جشنواره ققنوس، تنها جشنواره‌ای است که جامعیت دارد

مدیر هنری سازمان بسیج دانشجویی گفت:جشنواره ققنوس، تنها جشنواره‌ای است که جامعیت دارد و در تمامی رشته‌ها به پذیرش آثار می‌پردازد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی متولیان مدیر هنری سازمان بسیج دانشجویی عصر امروز در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره هنری دانشجویی ققنوس اظهار داشت: بعد از مجموعه تلاش‌هایی که در واحد هنری سازمان بسیج دانشجویی برای فعال کردن بسیج‌های دانشگاهی کشور انجام شد، جشنواره هنری ققنوس از سال ۹۵ و در ۱۴ رشته مختلف شکل گرفت.

او افزود: مسئله‌ای که بسیج دانشجویی در آن عقب ماندگی داشت، فعالیت‌های هنری در زمینه فیلم، مستند و... بود و این خلاء همیشه حس می‌شد.

معاون سازمان "روایت فتح" خاطرنشان کرد: سعی کردیم دانشجویان هنرمند را تشویق به انجام فعالیت کنیم و در قالب شورا‌های همفکری فعالیت کنیم، اما فضای سنگینی که بر عموم دانشگاه‌های هنری غالب است، دانشجویان بسیجی هنری را در لاک فرو می‌بُرد و به آن‌ها اجازه فعالیت نمی‌داد.

او گفت: در نهایت به نتیجه رسیدیم برگزاری جشنواره‌ای که فعالیت رقابتی را در دانشجویان تقویت کند، می‌تواند راهگشا باشد.

مدیر هنری سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به جزئیات جشنواره ققنوس گفت: جشنواره هنری دانشجویی ققنوس، در یک مرحله استانی برگزار می‌شود که پس از فراخوان استانی، آثار ارسال شده بازبینی و در نهایت اثر برتر انتخاب می‌شود. آثار دانشجویان برگزیده هر رشته در استان، به تهران ارسال شده و در مرحله کشوری به رقابت می‌پردازند و باید بر این نکته تاکید داشت که جشنواره ققنوس، تنها جشنواره‌ای است که جامعیت دارد و در تمامی رشته‌ها به پذیرش آثار می‌پردازد.

او با اشاره به رویکرد برگزاری این جشنواره گفت: چیزی که در نظام آموزشی جا افتاده، این است که هنر دارای رشته‌هایی است که با آموختن آن‌ها به هنرمند تبدیل می‌شویم، در حالیکه پیشینه فرهنگی-فلسفی ما در گذشته، این دید را به هنر ندارد و این فرایند، صرفا بخش فنی و تکنیکی هنر است.

متولیان افزود: در گذشته صرفا با تحصیل هنر، کسی هنرمند نمی‌شد و شرط لازم هنرمند شدن، نسبت ارتباط او با حقیقت عالم بود. شهید سید مرتضی آوینی گفته است که هنر شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی. مجموع دو عنصر شیدایی و قدرت بیان، موجب آن می‌شد که فرد یک هنرمند شناخته شود.

او خاطرنشان کرد: چشم انداز ما این است که بتوانیم در قالب فرایند جشنواره ققنوس، نگاهی که امروزه به هنر است را بازیابی و بازسازی کنیم. چیزی که به شدت از آن می‌پرهیزیم، هویت مدرن است و باید به جای هویت مدرن، به هویت دینی خود بپردازیم.

مهلت ارسال آثار به پنجمین جشنواره هنری دانشجویی ققنوس اصفهان، از امروز تا ۲۵ اسفند ماه ادامه دارد و اواخر فروردین سال آینده، از برترین‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.