دروغی که بالاخره رو شد؛

گزارش واشنگتن‌پست نفاق مقامات آمریکایی را درباره جنگ افغانستان برملا کرد

یک کارشناس سیاست‌های امنیتی و دفاعی در مصاحبه با الجزیره به تحلیل افشاگری واشنگتن‌پست در خصوص جنگ افغانستان پرداخت.

گزارش واشنگتن‌پست نفاق مقامات آمریکایی را درباره جنگ افغانستان برملا کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «بنجامین فریدمن» کارشناس سیاست‌های امنیتی و دفاعی در بنیاد «کیتو» در واشنگتن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد گزارش واشنگتن پست، نفاق مقامات آمریکایی را درباره جنگ افغانستان برملا کرد.

بنجامین فریدمن درباره افشای فریبکاری مقامات آمریکایی در مورد اوضاع میدانی در افغانستان گفت: گزارش واشنگتن پست به طور کلی، آنچه را که ما هم از آن آگاهی داریم، مطرح می‌کند. یعنی می‌گوید جنگ در افغانستان موفقیت آمیز نبود و در تحقق اهدافش موفق نشد. اهداف بزرگ و گسترده‌ای برای این جنگ در نظر گرفته شده بود. اما اکنون فهمیدیم که سران ما در کاخ سفید و وزارت امور خارجه و بسیاری از ژنرال ها، درباره نتیجه جنگ در افغانستان مبالغه می‌کردند. خبر جدید در این ماجرا آن است که نشان می‌دهد مسئولان سیاست آمریکا در افغانستان، منافقانه سخن می‌گفتند. زیرا در حالی که به صورت علنی از جنگ حمایت می‌کردند و از آن انتقاد نمی‌کردند، اما به طور پنهانی از آن انتقاد می‌کردند. بسیاری از سیاستمداران در چند دوره گذشته، باید به سوالات زیادی پاسخ دهند.

فریدمن در پاسخ به این سوال که چرا هیچ یک از مقامات آمریکایی نتوانستند راهبرد این کشور در افغانستان را در طول سال‌های گذشته، اصلاح کنند؟ افزود: راهبردی که در افغانستان در پیش گرفتیم در نهایت مربوط به مقامات سیاسی بود و در نتیجه آن‌ها باید در این باره سرزنش شوند. رئیس ستاد ارتش و ژنرال‌های برجسته هم باید در این باره پاسخگو باشند و سرزنش شوند. آن‌ها باید با صراحت اعلام می‌کردند که توانایی تحقق اهداف این جنگ را ندارند. آن‌ها باید مشخص می‌کردند که می‌توانند چه ماموریت‌هایی را اجرا کنند و در اجرای چه ماموریت‌هایی ناتوان هستند. بنابراین بخشی از مسئولیت هم بر عهده فرماندهان نظامی است. در جهان سیاست، مقامات تمایلی به استعفا و اذعان به شکست ندارند و به همین علت، راهبرد آمریکا در این مدت تغییر نکرد. فرماندهان نظامی زیر فشار قرار داشتند تا به اجرای این ماموریت ادامه دهند. بنابراین منافع سیاسی مانع از آن شد که مقامات سیاسی، راهبرد خود را تغییر دهند.

وی درباره تاثیر افشای اسناد جدید در واشنگتن پست بر روند مذاکرات بین آمریکا و طالبان خاطر نشان کرد: به هیچ وجه فکر نمی‌کنم این اسناد تاثیری بر مذاکرات فعلی داشته باشد. طالبان درک می‌کند که موضع آمریکا تمایل به خروج قریب الوقوع از افغانستان است. ملت آمریکا از ادامه جنگ در افغانستان حمایت نمی‌کند. بنابراین فکر نمی‌کنم افشای این اسناد، تغییری در مذاکرات ایجاد کند. ما در جنگ عراق و نیز جنگ ویتنام شاهد آن بودیم که سیاست‌های نادرستی اتخاذ شد. نمی‌توان گفت همه آن‌ها درستکار هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار