رئیس اداره کنترل سل وزارت بهداشت مطرح کرد؛

پایین بودن بروز سل جنوب کرمان به متوسط کشوری

رئیس اداره کنترل سل و جزام وزارت بهداشت و درمان گفت:بروز سل در جنوب کرمان از متوسط کشوری پائین‌تر است.

پایین بودن بروز سل در جنوب کرمان از متوسط کشوریبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهشید ناصحی، رئیس اداره کنترل سل و جزام وزارت بهداشت و درمان در سمینار اصول و مراقبت‌های بیماری سل در جیرفت با بیان اینکه از وضعیت سل در کشور آمار و ارقام دقیق در دست نیست، اما با مقایسه وضعیت کشور با گذشته و کشور‌های همسایه می‌توان بررسی‌هایی انجام داد، گفت: وضعیت کشور در مقایسه با ۵۰ سال گذشته از یک میزان بروز ۱۴۰ مورد در صد هزار گزارش شده و به ده و شش دهم درصد رسیده است.

او افزود: بنابراین پارسال ما هشت هزار و هفتصد و سیزده مورد سل داشتیم که گزارش شده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرده و ۶۷ برابر در مقایسه با کشور‌های همسایه کاهش داشته است.

ناصحی تصریح کرد: آمار نشان می دهد که ما در مقایسه با کشور‌های همسایه و هم در مقایسه با گذشته وضعیت به مراتب بهتری داریم، اما این بدین مفهوم نیست که سل از اولویت بهداشتی خارج شده چرا که بیماری سل مرتبط با یکسری عوامل خطرناک است که روند آن می‌تواند روی وضعیت سل تاثیر گذار باشد.

رئیس اداره کنترل سل و جزام وزارت بهداشت و درمان گفت: عوامل متنوعی می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود که سردسته آن عفونت اچ آی وی است که صد برابر احتمال به سل را می‌تواند بالا ببرد، ولی فاکتور‌های دیگری مثل دیالیز، مصرف دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، سرطان ها، شیمی درمانی‌هایی که برای سرطان انجام می‌شود، دیابت که می‌تواند ۴ برابر احتمال سل را بالا ببرد.

ناصحی با بیان اینکه استعمال دخانیات تا ۲ برابر در بروز این بیماری سهیم است، عنوان داشت: اعتیاد تزریقی صنعتی و نیمه صنعتی و هر چیزی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود حتی یک استرس شدید و یا تغییرات هورمونی بدن در دوران بلوغ و بارداری احتمال ابتلا را افزایش می دهند پس ما باید مراقب باشیم، چون هرکدام از این عوامل خطر اگر روند رو به رشد داشته باشد می‌تواند موفقیت‌های مارا با شکست روبرو کند.

اوبا بیان اینکه یکی از چیز‌هایی که در دنیا مطرح است و میتواند باعث ایجاد اپیدمی فردی شود دیابت است که در کشور ما کم و بیش رو به افزایش است، افزود: خدمات تشخیصی درمانی سل در نظام شبکه بهداشتی درمانی ما رایگان است کافی است که مردم بدانند علائم بیماری چه هست و بدانند این بیماری بر خلاف تصور ذهنی شان کاملا قابل درمان است و زودتر مراجعه کنند تا کار‌های تشخیصی درمانی شان انجام شود.

ناصحی با اشاره به بررسی فعال جمعیت‌های پرخطر گفت: این جمعیت‌ها می‌تواند افراد در تماس با افراد زندانی و یا گروه اچ آی وی مثبت باشند البته ما در یکسال اخیر گروه‌های دیگری مثل کاندید‌اهای پیوند، بیماران مبتلا به سیلکوزیس، مصرف کنندگان دارو‌های مضر سیستم ایمنی حتی بسته به مکان افراد (بی خانمان ها، افراد معتاد تزریقی) و در بعضی از استان‌ها مهاجرین کشور‌هایی که شیوع سل در کشورشان زیاد است و به کشور ما آمدند و گروه‌هایی از این قبیل را به صورت فعال مورد بررسی قرار دادیم.

اوبا اشاره به وضعیت جنوب کرمان اظهار داشت: پارسال ۵۷ مورد در محدوده تحت پوشش این دانشگاه مبتلا به سل تشخیص داده شد که اگر بر جمعیت تقسیم شود شش و هشت دهم درصد می‌شود پس نسبت به متوسط کشوری که ده و شش دهم درصد بود پایین‌تر است.

رئیس اداره کنترل سل وزارت بهداشت و درمان گفت: بیماران تشخیص داده نشده در این محدوده وجود دارد و بایستی از طریق آگاهی رسانی و حساس کردن مردم و پرسنل بهداشتی درمانی موارد گمشده را پیدا کنیم .

سمینار اصول و مراقبت‌های بیماری سل امروز در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به مدت دو روز و با حضور پزشکان عمومی، متخصصان داخلی و نوزادان، پرستاران برگزار شد.

انتهای پیام/ح

سمینال مراقبت های بیماری سل درجیرفت

برچسب ها: بیماری ، مراقبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار