در پی مداخله رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده‌های مهم جنایات جنگی؛

مقامات ارشد پنتاگون از رفتار‌های نسنجیده ترامپ نگرانند

در پنتاگون واهمه و نگرانی بر سر تصمیم‌گیری‌های ناپیوسته، هوسی و متناقض ترامپ در موضوعات مختلف به وجود آمده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، تنش‌هایی که ماه‌ها در بین برخی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات نظامی آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور وجود داشت، اکنون پس از تصمیم ترامپ برای مداخله در پرونده سه عضو نیرو‌های مسلح متهم به جنایات جنگی، افزایش یافته و به اوج رسیده است.

پایگاه اینترنتی سی ان ان در گزارش خود نوشت: یک مقام نظامی باسابقه بی‌پرده در این باره به سی ان ان گفت: «یک مشکل روحیه‌ای وجود دارد» و مقامات ارشد پنتاگون به طور خصوصی گفته‌اند که از رفتار‌های رئیس جمهور ترامپ مضطرب هستند.

مقامات ارشد پنتاگون از رفتار‌های نسنجیده ترامپ نگرانند

در پنتاگون واهمه و نگرانی بر سر تصمیم گیری‌های ناپیوسته، هوسی و متناقض ترامپ در موضوعات مختلف، از جمله عقب کشیدن ناگهانی سربازان آمریکایی از سوریه به وجود آمده است. اما اکنون نگرانی‌های جدید و قابل توجهی وجود دارد به گونه‌ای که چندین مقام نظامی و افسر بازنشسته می‌گویند مداخله ترامپ در پرونده‌های مهمِ جنایات جنگی را نمی‌توان نادیده گرفت.

ریچارد اسپنسر، وزیر مشاور نیروی دریاییِ اخراج شده، چهارشنبه در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشت: مداخله ترامپ تکان‌دهنده و بی‌سابقه بود. این مداخله همچنین نشان می‌داد که رئیس جمهور درک بسیار کمی از معنای حضور در ارتش و به صورت اخلاقی جنگیدن، دارد.

          بیشتر بخوانید: 

ترامپ عقب نشینی نکرد و در همایش انتخاباتی سه شنبه اعلام کرد که وی با وجود مخالفت «دولت مخفی» آن اقدام را انجام داده بود. در واقع، مقامات ارشد پنتاگون در مخالفتشان با مداخلات رئیس جمهور متفق‌النظر بودند، زیرا معتقد بودند که این امر، نظم و انضباطِ نظامی را تضعیف می‌کند.

اظهارات رئیس جمهور و مداخله وی- با تحریک و درخواست مفسران فاکس نیوز– نشان دهنده نگرانی دیگری در میان سران نظامی مبنی بر این است که ترامپ به شیوه‌های مختلف همچنان تحت تأثیر این شبکه است که وی را به سیاسی کردن ارتش- نهادی که باید از نزاع‌های سیاسی دور باشد- تشویق می‌کند.

فرماندهان ارشد نظامی می‌گویند از لفاظی‌های تفرقه آمیز ترامپ و سیاسی کردن ارتش، نگران هستند. آن‌ها همچنین به سی ان ان گفتند نگرانند که شیوه مدیریت ناگهانی و متغیرانه رئیس جمهور -که اغلب از طریق توئیت‌ها بیان می‌شود– ممکن است به طور فزاینده برنامه ریزی نظامی را دشوار و امنیت ملی را تضعیف کند.

مقامات ارشد پنتاگون از رفتار‌های نسنجیده ترامپ نگرانند

سی ان ان دریافته است که حداقل دو مقام ارشد نظامی در ماه‌های اخیر به دلیل نگرانی از اینکه ترامپ ممکن است در زمان حضور آن‌ها اظهارات سیاسی حزبی کند، تمایل به حضور در کنار ترامپ در مراسم‌ها نداشته‌اند. منابع نزدیک به این دو مقام نظامی از سی ان ان خواستند اشاره‌ای به هویت آن‌ها یا مراسم‌های برگزار شده، نکند.

چندین فرمانده ارشد در حال بررسی نوشتن یادداشتی برای سربازان هستند که به آن‌ها مسئولیت‌های اخلاقی و قانونی‌شان را در میدان‌های نبرد یادآور می‌شود. این موضوع چنان حساس است که برخی به صورت خصوصی اعلام می‌کنند که برای انجام این کار، به تأیید مقامات سطح بالای پنتاگون نیاز دارند، زیرا ارسال چنین یادداشتی به سربازان آمریکایی، شاید به مثابه توبیخ رئیس جمهور این کشور به نظر برسد.

«دیوید لاپان» سرهنگ بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا و سخنگوی ارشد سابق ارتش، درخصوص مداخله ترامپ در پرونده ادی گالاگر، کماندوی نیروی دریایی و دو تن دیگر از اعضای نیرو‌های مسلح آمریکا، گفت: مداخله ترامپ در پرونده‌های جنایات جنگی سبب ایجاد «سردرگمی و هرج و مرج شده و باعث می‌شود چنین به نظر برسد که گویی واقعاً هیچگونه پاسخگویی وجود ندارد و اینکه اگر افراد (سربازان) سوگند خود را نقض کنند یا مرتکب جنایات شوند، راه برون رفتی برایشان وجود دارد.»

وی ابراز نگرانی کرد که برخی نظامیان ممکن است اکنون بر این باور باشند که اگر آن‌ها رئیس جمهور را در کنار خود داشته باشند، می‌توانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

یک مقام ارشد نظامی دیگر در این باره گفت: حتی نگران کننده‌تر این است که ارتش دچار انشقاق و دو دستگی شده است. دو اردوگاه وجود دارد: نیمی از نظامیان آمریکایی از هواداران سرسخت ترامپ هستند که معتقدند رئیس جمهور حامی نیرو‌های نظامی است. اما نیمی دیگر، که بسیاری از آن‌ها از مقامات عالی‌رتبه نظامی هستند، معتقدند که ارتش باید مستقل از نفوذ سیاسی و حزبی باقی بماند البته آن‌ها بر این باورند که رئیس جمهور به مسئله پایبند نیست.

ترامپ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که وی در رابطه با اخراج اسپنسر از مدت‌ها قبل روی این مسئله فکر کرده بود و این امر یک دفعه اتفاق نیفتاده است. ترامپ به خبرنگاران گفت: «من باید از جنگجویانم حفاظت کنم.»

اسپنسر به منظور حفظ نظم، انضباط و مسئولیت پذیری برای بازنگری در پرونده افسر جنجالی نیروی دریایی تحت فشار بود. ترامپ بر خلاف توصیه‌های صریح عالی رتبه‌ترین فرماندهان پنتاگون عمل کرد و ابتدا مجازات گالاگر را برگرداند و سپس برای اینکه اطمینان حاصل کند که گالاگر موقعیت خود را از دست نخواهد داد، صرف نظر از آنچه که ریاست نظامی آن را صحیح بداند یا نه، وی را مورد عفو قرار داد.

مقامات ارشد و سطح پایین‌تر نظامی از یکی از پیام‌های ترامپ بسیار عصبانی شدند، زیرا وی در ۱۲ اکتبر در توئیتر نوشته بود: «ما به پسرانمان آموزش می‌دهیم که مانند یک ماشینِ جنگیِ مرگبار عمل کنند، اما وقتی آن‌ها (دشمنان را) می‌کشند، ما آن‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهیم!»

یک افسر جوان در این باره به سی ان ان گفت: «رئیس جمهور اساساً درک صحیحی از ارتش و همچنین فرهنگ و ویژگی‌های آن ندارد.»

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در پرونده سه افسر نیروی دریایی مرتبط با پرونده گالاگر بازنگری نخواهد کرد. ترامپ علاوه بر گالاگر، کلینت لارنس و ماتئو گلستین را هم مورد عفو قرار داد. لارنس به جرم صدور دستور به نیروهایش برای شلیک به سه مرد غیر مسلح در افغانستان، به ۱۹ سال حبس محکوم شده بود. گلستین هم در پرونده قتل یک مرد افغان، با محاکمه روبه‌رو بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار