گزارش/

صفر تا صد بودجه وزارت علوم در سال ۹۹/ساخت خوابگاه متاهلی در اولویت قرار گرفت

بودجه وزارت علوم در بخش‌های مختلف اعم از صندوق رفاه، فعالیت‌های فرهنگی،علمی دانشجویان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان برای سال ۹۹ مشخص شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور ۲۰۹ هزار و ۱۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریال است. این در حالی است که بودجه مصوب سال ۹۸ وزارت علوم ۱۳۴ هزار و ۲۸۷ میلیارد و ۱۱۱ میلیون ریال است.

این وزارتخانه در بخش ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان یک میلیون و ۸۱۵ هزار میلیون ریال و در بخش اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی و ایرانی یک میلیون و ۲۹۱ هزار میلیون ریال بودجه، در بخش برنامه‌های خدمات فرهنگی، رفاهی و ورزشی برای دانشجویان ۲۳ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۷۵۶ میلیون ریال اعتبار و برای ارائه تسهیلات مالی به دانشجویان ۶ میلیون و ۲۸۳ هزار میلیون ریال و برای توسعه امور رفاهی دانشجویان یک میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۵۷ میلیون ریال اعتبار و در بخش برنامه آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی ۳۸ هزار و ۸۳۷ میلیون ریال اعتبار دارد.

صفر تا صد بودجه وزارت علوم در سال ۹۹/ساخت خوابگاه متاهلی در اولویت قرار گرفت

اعتبار ۴ هزار میلیارد ریالی تغذیه و رفاه دانشجویان از هدفمندی یارانه‌ها

در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۹ نیز در بند الف آمده است که در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق جدول ذیل هزینه می‌شود. در این جدول در بخش مصارف هدفمندی اعتباری معادل ۴ هزار میلیارد ریال برای موضوع «تغذیه و امور رفاهی دانشجویان» در نظر گرفته شده است.

اولویت دادن به ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دریافت تسهیلات بانکی

در تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۹۹ آمده است به دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت‌ امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند و در جهت تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود و با اولویت احداث خوابگاه‌های متاهلی قانون برنامه ششم توسعه استفاده و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند.

صفر تا صد بودجه وزارت علوم در سال ۹۹/ساخت خوابگاه متاهلی در اولویت قرار گرفت


بیشتر بخوانید: وام دانشجویی دانشجویان شاغل حذف نشده است


صندوق رفاه دانشجویان مکلف هستند نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در فعالیت‌های خود به منظور پرداخت یارانه سود و کارمزد یا اولویت احداث خوابگاه‌های متاهلین اقدام کنند. دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی می‌توانند با رعایت مفاد این بند از تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات صرفاً تخصصی و به روز رسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خود استفاده کنند.

اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۹

کمک به احداث ۲۵ سالن و استخر و ۳۰ زمین ورزشی با اعتبار ۲۱۰ هزار میلیون ریال، تامین تجهیزات و ماشین آلات و تعمیرات اساسی ۷ هزار ۹۴۳ هزار میلیون ریال، کمک به تکمیل فضا‌های آموزشی و کمک آموزشی (تا ۴ هزار متر مربع) که حداقل ۵۰ درصد اعتبار آن‌ها از محل سایر منابع تامین شده است ۳۱۵ هزار و ۷۱۷ میلیون ریال، کمک به تکمیل فضا‌های آموزشی و کمک آموزشی نیمه وقت تا ۸ هزار متر مربع در دانشگاه‌ها و موسسات اموزشی و پژوهشی که ۵۰ درصد اعتبار آن توسط خیرین تامین شده است ۳۱۵ هزار ۷۱۷ میلیون ریال پیش بینی شده است.

کمک ۸۰۰ میلیاردی برای صندوق‌های رفاه

همچنین ۱۰۰ درصد وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ تا سقف ۸۰۰ میلیارد ریال به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود. وجوه مذکور به صندوق‌های رفاه دانشجویی به عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق‌های مزبور اختصاص می‌یابد تا بر اساس اساسنامه مصوب، صرف پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت‌های رفاهی دانشجویی شود.

اعتبار وزارت علوم در استان‌ها

جمع کل اعتبار هزینه‌ای وزارت علوم تحقیقات و فناوری در تمام استان‌های کشور ۱۱۶۸۴۰۷۶۷ میلیون ریال است.

ممنوعیت کاهش اعتبارات برنامه‌های پژوهشی و تاسیس موسسات پژوهشی دولتی توسط دستگاه‌های اجرایی

بر اساس بند "ه" تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور، کاهش اعتبارات برنامه‌های پژوهشی توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است.

بر اساس بند "م" تبصره ۹ لایحه بودجه سال آینده در سال ۹۹ پذیرش و تامین اعتبار برای پذیرش دانشجوی جدید در مراکز و موسسات پژوهشی دولتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به غیر از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ممنوع است. همچنین این ۲ وزارتخانه موظف هستند ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در مراکز و موسسات پژوهشی وابسته به خود از جمله پژوهشکده و پژوهشگاه را ۲۰ درصد کاهش دهند.

طبق بند "ن" این تبصره، در سال ۹۹ صدور مجوز برای تاسیس مراکز و موسسات پژوهشی دولتی جدید برای دستگاه‌های اجرایی ممنوع است. سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارتخانه‌های علوم و بهداشت موظف هستند بر اساس عملکرد موسسات پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در خصوص ساماندهی (تمدید، ادغام یا لغو مجوز) آن‌ها اقدام کنند.

کاهش ۱۸ درصدی بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی

صفر تا صد بودجه وزارت علوم در سال ۹۹/ساخت خوابگاه متاهلی در اولویت قرار گرفت

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ در مجموع با کاهش ۱۸ درصدی مواجه شده است. بر این اساس، مجموع اعتبارات پیشنهاد شده دولت به مجلس در سال ۹۹ برای این شورا ۴۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است.

بودجه مصوب سال ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبلغ ۵۰۵ هزار میلیون ریال بود که در مقایسه با بودجه سال آینده، این شورا با کاهش ۱۸ درصدی اعتبارات مواجه خواهد بود.

اعتبار ۴۷۵ هزار میلیون ریال برای اعتبار وام شهریه

در جدول شماره ۹ برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نیز اعتبار ۴۷۵ هزار میلیون ریال برای اعتبار وام شهریه درنظر گرفته شده است. بر این اساس اعتبار موضوع وجوه اداره شده برای اعطای وام قرض الحسنه با حداقل کارمزد و ارایه حمایت‌های مالی به دانشجویان از طریق صندوق‌های رفاه وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی به نسبت تعداد دانشجویان و باز پرداخت پس از فراغت از تحصیل دانشجویان و مبلغ شهریه و بازپرداخت مبلغ شهریه اختصاص می‌یابد.

اختصاص ۴ هزار میلیون ریال برای وام دانشجویی

صفر تا صد بودجه وزارت علوم در سال ۹۹/ساخت خوابگاه متاهلی در اولویت قرار گرفت

ضمن اینکه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ از بخش مصارف هدفمندی یارانه‌ها به مبلغ ۴ هزار میلیون ریال به موضوع تغذیه و امور رفاهی دانشجویان اختصاص می‌یابد.

کاهش ۷ درصدی بودجه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای سال آینده مبلغ هزار و ۳۵۶ میلیارد و ۵۰۶ میلیون ریال اعتباری پیشنهادی دولت دارد؛ این نهاد در سال ۹۸ مبلغ هزار و ۴۶۷ میلیارد و ۲۸۴ میلیون ریال اعتبار مصوب داشت. اعتبارات پیشنهاد شده برای این نهاد برای سال ۹۹ در مقایسه با امسال، هفت درصد کاهش دارد.

اعتبار ۱۳۸ هزار میلیون ریالی برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان

در بخش بودجه دستگاه‌های سیاست گذار، طی برنامه پاداش پایان خدمت بازنشستگان ستاد، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سال ۹۷ معادل ۷۱۰ هزار میلیون ریال برای سال ۹۸ معادل ۱۴۰ هزار میلیون ریال در نظر گرفته شده بود و برای سال ۹۹ به میزان ۱۳۸ هزار میلیون ریال اعتبار هزینه‌ای در نظر گرفته شده است.

برای برنامه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی دانشجویان مبلغ ۱۷۷ هزار و ۶۲۳ میلیون ریال اعتبار هزینه‌ای برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده است.

برای برنامه توسعه همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بین‌الملل در آموزش عالی مبلغ یک میلیون و ۶۶۱ هزار و ۵۵۲ میلیون ریال اعتبار هزینه‌ای در نظر گرفته شده است. برنامه مدیریت شبکه‌های دانشگاهی ۳۹ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال برآورد هزینه در سال ۹۹ شده است. برنامه پژوهش‌های پایه‌ای دانشجویی ۱۰ میلیون و ۷۴۸ هزار ۴۶۸ میلیون ریال برآورده هزینه در سال ۹۹ دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کتابدار
۰۷:۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
چرا بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور رو کم کردین یک نهاد که داره درست کار میکنه چرا بودجه بهش نمیدین.
آخرین اخبار