فعالیت چهار واحد ارائه خدمات تخصصی نوزادان در خراسان‌جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:چهار واحد ارائه خدمات تخصصی نوزادان (NICU) در خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، مهدی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عمده‌ترین علل مرگ و میر نوزادان ناهنجاری‌های بدو تولد و بیماری‌های تنفسی است که در برخی از شاخص‌ها در مقایسه با کشور وضعیت مطلوب‌تری داشته و در برخی از شاخص‌ها نیاز به کار داریم.

او افزود: در نوزادان یک تا ۵۹ ماهه حوادث، ناهنجاری‌ها و بیماری‌های تنفسی مهمترین علل زمینه‌ساز فوت هستند که در زمینه ناهنجاری‌ها آگاهی‌دادن به عموم مردم می‌تواند در کاهش علل فوت مؤثر باشد.

مهدی‌زاده ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی از هر هزار تولد زنده شاهد فوت ۸.۳ نوزاد هستیم که نسبت به کشور وضعیت مطلوب‌تری داریم اما در مورد کاهش فوت نوزادان یک تا ۵۹ ماهه باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه سوء‌تغذیه یکی از علل فوت نوزادان در بخش‌هایی از خراسان‌جنوبی است، افزود: در این زمینه نهادهایی چون بنیاد علوی و کمیته امداد کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند و در حال حاضر شاخص ما با میانگین کشوری بسیار کمتر شده است.

او گفت: افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت نیز از دیگرعواملی است که بعد از طرح تحول سلامت حدر کاهش مرگ و میز نوزادان تأثیرگذار بوده است.

مهدی‌زاده اظهارکرد: از ابتدای شروع طرح تحول سلامت تاکنون ۴۰ واحد ارائه خدمت در سطح اول در خراسان‌جنوبی افزایش یافته است.

او با بیان اینکه در حال حاضر در خراسان‌جنوبی چهار واحد ارائه خدمات تخصصی نوزادان داریم، ادامه‌داد: تمام ۱۱ شهرستان‌های خراسان‌جنوبی می‌توانند از خدمات این چهار واحد استفاده کرده و در واقع کل استان را پوشش داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: هدف‌گذاری ما بر این است که در آینده هر شهرستان یک واحد اراده خدمات تخصصی داشته باشد ولی با بضاعت فعلی این امکان وجود ندارد.

مهدی‌زاده گفت: در راستای ارتقاء سلامت مادران و نوزادان اقدامات دیگری چون مشاوره‌های قبل از بارداری و حین بارداری انجام می‌شود و برگزاری کلاس‌های ۶ ساعته پیش از ازدواج نیز از دی ماه با همکاری نهادهای ذی‌ربط آغاز خواهد شد.

او بیان‌کرد: نکته مهم این است که در ارتقاء سلامت همه دستگاه‌های خدمت‌رسان تأثیرگذار هستند و بیش از همه افزایش آگاهی‌های مردم می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرین باشد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.