به دنبال الگوی جدید کشت/ اختصاص ۲۵۰ میلیون تومان برای لایروبی کانال‌های سرخس

باید دنبال الگوی جدید کشت در کشاورزی باشیم و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه خود قرار دهیم.

به دنبال الگوی جدید کشتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان، گفت: خراسان رضوی یک منطقه خشک است و بیش از اندازه از منابع زیرزمینی آب برداشت می‌شود.

او با تاکید براینکه بدون مشارکت مردم نمی‌شود کار کرد و باید مردم را قانع کرد، افزود: مسئله آب، مسئله اول خراسان رضوی است و باید در این زمینه کشاورزان را از طریق تشکل‌های کشاورزی قانع کرد.
 
او بیان کرد: سند آب را برای ۳۷ محدوده مطالعاتی در ۲۸ شهرستان خراسان رضوی نوشتیم و به تهران ارسال کردیم و تصویب شد و طبق این اسناد باید تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن ما به صفر برسد و آب منطقه‌ای حق ندارد حتی یک قطره آب اضافی بدهد، یعنی حق آب فروشی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه اولویت‌های شبکه سد دوستی را باید کشاورزان بیان کنند، گفت: اعتبار خوبی برای شبکه آب‌رسانی سد دوستی در نظر گرفته شده است.

علایی بیان کرد: با مشارکت تشکل‌های کشاورزی باید لوله کشی و کانال‌کشی با عمر مفید بالا ساخته شود.

او با تاکید بر اینکه کانال‌های آب نیاز به لایروبی دارد، عنوان کرد: از منابع جاری شرکت آب منطقه‌ای خراسان، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان بابت لایروبی شبکه‌ها و کانال‌های شهرستان سرخس اختصاص می‌دهیم تا در مواقع اضطراری مانند سیل با مشکلی مواجه نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به حقآبه شهرستان سرخس اشاره کرد و یادآور شد: نباید در مال غیر تصرف کرد؛ حقآبه سرخس مربوط به این شهرستان است و اگر ما می‌گوییم تامین آب مشهد اولویت دارد، اما باید خسارت آن را نیز به مردم سرخس بدهیم ضمن اینکه درباره سد شوریجه نیز تا زمانی که درباره حقآبه آن قانع نشوم آن را امضا نمی‌کنم.
 
 فرماندار شهرستان سرخس نیز در ادامه این جلسه گفت: این شهرستان ۸۰ درصد کشاورزی سرخس همچنان سنتی استبا بیان اینکه باید راهکاری پیدا کنیم تا از منابع آب سفره‌های زیرزمینی به بهترین وجه استفاده کنیم و برای آیندگان نیز آب به ارث بگذاریم گفت: طبق مطالعات و گزارش‌هایی که داریم حتی یک قطره آب از سفره‌های زیرزمینی این به ترکمنستان نرفته است.

محمدرضا رجبی‌مقدم افزود: باید دنبال الگوی جدید کشت در کشاورزی باشیم و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه خود قرار دهیم.

او بیان کرد: در گذشته در شهرستان سرخس در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری نکردیم و اکنون کشاورزان سرخسی با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

او با اشاره به تعرفه اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی گفت: اضافه برداشت کشاورزی با تعرفه صنعتی محاسبه می‌شود و مبالغ سنگینی را به کشاورزان تحمیل می‌کند و درخواست ما این است که این اضافه برداشت‌ها با تعرفه کشاورزی محاسبه شود.

فرماندار سرخس در ادامه به طرح سد شوریجه اشاره کرد و افزود: با وجود محدودیت‌های مالی انتظار داریم که با حداقل بودجه، بیشترین منفعت را از آن ببریم و مشکلات مالی سد شوریجه حل شود.

او تاکید کرد: خط انتقال آب از سددوستی به سرخس نیز هرچه سریعتر باید تکمیل شود.
 
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.