روحانی ای که با بوسیدن جذامیان فرهنگ سازی می کند

یک فرد روحانی به صورت داوطلبانه یاری رسان جذامی های مشهد شده است تا باور همگان را برای جذامیان تغییر دهد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  بیماری جذام سال‌ها قبل در میان مردم به "خوره" معروف بود و فرد مبتلا به آن در سایه انواع خرافه‌ها ، جایی برای زندگی در میان مردم عادی نداشت، آواره و مورد غضب هر رهگذری می‌شد حالا سال‌ها می‌گذرد و با پیشرفت علم پزشکی، این بیماری وحشتناک و مزمن در نطفه خفه می‌شود.
 
این شروع یک روایت تلخ، سنگین و کابوس‌وار است که به‌عنوان بخشی از حافظه تاریخ خراسان ما بوده و مانده است. شاید آدم‌های روزگار بعد از ما آن را باور نکنند که یک بیماری چقدر می‌تواند روح چند نسل را زخم بیندازد و شیرینی را از زندگی‌شان بگیرد.
 
اما آیا این جذامی‌ها هنوز هم هستند؟ جذامیان ایران کجا زندگی می‌کنند؟ این سؤال ما را به سرزمین ناشناخته جذامیان ایران در خراسان رضوی می‌برد؛ جذامی ها‌ی ایران درمشهد الرضا میهمان غریب الغربا هستند و به حق که امام رضا (ع) به بهترین شکل غریب‌نواز است.

خیابان وحید در محله طلاب مشهد مامنی شده برای جذامی های ایران ،کوچه ای خلوت با خانه‌هایی کوچک و تودر تو  ساکت و بی‌هیاهو که محل زندگی ۲۳۰ خانواده مبتلا به جذام است که فقط از طریق خیرین تامین  می شوند.
 
تلخ است همسایه دیواربه‌دیوار امام رضا (ع) باشی، اما نتوانی زیارتش کنی اما همه سهمت از این همسایگی سلامی از راه دور باشد. این وصف حال بسیاری از بیماران مبتلابه جذام است. مخصوصاً بیمارانی که ظاهرشان فریاد می‌زند جذامی‌اند، فقط کافی است وارد شهر شوند و دست‌هایشان را بیرون بیاورند، چشم مردم به انگشت‌های خورده شده‌شان که بیفتد رازشان بر ملأ می‌شود.
 
اینجاست که یک روحانی قهرمان به صورت داوطلبانه، وارد این محله می شود محله ای که مردم از ترس واگیر جذام از آنها فرار می کنند او با آنها هم سفره می شود و تنها مامن تنهایی آنها.
 
نان جذامی ها به کام روحانی خوش آمد/ روحانی ای که با بوسیدن جذامیان فرهنگ سازی می کند
 

بیایید بیایید به گلزار بگردیم/ بر این نقطه اقبال چو پرگار بگردیم...

 
این شعر نقل زبان حجت‌الاسلام "علی عباسی" است. روحانی باصفای مسجد علی ابن ابی‌طالب که همه تصورات جذامیان از دنیای آدم‌های معمولی را بر هم زده است، هرروز قبل از اذان در کوچه‌پس‌کوچه‌ها راه می‌رود و  شعر بیایید بیایید به گلزار بگردیم/ بر این نقطه اقبال چو پرگار بگردیم   را بلندبلند می‌خواند. دست نوجوانان و جوانان را می‌گیرد و با خود به مسجد علی ابن ابی‌طالب می‌برد.

روحانی جوان مشهدی،  بهترین دوست و هم‌نشین جذامیان است. نه‌فقط هم‌نشین لحظه‌های تنهایی مجذومان است بلکه عزمش را جزم کرده تا همه مردم مشهد و ایران را با مجذومان آشتی دهد.
 
 
 حجت الاسلام علی عباسی در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  گفت: یک سال و نیم کار‌های فرهنگی و تبلیغی برای جزامی‌ها انجام می‌دهم امیدوارم به لطف خدا تا چند ماه دیگر این مسجد را به شلوغ‌ترین مسجد مشهد تبدیل کنم.
 
او تصریح کرد: هدف من این است  که مردم زاویه دیدخود را نسبت به این افراد عوض کنند در حقیقت به مدد پیشرفت علم پزشکی، بیماری جذامیان واگیر ندارد و جذامیان ایران حالا فقط وارثان این بیماری‌اند نه ناقلان آن.

روحانی محله جذامی گفت: از برگزاری مسابقات فرهنگی و برنامه‌های اجتماعی برای کودکان شروع کردم. تا چند وقت قبل پدر و مادر‌ها اجازه نمی‌دادند فرزندانشان به مسجد جذامی‌ها بیایند، اما حالا جمعه‌شب‌ها برای نوشتن تکالیف درسی‌شان به مسجد می‌آیند و با این مسجد و نمازگزاران آشتی کرده‌اند.

 حجت الاسلام  عباسی گفت: با کمک خیران به صورت ماهیانه جزامی‌ها را به حرم می‌برم  و این امرخیلی در روحیه آن‌ها تاثیر گذاشته است.
حقیقت آنگونه نیست که مردم می پندارند من خودم سر سفره شان مینشینم و از نانی که خودشان پخت میکنند می خورم و معتقدم بیماری این عده ریشه کن شده است و واگیر ندارد.
 
 خود افراد مبتلا به جذام ازدواج کرده اند و فرزندانشان سالم هستند و هیچ نشانه ای از جذام ندارند خود این مسئله گواه بر این است که جذام ریشه کن شده است.
 
بر خلاف بی مهری برخی مسئولان به این محله، فرزندان جذامی ها با همت و تلاش خود به تحصیلات تکمیلی، دکتر و مهندس و وکیل هم رسیده اند.
 
محمد مقدم که مبتلا به جذام است  و در محله جذامی های مشهد زندگی می کند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،   گفت: محله جذامی ها از نظر بهداشتی بسیار ضعیف است  البته نصرالله پژمان فر چندین نوبت به این محله سرزده و جویای احوال ما بوده است.
 
 
مقدم افزود:  عباسی که روحانی مسجد ماست تنها همدم جذامی هاست، در ماه یک بار به اتفاق او می توانیم حرم برویم  و در فعالیت های مناسبتی از تمام ظرفیت  خانواده های جذامی استفاده می کند و از این طریق ما در فعالیت های اجتماعی مشارکت می کنیم.
 
از زمانی که  عباسی به این محله آمده است نگاه رسانه ها به ما بیشتر شده است و گویی با اقدام او در زاویه دید قرار گرفته ایم اما مسئولان در حد حرف با ما همراهی می کنند و در عمل از ما فاصله می گیرند.
 
این فرد جذامی با بیان اینکه این منطقه به گرد فراموشی سپرده شده است گفت:  عباسی روحانی مسجد ما ، از خانواده های جذامی ها دلجویی و رسیدگی می کندو اگر کسی دچار هر مشکلی شد ابتدا به او مراجعه می کنند.
 
 محمد جعفر صادقی مدیر پیشگیری مبارزه از بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبر نگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،    گفت: بیماری جذام فعال که قابل انتقال به غیر باشد وجود ندارد و ریشه کن شده است.
 
او تصریح کرد:  بالغ بر دویست نفر در یکی از محله های مشهد مبتلا به این بیماری هستند که مربوط به سالیان دور است و از مناطق مختلف ایران در این مکان جمع شده اند و هیچ واگیری ندارد.
 
 
 
انتهای پیام//
 
گزارشگر: فاطمه غلامی 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
United Arab Emirates
یوسف
۱۹:۰۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
عالیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۱ دی ۱۳۹۸
یعنی اگر هر یک نفر از ما ایرانی ن دست یک نفر مستحق کمک را بگیره ایرانی پویا و با عشق داریم... ولی چه فایده که مردم دنبال زمین خوردن هم اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۸
طفلکی ها چقدر سخت.... فکر کنم تمام جذامی های ایران به امید شفا میان مشهد.... به حق امام رضا خدا به همه مریضان شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۱ دی ۱۳۹۸
بعضی آدم ها زمینی نیستن درست مثل این آقای روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۱ دی ۱۳۹۸
پس چه طور قبلا میگفتن هوای تنفس جذامی ها واگیردار؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم زمانی
۲۱:۳۰ ۱۱ دی ۱۳۹۸
با سلام. این گزارش را باید همه بخوانند و صدا و سیمای مشهد از آنجا گزارش تصویری بگیرد و صدا و سیمای تهران هم پخش کند تا همه خبردار شوند و کمکی به حال و روز بیماران عزیز شود. خدا خیرتان دهد؛ برای آقای عباسی هم سلامتی و طول عمر و عاقبت بخیری آرزو می کنم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۱ دی ۱۳۹۸
واقعا چقدر زندگی جذامی ها سخته.. آدم به زندگی خودش امیدوار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۱ دی ۱۳۹۸
لایک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۸
ای بابا چه روزگاری شده آدم از آدم فرار میکنه... جذام و سرطان بهانه است... مگر افراد خداشناسی پیدابشن که سد شکنی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۱ دی ۱۳۹۸
ای کاش همیشه افرادی پیدا بشن فرهنگ های بد را بردارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۱ دی ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۱ دی ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۱ دی ۱۳۹۸
واقعا جای تقدیر و تشکر داره از این هنرروحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۱ دی ۱۳۹۸
لایک داری ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۱ دی ۱۳۹۸
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۱ دی ۱۳۹۸
واقعا دمش گرم چه جراتی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۱ دی ۱۳۹۸
واقعا دمش گرم