هایی را داشته باشند، ولی ترامپ به دلیل اینکه در سه سال گذشته به افغانستان سفر نکرده است در یک شرایط امنیتی در پایگاه بگرام برای تحقق سه هدف حاضر شد، اول روحیه دادن به سربازان آمریکایی، دوم به نوعی سوء استفاده تبلیغاتی برای انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا و سوم حمایت از اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری که هنوز بعد از دو ماه نتایج آن مشخص نشده است. به نظر می رسد  این سفر دارای ابعاد سه گانه مذکور است.

او ادامه داد: به عقیده من طالبان دارای استراتژی مشخصی در مذاکرات با آمریکا است. نیرو، قدرت، تاثیر گذاری و حتی میزان سرزمینی که در این برهه در اختیار گروه طالبان است همچنین قدرت تاثیر گذاری این گروه بر بسیاری از مناطق افغانستان  قابل چشم پوشی نیست. به دلیل عدم شفافیت سیاست‌ها و اقدامات آمریکا به خصوص شخص ترامپ تاکنون  روند این مذاکرات که میان دو طرف انجام شده هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

تحلیلگر مسائل بین الملل عنوان کرد: دور گذشته این مذاکرات به دلیل موضع گیری‌های غلط و اختلافاتی که میان دستگاه سیاست خارجی و وزارت خارجه آمریکا با نماینده ترامپ یعنی خلیل زاد بود به نتیجه نرسید و بهم خورد.

تاجیک با اذعان به شکست های  رئیس جمهور آمریکا در حوزه سیاست خارجی،  افزود: معتقدم همانگونه که ترامپ نتوانست با کره شمالی توافقی را برقرار کند و بیشتر مباحث رسانه‌ای، تبلیغی  و به نوعی شوآف انتخاباتی برای ترامپ مطرح بود تا بتواند از این موضوع در داخل آمریکا برای رسیدن به یک نقشه راه صحیح یعنی احتمال پیروزی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا  استفاده کند، در مذاکرات با طالبان نیز به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نمی کند.

کارشناس سیاست خارجی  در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به  بدعهدی و خروج آمریکا در توافق با ایران و برجام  نیز گفت: ترامپ با این اقدام ناصحیح  و خلاف موازین بین المللی در خروج از برجام میان خود و متحدانش اختلاف انداخت و همچنین مشکلاتی را برای کشورما، منطقه ایجاد کرد.

وی گفت: در همین راستا طالبان نیز این مسائل را در توافق با  ایالات متحده  و شخص ترامپ در نظر گرفته و طبق سیاست خودشان به پیش می‌روند و نه طبق خواسته دولت آمریکا و شخص ترامپ؛ بنابراین تا این لحظه هیچگونه تفاهمی از چگونگی روند آینده طالبان  در  دست نیست،   این گروه  در دور قبلی مذاکراتی که به شکست منتهی شد، اعلام کرد که مذاکره و اقدامات و عملیات  مد نظر خود را توامان انجام خواهد داد.

تاجیک افزود: افغانستان برای آمریکا به عنوان کشوری بکر برای استفاده از منابع طبیعی مهم است و هم به این دلیل که در قسمت شرقی ایران و هم مرز با کشورمان قرار دارد و آمریکا برای کنترل ایران سیاست‌های غیر شفاف و نا مشخصی دارند و این دو دلیل حضورشان را در این کشور توجیه می‌کند.

او با اشاره به خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان نیز گفت: ترامپ با این شعار انتخاباتی وارد دولت شد که سربازان آمریکایی را به خانه برگرداند و یکی از انتقادات او به اوباما این بود که نیرو‌های زیادی را به عراق و افغانستان فرستاده است در ابتدا نیز سعی کرد تا شعار خود را عملیاتی کند و نیرو‌ها را در کشور‌های منطقه کاهش دهد، ولی نتوانست سیاست‌های خود را توجیه کند و دستگاه‌های مربوطه را قانع کند که این اقدام را انجام دهند بنابراین ترامپ بیشتر به دنبال این موضوع است که به نوعی عدم تحقق شعار انتخاباتی خود را در آستانه انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا جبران کند.

گفتنی است؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از بازدید غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پایگاه نیرو‌های آمریکایی در افغانستان، طالبان روز جمعه اعلام کرد آماده از سرگیری مذاکرات صلح با واشنگتن است.پیش از این رویترز اعلام کرده بود مقامات طالبان اواخر هفته گذشته با آمریکایی‌ها در دوحه -پایتخت قطر- دیدار کرده و از احتمال از سرگیری مذاکرات صلح خبر داده بودند.

ترامپ در این سفر با اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان هم گفتگو کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که مذاکرات صلح با طالبان را از سر گرفته، چراکه اعتقاد دارد این گروه خواستار دستیابی به توافق صلح با آمریکاست.ترامپ تایید کرده است که قصد دارد تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.