آنفولانزای پرندگان تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری

رییس شبکه دامپزشکی فهرج گفت:بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های خطرناکی است که تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری به شمار می‌رود.

آنفولانزای پرندگان تهدیدی جدی برای صنعت مرغداریبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری ویروسی در طیور است که گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و باعث ایجاد تلفات می‌شود، اما در عین حال در برخی از گونه‌های پرندگان به ویژه آبزی می‌تواند بدون ایجاد علایم بالینی وجود داشته و آن‌ها را به مخزن ویروس تبدیل کند.

او افزود: با توجه به اهمیت اقتصادی و بهداشتی بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان و سایر بیماری ها، اجرای اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه‌ای به منظور پیشگیری لازم است، به همین علت در هفته گذشته کمیته ممیزی در شهرستان فهرج تشکیل و وضعیت مرغداری‌های فاقد پروانه و غیرمجاز این شهرستان بررسی شد.

بماندشتی گفت: بالا بردن سطح آگاهی فعالان صنعت مرغداری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان و نحوه انتقال آن از مهمترین راه‌های مقابله با این بیماری و کاهش اثرات آن است.

او افزود: ضدعفونی و جلوگیری از تردد افراد متفرقه به مرغداری‌ها در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و از جمله آنفولانزای فوق حاد پرندگان موثر است و هرگونه ورود و خروج مواد مرغداری اعم از نهاده ها، کود مرغی و تخم مرغ باید با مجوز دامپزشکی انجام شود.

بماندشتی گفت: تخلیه کود‌های حیوانی و مرغی تنها در محل زمین‌های زراعی و با رعایت اصول بهداشتی و اخذ مجوز از دامپزشکی مجاز است.

رییس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: شهروندان از خرید هرگونه پرنده از پرنده فروشی‌های دوره گرد و بازارچه‌های هفتگی جدا خودداری کنند و همچنین کسانی که پرندگان زینتی نکهداری می‌کنند باید آن‌ها را در قفس محصور کنند تا ارتباطی با پرندگان آزاد نداشته باشند.

انتهای پیام/س

آنفولانزای پرندگان تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار