آمریکا کمک‌های خود به ناتو را کاهش می‌دهد

یک مقام ناشناس وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از تصمیم این کشور برای کاهش سهم خود در هزینه‌های دفاعی ناتو خبر داد.

آمریکا هزینه‌های دفاعی بیشتری را بر اعضای ناتو تحمیل می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک مقام ناشناس وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد کاخ سفید قصد دارد تا ۱۶ درصد از کمک‌های نظامی خود به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را کاهش دهد.

شبکه سی ان ان گزارش داد با این کار آمریکا تقریبا از نظر سهم مشارکتی در هزینه‌های ناتو هم‌ردیف با آلمان (۱۴.۸ درصد) خواهد شد.

به نوشته سی ان ان سهم آمریکا در بودجه ناتو نزدیک به ۲۲ درصد بوده که هزینه‌های نگهداری مقر‌های ناتو، سرمایه‌گذاری‌های امنیتی و هزینه برخی عملیات‌های مشترک نظامی را شامل می‌شود.

این منبع همچین مدعی شد انتظار می‌رود با کاهش کمک مالی آمریکا به ناتو، کسری بودجه این سازمان از سوی دیگر کشور‌های عضو آن تامین شود. یک مقام ناتو به شبکه سی ان ان گفت همه اعضای این سازمان در خصوص روش جدید تقسیم هزینه‌ها به توافق رسیده‌اند. براساس روش جدید سهم هزینه‌ای متحدان اروپایی و کانادا افزایش و سهم آمریکا از این هزینه‌ها کاهش خواهد یافت. این نمایشی مهم از تعهد اعضا و منصفانه‌تر کردن سهم هزینه‌هاست.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ژانویه سال ۲۰۱۷ او بار‌ها اعضای ناتو را برای عمل به تعهدات خود در زمینه هزینه‌های دفاعی سالانه این سازمان تحت فشار قرار داده و حتی از آن‌ها خواست تا سهم هزینه‌های دفاعی خود را تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند. ترامپ به طور ویژه از آلمان برای پرداخت سهم بیشتری از هزینه‌های دفاعی ناتو انتقاد کرده است.

بنا به آخرین برآورد‌ها آلمان سال گذشته ۱.۲۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای هزینه‌های دفاعی ناتو اختصاص داد. طبق گزارش‌ها برلین در نظر دارد سال آینده با افزایش مخارج دفاعی خود به ۱.۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی، آن را به ۴۹.۷ میلیارد یورو برساند. همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان وعده داد که این کشور تا سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی خود را تا ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش می‌دهد، با این حال برلین از سقف اعلام شده از سوی ناتو همچنان فاصله دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار