مقتدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عمان به دنبال نقش سازنده در توسعه روابط کشورهای عربی با ایران است

کارشناس مسائل بین الملل گفت:به نظر می رسد فصل جدیدی در روابط تهران_مسقط رقم خواهد خورد.

عمان به دنبال نقش سازنده در توسعه روابط کشورهای عربی با ایران/فصل جدید همکاری‌ها میان تهران و مسقطعباس مقتدایی  کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برخی از کشور‌های عربی تحت تاثیر رویکرد‌های غرب گرایانه و با تحریک نظام سلطه به مقابله همه جانبه با ایران برخواستند.

او افزود: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ادعای مرزی جغرافیایی که امارات متحده عربی مطرح کرد، برخی از نا به سامانی‌های رفتاری میان بحرین و ایران و حتی عملکرد‌های عربستان سعودی تحت تاثیر نیرو‌های خارج از منطقه قرار داشت.

مقتدایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است تا روابط سازنده‌ای را با کشور‌های همسایه خود به ویژه کشور‌های عربی برقرار کند. در ادوار‌های مختلف دولت‌هایی که در ایران روی کار آمدند، یکی از جنبه‌های سیاست خارجی خود را ایجاد روابط دوستانه‌تر با کشور‌های همسایه و دوستی حداکثری با این منطقه اعلام کرده‌اند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: برخی از کشور‌های عربی نظیر عرستان سعودی و امارات خطوط اصلی سیاست خارجی خود را تحت تاثیر ساختار‌های برون منطقه‌ای با توجه به نفوذ رویکرد‌های رژیم صهیونیستی تنظیم می‌کنند، همواره در برابر این درخواست ایران واکنش منفی نشان دادند.

او افزود: در ماه‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران با دیگر اعلام کرد که نگاه سیاست خارجی اش بر اساس اعلام دوستی و گسترش روابط با کشور‌های همسایه اسلامی است. در این میان یکی از کشور‌هایی که عمدتا در طی سال‌های گذشته روابط خوبی با ایران داشته و آن را حفظ کرده کشور عمان است.

مقتدایی ادامه داد:عمان توانسته است علی رغم اینکه از نظر جغرافیایی و موقعیت مرز‌ها کشور کوچکی به حساب می‌آید، اما به عنوان کشوری که دارای اعتبار در میان سایر کشور‌های عربی و ایران است، ایفای نقش  مثبتی کند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عمان در مقاطعی به عنوان کشور علاقمند به میانجیگری و دیافت و تحویل پیام از سوی سایر کشور‌ها به در ارباط با ایران مطرح شود. اکنون نیز به نظر می‌رسد عمان به دنبال نقش سازنده در گسترش روابط کشور‌های عربی با ایران است.

او تاکید کرد:به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با عمان دارد که در صدد است از این روابط مثبت برای گسترش مناسبات با سایر کشور‌های عربی همسایه استفاده کند.

مقتدایی تصریح کرد: در مجموع افزایش حجم همکاری‌ها و گسترش تعاملات ایران و عمان و تعدد سفر‌هایی که مقامات عمانی به ایران داشته‌اند نشان می‌دهد که فصل جدیدی از همکاری‌ها میان ایران و عمان در حال انجام، گسترش و حتی شکل گیری از روند همکاری‌ها بین دو کشور است.

«یوسف بن‌علوی» وزیر امورخارجه عمان ۳۰ اردیبهشت ماه به منظور انجام سفری چند ساعته به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و پنجم مرداد ماه نیز برای دومین بار به تهران سفر و با ظریف دیدار کرد؛ این سومین سفر بن علوی به تهران ظرف ۸ ماه گذشته است.

 وزرای خارجه ایران و عمان شهریور سال‌جاری نیز در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار کرده بودند. بن علوی هفته گذشته نیز در سفر به واشنگتن با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده بود.

به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین محور سفر یوسف بن‌علوی به تهران جدا از روابط دوجانبه، موضوع ابتکار صلح هرمز است که در یک ماه اخیر به کانون رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های منطقه‌ای تبدیل شده است. روزنامه کویتی الجریده پنجم آذر ماه در مطلبی از سفر وزیرخارجه عمان به تهران خبر داد و نوشت: قرار است «یوسف بن‌علوی» هفته آینده برای ابلاغ موافقت کشورش با طرح صلح هرمز به تهران سفر کند. رئیس‌جمهوری ایران اخیرا در نامه‌ای به سران شورای همکاری با ارائه طرح ابتکار صلح هرمز، همسایگان جنوبی را به گفت‌وگو دعوت کرده است.


بیشتر بخوانید:اراده جدی ایران برای گفت‌وگو با همه کشور‌های منطقه 


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
اگر روزی ایران با همه کشورهای حوزه خلیج فارس روابط دوستانه و برادرانه برقرار کند،آن روزی خواهد بود که امریکا و اسرایئل در بین این کشورها و ایران،جایی برای نفس کشیدن و ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی نخواهند داشت!
آخرین اخبار