رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی مطرح کرد؛

مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی

زمانی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی را در بین مالیات‌ها دارد.

مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجراییبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  احمد زمانی رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی را در بین مالیات‌ها دارد.

احمد زمانی اظهار کرد: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی واحد‌های خالی از سکنه وابسته به راه اندازی سامانه املاک و اسکان است.

او افزود: ما در جلسات با وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم برای راه اندازی سامانه املاک و اسکان را داشتیم گرچه معتقدم حتی اگر این سامانه هم تکمیل شود برای مقابله با احتکار مسکن باید به روش‌های دیگری متوسل شد.


بیشتر بخوانید: بلاتکلیفی اجرای طرح مالیات بر بازار مسکن/ آیا مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت‌های مسکن را می‌شکند؟


رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: سیستم مالیات بر خانه‌های خالی در خیلی از کشور‌های اروپایی مطرح و اجرا شده، اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

شناسایی املاک خالی از سکنه بر اساس سامانه ملی املاک

این مقام مسئول بیان کرد: طبق تبصره هفت ماده ۱۶۹ و ماده ۵۴ مکرر، شناسایی املاک خالی از سکنه باید بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام گیرد.

زمانی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از مسکن، مشکل احتکار در این حوزه را ناشی از کمبود مسکن یعنی عرضه محدود و تقاضای کم دانست و گفت: حمایت از مسکن و عرضه زیاد، مشکل احتکار را حل خواهد کرد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: از آنجایی که ما کشوری در حال توسعه هستیم لذا نباید انتظار داشت که همه فرآیند‌ها و قوانین و مقررات ما همچون کشور‌های پیشرفته باشد، اما در عین حال در مسیر اصلاح قرار گرفته ایم.

او با تأکید بر اینکه تمام ملاحظات باید در بخش املاک و مسکن دیده شود افزود: گرچه رسیدگی به خانه‌های خالی بر اساس سامانه انجام می‌شود، اما ملاحظات تولیدکنندگان، اقشار آسیب پذیر، مسکن شخصی و سود سپرده بانکی اشخاص ضعیف نیز لحاظ خواهد شد و اینطور نیست که ما فارغ از این مسائل مالیات بگیریم.

زمانی راه اندازی سامانه را تا حدودی بر کنترل وضعیت مسکن موثر خواند و گفت: تشخیص دقیق انگیزه افراد برای خالی ماندن مسکن آن‌ها در کوتاه مدت کار دشواری است، اما اگر اطلاعات دقیقی داشته باشیم قطعاً می‌توان کار‌های موثری انجام داد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی را دارد عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل این سامانه است.

زمانی در پایان مطلب، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را منوط به دو روش تکمیل سامانه املاک و اسکان و یا ورود مستقل سازمان امور مالیاتی به این حوزه دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار