آیا غذاهای کالری‌سوز یا چربی‌سوز وجود دارند؟

در علم پزشکی همواره شایعاتی درباره برخی از غذاها و یا خوراکی‌های کالری سوز به گوش می‌رسد که می‌توانند میزان چربی در بدن را کاهش دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر رژیم‌های لاغری برای کالری‌سوزی یا چربی‌سوزی بر نخوردن غذا‌ها متمرکز هستند تا این که چه چیز‌هایی باید بخوریم تا لاغر شویم. اما اگر قصد کاهش وزن دارید، به نظرتان آیا مواد غذایی خاصی وجود دارند که بتوانید به فهرست خرید خود اضافه کرده و چربی‌هایتان را آب کنید؟

شایعه: برخی غذا‌ها در سوزاندن کالری از بقیه بهتر هستند!

به این سوال‌ها پاسخ دهید: آیا تمرکز بر غذا‌هایی که به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید مهم‌تر از نگرانی در مورد غذا‌هایی است که از برنامه خود حذف می‌کنید؟ آیا تغییرات خاصی در برنامه غذایی وجود دارند که شما با کمک آن‌ها بتوانید به هدف نهایی خود و کاهش وزن برسید؟

حقیقت: وقتی سخن از کاهش وزن به میان می‌آید، چیز‌هایی که می‌خورید به اندازه چیز‌هایی که نمی‌خورید مهم هستند.

آیا امکان دارد با خوردن غذا بتوانید کالری بسوزانید؟ بله، ممکن است. البته، تا زمانی که شما غذا‌های درست را انتخاب کنید. محققان نشان داده‌اند که برخی غذا‌ها واقعا به افرادی که رژیم می‌گیرند کمک می‌کنند تا سریع‌تر از دیگران وزن کم کنند.

این تسریع در کالری سوزی به این دلیل است که همه کالری‌ها به یک شکل ایجاد نمی‌شوند. برخی واقعا متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شما را سرعت می‌بخشند و به شما کمک می‌کنند تا ضمن این که غذا می‌خورید، از وزن خود هم بکاهید. برخی دیگر نیز به شما کمک می‌کنند تا مدت زمان زیادی احساس سیری کنید. در اینجا، به شما بهترین مواد غذایی را معرفی می‌کنیم که اگر قصد لاغر شدن دارید، به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر از وزن خود بکاهید.

پروتئین

به گفته پزشکان، پروتئین نسبت به مواد غذایی دیگر به کالری بیشتری برای هضم شدن نیاز دارد. یک چهارم هر لقمه پروتئین در هنگام سوخت و ساز می‌سوزد. اما در مقایسه با پروتئین، فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد از کالری کربوهیدرات و یک تا ۳ درصد کالری موجود در چربی خواهد سوخت. به همین دلیل است که رژیم‌های پر از پروتئین بیشتر طرفدار دارند و شما می‌توانید همزمان با خوردن آن‌ها ۲۵ درصدشان را بسوزانید.

چای سبز

اگر به مدت ۶۰ روز به طور روزانه سه فنجان چای سبز بنوشید، می‌توانید تغییراتی در وزن، شاخص توده بدنی و دور کمر خود مشاهده کنید. بر طبق یک نظریه، دلیل این که مصرف این نوشیدنی به شکل ساده و بدون شیر یا افزودن شیرین‌کننده کالری بیشتری می‌سوزاند وجود کاتچین (نوعی آنتی‌اکسیدان) و کافئین است که هر دو متابولیسم را افزایش می‌دهند.

غذا‌های تند

چه چیزی می‌تواند به شما کمک کند تا کالری بیشتری در طول روز بسوزانید و میل به خوردن را در خود سرکوب کنید؟ فلفل‌های تندی مانند فلفل هالاپینوی مکزیکی حاوی مقدار زیادی کپسایسین هستند؛ این ماده شیمایی بیشتر در غشای سفیدی که دانه‌ها را سرجایشان نگه می‌دارد وجود دارد. طبق تحقیقاتی که در انگلیس انجام شد، تاثیر خوردن کپسایسین در لاغری بسیار زیاد است و به افرادی که رژیم می‌گیرند حتما توصیه می‌شوند.

نان چاودار

تحمل سختی گرسنگی می‌تواند یک عقب‌گرد بزرگ برای آن‌هایی باشد که رژیم می‌گیرند. با خوردن نان چاودار در اول صبح هوس خوردن را در خود سرکوب کنید. بر اساس نتایج یک تحقیقات سوئدی در مورد تفاوت بین رضایت و گرسنگی در افرادی که نان گندم یا نان چاودار در صبحانه می‌خورند، مشخص شد آن‌هایی که نان چاودار می‌خورند حتی تا ۸ ساعت بعد، کمتر گرسنه می‌شوند و بیشتر راضی هستند.

آجیل

آجیل‌هایی مانند بادام زمینی، بادام درختی و بادام هندی پر از چربی و کالری هستند و دانشمندان به آن‌ها بمب انرژی می‌گویند. به این معنی که مملو از کالری در یک خوراکی کوچولو هستند. وقتی آجیل در حد تعادل خورده شود، برای کاهش وزن عالی است. آن‌ها که اسنک‌های خود را با پسته همراه می‌کنند با یک رژیم ۱۲ هفته‌ای می‌توانند نسبت به آن‌هایی که تعداد مشابه کالری را از چوب شور یا بیسکوییت ترد به دست می‌آورند وزن بیشتری کم می‌کنند.

گریپ فروت

رژیم گریپ فروت، یعنی رژیمی که تنها از گریپ‌فروت تشکیل شده است، می‌تواند شما را به هدف کاهش وزنتان برساند، اما جدا عاری از مواد مغذی و مناسب است. اما بالاخره گریپ فروت در کاهش وزنتان مفید است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد خوردن نصف گریپ‌فروت قبل از هر غذا در مقایسه با نوشیدن یک لیوان کوچک آب سیب به عنوان اشتهاآور منجر به کاهش چندین کیلو وزن بیشتر می‌شود. در واقع، بعد از ۱۲ هفته رژیم و داشتن وعده‌های غذایی که قبلش مرکبات میل شود، به طور متوسط کاهش یک و نیم کیلویی را خواهید داشت.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار