شمارش معکوس برای افتتاح بزرگترین ترمینال محصولات کشاورزی تهران

با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های سازمان تعاون روستایی استان تهران بزرگترین ترمینال میوه و تره بار کشور به زودی افتتاح می‌شود.

شمارش معکوس برای افتتاح بزرگترین ترمینال محصولات کشاورزی تهرانبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اعلام کرد: اقتصاد روستا و روستاییان در ایران وابستگی مستقیم به کشاورزی و دام پروری دارد و معمولا درآمد اصلی چند میلیون روستایی (حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور) از طریق کار روی زمین‌های کشاورزی و باغات و تولید محصولات کشاورزی و باغی تامین می‌شود.

در این بین و در سال‌های گذشته تکنولوژی روز و استفاده از فضای وب و شبکه‌های اجتماعی هم به کمک کشاورزان آمده و بسیاری از آن‌ها برای فروش محصولات خود از فضای وب استفاده می‌کنند و سایت‌های بسیار و استارت آپ‌هایی راه اندازی شده اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم ارائه دستاورد‌های دولت در توسعه زیر ساخت‌های روستایی گفت: با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در روستاها، توسعه شبکه ملی اطلاعات به بیش از ۳۰ هزار روستا رسیده است به طوری که به عنوان نمونه طریق این شبکه ۱۷ هزار کسب و کار خانگی محصولات خود را از طریق یک استارت آپ عرضه می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان حمایت از کسب و کار‌های روستاییان به خصوص در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، بوم گردی، تولید محصولات دامپروری می‌تواند جلوی مهاجرت گسترده روستاییان به شهر‌ها را گرفته و حتی باعث مهاجرت معکوس شده و بازگشت به روستا‌ها و رونق گرفتن زندگی در روستا‌های کشور را رقم بزند.

اما در پایتخت همچنان روستا‌ها و به ویژه محصولات روستایی و دسترنج روستائیان مظلوم واقع شده و بازار خوبی برای عرضه به شهروندان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ندارد. این در حالی است که استان تهران ۱۷۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی (١/٣٣درصد کشور)، ۱۳۵ هزار هکتار اراضی زراعی (١/٢٢ درصد کشور) و ۴۳ هزار هکتار اراضی باغی (٢/٤درصد کشور) را به خود اختصاص داده است.

قطعا استان تهران با ۳۵۰۰ هکتار گلخانه و تولید سالانه ۵۸۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی می‌تواند شهروندان خود را از محصولات ارگانیک و با کیفیت بی نیاز کند. شاید برای شهروندان استان تهران افتخار باشد که در تولید قارچ، تخم مرغ، شیرخام، جوجه یکروزه، سیب درختی، گیلاس و گل رتبه‌های اول تا سوم کشور را به نام تهران ثبت کرده ایم و این آغازی است برای رسیدن به یک برنامه توسعه‌ای تعریف شده تا سال ۱۴۰۰ که باید ۱۶ شهرستان استان تهران به آن دست یابند.

نیاز‌ها موجب شد تا ۴ پیشنهاد در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران برای حمایت از محصولات روستایی استان مطرح و تصویب شود.

۱- بارانداز محصولات کشاورزی و پروتئینی در مجتمع انباری امین آباد شهرستان ری
۲- مجتمع فرآوری و بسته بندی سبزی شرکت تعاونی کشاورزی سبزی کاران ری
۳- مرکز عرضه محصولات کشاورزی و دامی شهرستان فیروزکوه
۴- زنجیره تولید گوشت و شیر از طریق اعضای شرکت تعاونی روستایی ابراهیم آباد ری

در میان این پیشنهادات ایجاد بارانداز یا ترمینال بزرگ محصولات کشاورزی و پروتئینی در امین آباد شهرستان ری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وسعت زمین، سوله‌های آماده، دسترسی آسان و راحت به بزرگراه امام علی (ع) -شرق استان، دسترسی به بزرگراه امام رضا (ع) و نزدیکی به بزرگراه آزادگان -غرب تهران- و همچنین مجاورت با بزرگراه تهران-قم از مهمترین ویژگی‌های این مکان انتخابی محسوب می‌شود. پس از بازدید نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از انبار‌های سازمان تعاون روستایی تهران در جنوب پایتخت این ایده و پیشنهاد از سوی سازمان مدیریت مطرح شد که باید از ظرفیت ۷۰ هزار مترمربع سوله‌های مسقف و مجهز به آب، برق، گاز و تلفن، باسکول، پارکینگ، ساختمان اداری، سالن غذاخوری و چاه آب به درستی استفاده کرد.

**فاز نخست اجرای بزرگترین پایانه عرضه محصولات کشاورزی استان تهران کلید خورد

این پیشنهاد پس از طرح در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران مورد بحث و بررسی قرارگرفت و نعمت الله ترکی دبیر این شورا اعلام کرد: وجود سوله ۷ هکتاری متعلق به تعاون روستایی استان، محل خوبی برای ذخیره سازی محصولات کشاورزی و بسته بندی محصولات روستایی برای صادرات، تنظیم بازار و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی است. این اتفاق تک محوری بودن شهر تهران برای عرضه محصولات را کاهش می‌دهد.

وی افزود: ۳۰ هکتار زمین در اختیار تعاون روستایی در شهرستان ری وجود دارد که مقرر شد فاز اول طرح به عنوان پایانه عرضه محصولات کشاورزی روستایی تا پایان سال عملیاتی شود.

**اهداف اجرای طرح

 این پروژه با اجرای اتحادیه تعاونی روستایی استان تهران محقق خواهد شد که اهداف خوبی را به همراه دارد:

۱) اجرایی نمودن زنجیره‌ی تولید، تأمین و توزیع محصولات کشاورزی و پروتئینی در بازار مصرف (کلانشهر تهران)
۲) حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و تأمین و توزیع مایحتاج مصرف کنندگان در استان
۳) با توجه به ارتباطات شبکه با تولیدکنندگان، امکان عرضه محصولات کشاورزی به صورت مستقیم (حذف واسطه ها) در سطح بازار تهران و سایر شهرستان‌ها
۴) ایجاد بازار رقابت سالم
۵) امکان عرضه مستقیم محصولات ارگانیک و سالم
۶) ایجاد سردخانه‌های مناسب جهت نگهداری وکاهش ضایعات محصولات
۷) اشتغالزایی
۸) دسترسی آسان به بازار مصرف
۹) ایجاد جایگاه مناسب برای عرضه محصولات مازاد سایر استان‌ها با استفاده از توانمندی شبکه تعاونی‌ها

**رقابت سالم پایانه‌های عرضه محصولات کشاورزی

اما آنچه صاحبنظران و شهروندان تهرانی به آن اذعان دارند رقابتی شدن این پایانه با میدان میوه و تره بار شهرداری تهران است که باید گفت این پایانه نسبت به بازار میوه و تره بار شهرداری تهران بسیار متفاوت عمل خواهد کرد.

اولا) این پایانه صرفا محصولات کشاورزی و باغی و روستایی استان تهران را عرضه می‌کند و در صورت نیاز عرضه محصولات روستا‌های سایر استان‌ها را در دستور کار دارد
دوما) محصولات این پایانه کاملا ارگانیک است
سوما) هدف مهم توانمندی کشاورزان و روستائیان استان تهران و تقویت تعاونی‌های روستایی است
و چهارم) اینکه منافع آن بیشتر کشاورزان و روستائیان استان را بهره‌مند خواهد کرد
حالا شهروندان تهرانی منتظر باشند تا این طرح اجرایی شده و از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

گفته می‌شود اجرای این طرح ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار