بررسی راه‌های المپیکی شدن تیم ملی والیبال ایران

تیم ملی والیبال کشورمان می‌تواند از ۲ راه به مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو برسد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی والیبال کشورمان این روز‌ها با عزم جدی مسئولان، دنبال کسب سهمیه رقابت‌های المپیک است. سرو قامتان ایرانی اگر بتوانند در این دوره به المپیک بروند برای دومین مرتبه این اتفاق بزرگ را در تاریخ رقم زده اند.

بلند قامتان ایرانی در المپیک ریو برای نخستین مرتبه در این مسابقات حاضر شدند و در پایان هم به عنوان پنجمی رسیدند، در آن سال‌ها صحبت از آن بود که والیبال ایران در المپیک توکیو حتی روی سکو برود، اتفاقی که حالا شاید با شرایط نبود ثبات در چند سال گذشته تا حدودی دور از واقعیت باشد و نتوان تحقق چنین مسئله‌ای را در المپیک پیش رو قطعی دانست.

بررسی راه‌های المپیکی شدن تیم ملی والیبال ایران

تیم ملی کشورمان، همچنان نتوانسته سهمیه المپیک را کسب کند، شاگردان کولاکوویچ در ابتدای سال ۹۸ و پس از رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال به روسیه رفتند تا برای رسیدن به المپیک به مصاف حریفان بروند، قرار بود از میان تیم‌های والیبال روسیه، ایران، کوبا و مکزیک یک تیم سهمیه المپیک بگیرد، بنابراین این مسابقات که قرار بود میان همین ۴ تیم به میزبانی سنت پتروزبورگ برگزار شود از حساسیت بالایی برخوردار بود.

شاگردان کولاکوویچ که در رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ فشار نسبتا زیادی را تحمل کرده بودند، در نخستین دیدارشان به مصاف کوبا رفتند و به آسانی از سد این تیم گذشتند، آن‌ها در ادامه مکزیک را شکست دادند، اما در گام پایانی با نتیجه ۳ - ۰ مغلوب روسیه قدرتمند که چندی پیش‌تر به عنوان قهرمانی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ رسیده بود، باختند تا در جایگاه دومی این گروه قرار بگیرند و شانس المپیکی شدن را از دست بدهند.  

تیم ملی کشورمان اگرچه در آن مسابقات نتوانست سهمیه بگیرد، اما نمایش خوبی داشت و بازی پایانی را مقابل حریفی  واگذار کرد که پر افتخار‌ترین تیم جهان است. سرو قامتان پس از آن مسابقات به تهران آمدند و آماده رقابت‌های قهرمانی آسیا شدند، این مسابقات به میزبانی تهران برگزار می‌شد و ۸ تیم اول آن جواز حضور در مسابقات انتخابی المپیک آسیا را می‌گرفتند. شاگردان کولاکوویچ در این رقابت‌ها به آسانی قهرمان شدند و جواز حضور در این مسابقات که قرار است به میزبانی چین برگزار شود گرفتند. آن‌ها حالا باید از ۱۷ دی در چین، به ترتیب برابر تیم‌های چین تایپه، قزاقستان و چین بازی کنند و پس از آن هم به مصاف دیگر تیم‌ها در مرحله حذفی بروند و در نهایت پس از کسب عنوان قهرمانی، المپیکی شوند. این راه اگرچه به دلیل قدرت این روز‌های والیبال ایران خیلی سخت و ناهموار نیست، اما یک لغزش کوچک می‌تواند ما را از رسیدن به المپیک ناکام بگذارد.  

بررسی راه‌های المپیکی شدن تیم ملی والیبال ایران

تیم‌های آسیایی اگرچه به گفته بسیاری از کارشناسان و مربیان حریفان جدی و خطرناکی برای والیبال کشورمان محسوب نمی‌شوند، اما در چند سال گذشته نشان داده اند که خیلی هم دست و پا بسته نیستند، به طور مثال تیم ملی استرالیا در همین رقابت‌های قهرمانی آسیا پس از چند شکست متوالی موفق شد از سد تیم کشورمان بگذرد و یا ژاپنی که در مسابقات انتخابی المپیک به دلیل میزبانی از رقابت‌های المپیک غایب است، در رقابت‌های جام جهانی پیروزی دور از انتظاری مقابل تیم والیبال کشورمان کسب کرد. این اتفاقات شاید مقطعی باشد، اما نشان می‌دهد که نباید این رقابت‌ها را آسان در نظر گرفت.  

البته نکته جالب اینجاست که این تنها راه المپیکی شدن نیست، روسیه چندی پیش با محرومیت سنگینی رو به رو شد و احتمالا نمی‌تواند در هیچ رشته‌ای در المپیک حاضر باشد، البته هنوز به طور کامل پرونده این مسئله بسته نشده است و مسئولان این کشور درخواست فرجام خواهی داشته اند. این احتمال وجود دارد که شاگردان کولاکوویچ شانس آن را داشته باشند تا با توجه به عنوان دومی که در رقابت‌های دور نخست انتخابی المپیک کسب کرده اند، به المپیک برسند.

سرو قامتان این روز‌ها سخت مشغول تلاش و تمرین هستند تا مهیای رقابت‌های پیش رو از جمله انتخابی المپیک و در سال آینده لیگ ملت‌های والیبال شوند.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.