برداشت بیش از ۹۴ هزار تن انار از باغات خراسان رضوی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از باغات استان بیش از ۹۴ هزار تن انار برداشت شد.

برداشت بیش از ۹۴ هزار تن انار از باغات خراسان رضویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدهاشم نقیبی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در آئین اختتامیه جشنواره انار در مشهد، گفت: خراسان رضوی دارای ۸ هزار و ۳۶۰ هکتار باغ انار بوده که از این سطح، ۷ هزار و ۹۰ هکتار آن بارور و در سال ۹۸ بالغ بر ۹۴ هزار تن انار از باغات استان برداشت شده است.

او افزود: شهرستان‌های تولیدکننده انار در خراسان رضوی به ترتیب مه‌ولات، بردسکن، خلیل‌آباد، بجستان، کاشمر و سبزوار هستند و ارقام عمده تجاری انار استان رقم بجستانی، شیشه کپ، خزر و اردستانی هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خوشبختانه در انار‌های تولیدی استان به هیچ وجه از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود، بیان کرد: برای مبارزه با کرم گلوگاه انار که آفت عمده انارستان‌های استان بوده از روش‌های غیرشیمیایی همچون جمع‌آوری انار‌های آلوده، پرچم تراشی تاج انار، گل‌گیری تاج انار و رهاسازی زنبور تریکوگراما استفاده می‌شود.

نقیبی تصریح کرد: برای اصلاح خاک و تغذیه درختان بیشتر از کود‌های آلی رایج استفاده می‌شود و کود‌های شیمیایی بنا به ضرورت و بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل انار تولیدی استان علاوه بر کیفیت عالی، کاملاً سالم است.

او تاکید کرد: با توجه پتانسیل استان در تولید انار سعی شده با برگزاری کلاس‌های آموزشی و روز مزرعه انار در شهرستان‌های انار خیز استان روش‌های غیرشیمیایی کنترل آفات و بیماری‌های انار و راهکار‌های مدیریت عوامل تنش‌زا در باغات انار همچون آفتاب سوختگی، سرمازدگی و ترکیدگی انار به باغداران آموزش داده شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ترویج استفاده از سایبان (شید) در باغات انار استان، در دستور کارقرار گرفته است، گفت: استفاده از پوشش شید در باغات انار ضمن صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مصرف آب در افزایش کمیت و کیفیت انار تولیدی نقش بسزایی دارد و هم‌اکنون بخش قابل توجهی از باغات انار استان دارای گواهی ارگانیک EU هستند که به‌طور مثال می‌توان به فضای ۵۵۰ هکتاری باغات انار در خلیل‌آباد اشاره کرد.
 
انتهای پیام//ف.ح

 

پوشش شید در باغات، صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.