مرگ تدریجی یک رؤیا؛ وقتی وزنه‌برداران رمقی برای دیده شدن ندارند!

مسابقات انتخابی وزنه‌برداری قهرمانی کشور قرار است به میزبانی اهواز برگزار شود، اما حضور کمرنگ وزنه‌برداران در رکوردگیری زنگ خطر را برای این ورزش به صدا درآورده است.

مرگ تدریجی یک رؤیا؛ وقتی وزنه‌برداران رمقی برای دیده شدن ندارند!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور که به نوعی انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری هم محسوب می‌شود از ۱۷ تا ۲۲ دی‌ماه سال جاری به میزبانی اهواز برگزار می‌شود. اما نکته قابل توجه در برگزاری این رقابت‌ها، حضور کمرنگ وزنه‌برداران است. از استان‌هایی مانند تهران، قم و گیلان وزنه‌برداران اندکی در رکوردگیری این رقابت‌ها شرکت کردند به طوری که در رکورد‌گیری استان تهران تنها چهار وزنه‌بردار شرکت کرده‌اند.

حضور کمرنگ وزنه‌برداران در مسابقاتی قهرمانی کشور می‌تواند زنگ خطری برای وزنه‌برداری ایران باشد. رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور، در تمامی اوزان المپیکی و غیرالمپیکی در اهواز برگزار می‌شود، اما در استان تهران خیلی از وزنه‌برداران در اوزان المپیکی اوت کردند.

بابک سلیمی درباره مسابقات قهرمانی کشور و حضور کمرنگ وزنه‌برداران به‌خصوص از استان تهران گفت: چندین سال است که سالن‌های وزنه‌برداری در استان تهران تعطیل و به رشته‌های دیگر داده شده است. تمام رؤسای هیئت‌های استان تهران انسان‌های توانمندی هستند، اما در زمان فرهادی هیئت وزنه‌برداری استان تهران متحول شد و عنوان قهرمانی کشور را هم به دست آورد. اما متأسفانه با کارشکنی، او کنار رفت و وزنه‌برداری استان تهران هم بلاتکلیف شد. البته در دیگر استان‌ها همچون کرمانشاه وضعیت به همین صورت است.

وی گفت: سرپرست موقت در هیئت یک استان نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد و قطعاً کسانی هم که با او کار می‌کنند همین شرایط را دارند. من فکر می‌کنم با شرایطی که وزنه‌برداری در ایران دارد، روز به روز افت می‌کند و دیگر این رشته در رقابت‌های جهانی و المپیکی مدال‌آور نخواهد بود. رئیس فدراسیون باید فردی برنامه‌ریز و مسلط به علم ورزش باشد تا همگان بتوانند در سایه برنامه‌ریزی‌های او به شرایط ایده‌آل برسند، اما در فدراسیون وزنه‌برداری ایران این شرایط وجود ندارد.

رئیس سابق هیئت وزنه‌برداری کرمانشاه با اشاره به رقابت‌های قهرمانی کشور اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۰ سال است که رقابت‌های قهرمانی کشور در اهواز برگزار می‌شود و شهر‌های دیگر برای گرفتن امکانات و میزبانی این رقابت‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. این موضوع نشان‌دهنده ضعف فدراسیون وزنه‌برداری است که تنها یک هیئت با این فدراسیون کار می‌کند. امکاناتی که استان خوزستان دارد هیچ کدام از هیئت‌های وزنه‌برداری ندارند در حالی که باید همه شرایط به یک صورت باشد. متأسفانه حتی در خصوص آزمایش دوپینگ هم در فدراسیون وزنه‌برداری تبعیض صورت می‌گرفت و هر وزنه‌برداری که رئیس فدراسیون می‌گفت باید از او تست دوپینگ گرفته می‌شد. طبیعی است با این شرایط وزنه‌برداری در ایران نمی‌تواند موفق باشد.

سلیمی تأکید کرد: اگر وزنه‌برداری در المپیک لندن کولاک کرد و نتایج درخشانی به دست آورد به دلیل حضور کوروش باقری و حسین رضازاده بود که زیر نظر ایوانوف کار می‌کردند در غیر این صورت وزنه‌برداری در ایران حتی در آسیا هم حرفی برای گفتن نداشت. در حال حاضر هم شرایط مثل گذشته شده و تا چند وقت دیگر وزنه‌برداری حتی در آسیا حرفی برای گفتن ندارد.

وی گفت: متأسفانه تعداد وزنه‌برداران دوپینگی در زمان مرادی روز به روز افزایش پیدا کرد. در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۹۷ تست دوپینگ خیلی از وزنه‌برداران استان تهران مثبت اعلام شد. کاملاً طبیعی است زمانی که به رده‌های پایه جوانان و نوجوانان بها داده نمی‌شود و به مسابقات مختلف اعزام نمی‌شوند در رقابت‌های قهرمانی کشور هم حضور آن‌ها کمرنگ خواهد شد و اینجاست که باید به حال وزنه‌برداری تأسف بخوریم.

وزنه‌برداری یکی از سه ضلع مدال‌آور کاروان ورزشی ایران در المپیک و مسابقات جهانی محسوب می‌شود. اما این رشته روز به روز در حال افت است و حتی به قول سجاد انوشیروانی، پیشکسوت سابق وزنه‌برداری ایران باید خوشحال باشیم که وزنه‌برداری ایران در المپیک توکیو تنها دو سهمیه دارد در غیر این صورت نمی‌توانستیم به نتایج درخشان این رشته ورزشی امیدوار باشیم. مسابقات قهرمانی کشور راه ورود به تیم ملی است و خیلی از وزنه‌برداران در استان‌های مختلف می‌تواند از این طریق دیده شوند و به اردوی تیم ملی راه پیدا کنند؛ اما عدم حضور آن‌ها در این رقابت‌ها نشان می‌دهد وزنه‌برداران ما نه تنها انگیزه دارند بلکه اصلاً کار پشتوانه‌سازی به‌درستی انجام نشده که آن‌ها از این فرصت دیده شدن به نحو احسن استفاده کنند.

 

منبع:آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار