رئیس اداره کنترل سل وزارت بهداشت و درمان عنوان کرد:

وضعیت بهتر ایران نسبت به کشورهای همسایه در مقابله با سل

ناصحی گفت: آمار در خصوص سل نشان می‌دهد که ما در مقایسه با کشور‌های همسایه وضعیت به مراتب بهتری داریم، اما این بدین مفهوم نیست که سل از اولویت بهداشتی خارج شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهشید ناصحی رئیس اداره کنترل سل و جزام وزارت بهداشت و درمان در حاشیه سمینار اصول و مراقبت‌های بیماری سل در جیرفت گفت: سال گذشته ۵۷ مورد در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مبتلا به سل تشخیص داده شد که اگر بر جمعیت تقسیم شود ۶.۸ درصد می‌شود پس نسبت به متوسط کشوری که ۱۰.۶ درصد بوده، پایین‌تر است.

مهشید ناصحی  افزود: از وضعیت سل در کشور آمار و ارقام دقیق در دست نیست، اما با مقایسه وضعیت کشور با گذشته و کشور‌های همسایه می‌توان بررسی‌هایی انجام داد، وضعیت کشور در مقایسه با ۵۰ سال گذشته از یک میزان بروز ۱۴۰ مورد در صد هزار گزارش شده، به ۱۰.۶ درصد رسیده بنابراین سال گذشته ما ۸۷۱۳ مورد مبتلاء سل داشتیم که در مقایسه با سال قبل از آن این عدد کاهش قابل توجهی پیدا کرده ضمن آنکه ۶۷ برابر در مقایسه با کشور‌های همسایه نیز این میزان ابتلاء کاهش یافته است.

ناصحی تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد که ما در مقایسه با کشور‌های همسایه و هم در مقایسه با گذشته وضعیت به مراتب بهتری داریم، اما این بدین مفهوم نیست که سل از اولویت بهداشتی خارج شده چرا که بیماری سل مرتبط با یکسری عوامل خطرناک است که روند آن می‌تواند روی وضعیت سل تاثیر گذار باشد.

رئیس اداره کنترل سل و جزام وزارت بهداشت و درمان گفت: عوامل متنوعی می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود که سردسته آن عفونت HIV است که ۱۰۰ برابر احتمال به سل را می‌تواند بالا ببرد، ولی فاکتور‌های دیگری مثل دیالیز، مصرف دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، سرطان‌ها، شیمی درمانی‌هایی که برای سرطان انجام می‌شود و دیابت می‌توانند ۴ برابر احتمال سل را افزایش دهند.

ناصحی با بیان اینکه استعمال دخانیات تا ۲ برابر در بروز این بیماری سهیم است، عنوان کرد: اعتیاد تزریقی صنعتی و نیمه صنعتی و هر چیزی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود حتی یک استرس شدید و یا تغییرات هورمونی بدن در دوران بلوغ و بارداری احتمال ابتلا به بیماری سل را افزایش می‌دهد پس ما باید مراقب باشیم، چون هر کدام از این عوامل خطرناک اگر روند رو به رشد داشته باشد می‌تواند موفقیت‌های ما را با شکست روبرو کند.

او با بیان اینکه یکی از چیز‌هایی که در دنیا مطرح است و می‌تواند باعث ایجاد اپیدمی فردی شود، دیابت بوده که در کشور ما کم و بیش رو به افزایش است، افزود: خدمات تشخیصی درمانی سل در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور رایگان بوده و کافی است که مردم بدانند علائم بیماری چه هست و بدانند این بیماری بر خلاف تصور ذهنی شان کاملاً قابل درمان است و زودتر مراجعه کنند تا کار‌های تشخیصی درمانی شان انجام شود.

ناصحی با اشاره به بررسی فعال جمعیت‌های پرخطر گفت: این جمعیت‌ها می‌تواند افراد در تماس با زندانی‌ها و یا گروه HIV مثبت باشند. البته ما در یک سال اخیر گروه‌های دیگری مثل کاندیدا‌های پیوند، بیماران مبتلا به سیلکوزیس، مصرف کنندگان دارو‌های مضر سیستم ایمنی حتی بسته به مکان افراد (بی خانمان‌ها، افراد معتاد تزریقی) و در بعضی از استان‌ها مهاجرین کشور‌هایی که شیوع سل در کشورشان زیاد است و به کشور ما آمدند و گروه‌هایی از این قبیل را به صورت فعال مورد بررسی قرار دادیم.

او با اشاره به وضعیت جنوب کرمان اظهار کرد: سال گذشته ۵۷ مورد در محدوده تحت پوشش این دانشگاه مبتلا به سل تشخیص داده شد که اگر بر جمعیت تقسیم شود ۶.۸ درصد می‌شود پس نسبت به متوسط کشوری که ۱۰.۶ درصد بوده، جنوب کرمان وضعیت پایین‌تری دارد.

رئیس اداره کنترل سل وزارت بهداشت و درمان گفت: بیماران تشخیص داده نشده در این محدوده وجود دارد و بایستی از طریق آگاهی رسانی و حساس کردن مردم و پرسنل بهداشتی درمانی موارد گمشده را پیدا کنیم.

سمینار اصول و مراقبت‌های بیماری سل امروز در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به مدت دو روز و با حضور پزشکان عمومی، متخصصان داخلی و نوزادان و پرستاران برگزار شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار