کیفیت برنج کلات بر هیچ کس پوشیده نیست، اما باتوجه به مصوبه ابلاغی جهاد کشاورزی باید با آن خداحافظی کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،کلات با دارا بودن ۱۰ هزار هکتار اراضی آبیزار که ۱۵۰۰هکتار از این اراضی زیر کشت برنج است و با توجه به شرایط اقلیمی ، از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است.

اما اینکه چرا مسئولان از کنار آن به سادگی عبور می‌کنند جای سوال است؟
 
برنج کلات دیگر کشت نمی‌شود/ سفره ها خالی می شود از دانه بلندهای کلات
مهدی ناصری فرماندار کلات در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد,گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی جهاد کشاورزی صرفا گیلان و مازندران مجوز کشت برنج را دارند.

او با بیان اینکه این مصوبه فقط در مقام حرف است تصریح کرد: ما هم نسبت به این موضوع انتقاد داریم تا الان هم این موضوع فقط در مقام حرف بوده است نه عمل!

فرماندار کلات گفت: این شهرستان با دارا بودن پنج رودخانه دائمی مشکل کم آبی ندارد طبق این مصوبه کشت جایگزین باید جانشین برنج کلات شود که این موضوع نیازمند مطالعه، آموزش، آماده سازی زمین و حمایت از کشاورزانی است که تنها امیدشان همین شالیزار برنج است.

ناصری افزود: کلات ۵ رودخانه دائمی آب داریم که آب این رودخانه‌ها در فصل‌های غیر زراعی از مرز خارج می شوند، در قره تیکان و چهچه با احداث سد توانستیم بعد از سی سال کشت برنج را در روستا‌های آن منطقه از پای آب سد داشته باشیم و از بیرون رفت آب جلو گیری کنیم.

اینکه شالیزار‌های درلاین، کلات، ایدلیک و اراضی محدود به مرز که همه اراضی زیر کشت برنج کلات هستند باید جای خود را به کشتی جایگزین دیگر دهد موضوعی است که جای تامل دارد.

به نظر می‌رسد اگر قرار است طبق سیاست‌های ابلاغی، مصوبه‌ای داده شود قبل از آن مشخص شود از چه نوع است ، در مقام حرف است یا عمل؟
 
برنج کلات دیگر کشت نمی‌شود/ سفره ها خالی می شود از دانه بلندهای کلات
نیک پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد,گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران کشت برنج در استان خراسان رضوی به دلیل کمبود آب و کارایی کم برنج کلات ممنوع و به گیلان و مازنداران محدود شود.

البته جای بسی تامل است که با چه ترازویی برنج با اصالت وبا کیفیت کلات را همپای برنج‌های پاکستانی و هندی در یک سطح قرار می‌دهند؟

سرنوشت بیکاری کشاورزان کلات چه خواهد شد؟
 
برنج کلات دیگر کشت نمی‌شود/ سفره ها خالی می شود از دانه بلندهای کلات

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
احتمال زیاد بعد از باز شدن دستکاری شده. دقیقا از همونجا شکسته ک قرص توش بوده . خخ