رئیس سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛

نظام پرداخت قاصدک جمع‌آوری می‌شود

میرزابیگی گفت: نظام پرداخت قاصدک باید به طور کلی جمع شود و روشی جدید جایگزین این نوع پرداخت شود.

رئیس سازمان نظام پرستاریبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست خبری به مناسبت روز پرستار در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد.

در این نشست محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری به تشریح وضعیت حرفه پرستاری در کشور پرداخت و گفت: پرستاران یکی از نیرو‌های زحمتکش در جامعه پزشکی محسوب می‌شوند و در صف اول خدمت به بیماران و مردم قرار دارند.

او با اشاره به اینکه شعار ملی هفته پرستار؛ جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت است، تأکید کرد: جامعه پرستاری بر اساس قانون مجلس و برد پرستاری نیز مبتنی بر وظایفه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت اقدامات خوبی را در جهت اعتلای پرستاران در سراسر کشور انجام می‌دهد. 

میرزابیگی گفت: یکی از وظایف پرستاری انجام رسالت حرفه‌ای است که در این راستا مردم، نظام سلامت، پرستاران و کادر پرستاری از نظر سازمان نظام پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: سازمان نظام پرستاری بر اساس اولویت شورای عالی نظام پرستاری، برنامه های خود را مطرح می‌کند که در این خصوص موضوعات کمبود نیرو، نظام پرداخت و روش پرداخت قاصدک همچنین معوقات طولانی مدت پرستاران را به طور جدی دنبال می‌کند.

او بیان کرد: سازمان نظام پرستاری جلسات متعددی با کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص مشکلات پرستاران برپا کرده است و اخیراً جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور پیرامون مسائل مختلف انجام شده است.

میرزابیگی ادامه داد: نظام پرداخت قاصدک باید به طور کلی جمع شود و روشی جدید جایگزین این نوع پرداخت شود.

استخدام نباشد، با کمبود نیرو مواجه می‌شویم

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: در حال حاضر بین ۳ تا ۴ هزار نفر نیروی پرستار در سال بازنشسته می‌شوند و اگر استخدام انجام نگیرد ما به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم . با افزایش تخت و راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید ما نیازمند نیروی پرستاری در سراسر کشور هستیم.

میرزابیگی اضافه کرد: به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت باید ۲ و نیم نفر از گروه پرستاری مشغول به فعالیت باشند که از این تعداد ۱.۸ نیرو مربوط به کارشناسان پرستاری و ۸ دهم از گروه پرستاری مانند هوشبری است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در طول برنامه چهارم و پنجم یعنی بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ در بخش‌های دولتی و غیردولتی حدوداً سالی ۹ هزار نفر استخدام کردیم، ولی طی دو سال گذشته تقریباً هیچ استخدامی انجام نگرفته است.

او بیان کرد: در حال حاضر به ازای هر تخت به ۱.۳ گروه پرستاری رسیده‌ایم و طی دو سال گذشته متأسفانه به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت میزان گروه پرستاری به ۹ دهم رسیده است و باید همینجا اعلام کنم که کمبود نیرو آسیب زیادی به بیماران و به خصوص افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وارد می‌کند.

او ادامه داد: در حال حاضر مسئولین کشور در سطح دولت و مجلس قول استخدام ۹ هزار نفر تا اسفند داده‌اند و امیدوارم که مجوزی که جهت جذب پرستار داده شود تا خرج خود این نیرو شود.

میرزابیگی ادامه داد: رویکرد پرستاران به این صورت است که عرصه خدمت فقط در بیمارستان‌ها نباید باشد و بر اساس قانون اساسی سلامت حق مردم به خصوص افراد بی بضاعت و فقیر است.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: بیمارستان‌ها نیازمند انجام عمل‌های تخصصی هستند و تعداد آن‌ها باید به اندازه جمعیت افراد غنی باشد و بیماران در صورتی که خودشان تمایل داشته باشند در منزل بستری شوند.


بیشتر بخوانید: دریافتی پرستاران از درآمد پزشکان پرداخت می‌شود/ طرح قاصدک باید لغو شود


کاهش هزینه‌های بیماران  در طرح پرستاری 

او بیان کرد: طرح پرستاری در منزل با استقبال همه روبرو شده است و می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های بیماران شود.

میرزابیگی ادامه داد: باید عرصه پرداخت به ازای هر تخت مورد بازنگری قرار بگیرد و بسته‌های خدمتی یا همان DRG که خدمات با سطح کیفی خود به بیمار ارائه می‌دهد را برای هر نفر بپردازیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری تأکید کرد: دلیلی ندارد که ظرف مدت ۱۰ سال هزینه‌های پرستاری را افزایش بدهیم و چندین بار طی ۲ سال حقوق کادر پزشکی و پرستاران را افزایش بدهیم؛ در حالیکه همچنان پزشک، بیمار و پرستار ناراضی باشند و کاملاً روشن است که یک جایی از کار می‌لنگد.

او اظهار کرد: در حال حاضر معوقات پرستاران حداقل ۸ ماه است و در برخی از مناطق معوقات پرستاران به ۲۲ ماه نیز رسیده است.

میرزابیگی با اشاره به اینکه نیروی پرستار باید به مقدار کافی در مراکز درمانی باشد، افزود: اگر از خدمات پرستاری در منزل با تعرفه پرستاری ارائه شود، هزینه بیماران بین ۲۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، اما این مسیر راه طولانی دارد، زیرا به تصمیم پزشک و اعتماد بیمار وابسته است که این نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد. با طرح قاصدک که در دولت یازدهم مطرح شد، به شدت مخالفیم، اما به طور کلی با اصل پرداخت مبتنی بر عملکرد موافق بودم البته باید این طرح از انسجام بیشتری برخوردار بود.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: به نظرم نظام پرداخت باید به قبل از طرح قاصدک برگردد به طوری که قبل از این طرح نظام کارانه‌ها حاکم بود و من موافق جدا کردن درآمد‌ها هستم.

او اضافه کرد: اگر انتظار داریم پرستاران خدمات خوبی را در طول ۲۴ ساعت ارائه دهند، باید گروه پرستاری به صورت مستقل کار کند.

میرزابیگی ادامه داد: سالانه در حدود ۸۹۰ میلیون بار مراجعه وجود دارد که پرستاران در صف مقدم مواجهه با بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هستند؛ اگر پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد و درآمد پزشک باشد به نفع همه است.

او افزود: جامعه به سمت سالمندی می‌رود و ما باید فکری به حال این مسئله کنیم و من خیلی نگران افزایش ظرفیت نیستم، زیرا سالی ۷ الی ۸ هزار نفر استخدام می‌شوند که نه تنها در بخش دولتی بلکه ما نیازمند پرستار برای بخش خصوصی هستیم.

میرزابیگی تأکید کرد: در طرح قاصدک، پرستاران از محل درآمد پزشکان باید سهم بگیرند که در برخی از جا‌ها این سهم ۲۲ درصد بوده که با پیگیری زیاد ما سهم پرستاران از درآمد پزشکان به ۲۷.۵ درصد رسیده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: نظام پرداخت باید بازنگری شود، زیرا گاهی اوقات خدمتی ارائه می‌شود که هیچ ثروتی وجود ندارد.

میرزابیگی یادآوری کرد: طرح هومکر هنوز به طور کامل در جامعه راه نیفتاده است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و ما طرح نظارت بر مراکز هومکر و مراقبت بر مراکز را به مجلس ارائه کرده‌ایم. در این طرح یک حقی برای پزشک و درمانگر همچنین حق انتخابی برای بیمار ایجاد می‌شود و در نهایت هزینه‌های بستری بیماران در منزل، نسبت به بیمارستان کاهش پیدا می‌کند.

۳۰ تا ۴۰ درصد از خدمات حوزه پزشکی نیاز به سواد دانشگاهی ندارد

او ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد از خدمات حوزه پزشکی نیاز به سواد دانشگاهی ندارد و ما این خدمات را طبقه‌بندی کرده‌ایم. طبق این آمار بیشتر خدمات‌ به وسیله افرادی انجام می‌شود که در بیرون از دانشگاه یک دوره آموزشی را دیده و مشغول به فعالیت می‌شوند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شایسته
۱۲:۲۸ ۱۲ دی ۱۳۹۸
با سلام .لطفا در نظر داشته باشید غیر از پرستاران گروههای دیگر هم (اداری .خدمات .مالی کلا پشتیبانی در مراکز درمانی کار میکنند .پس کاری نکنید که شکاف میان پرسنل درمانی واداری زیاد بشه .چون گروههای پشتیبانی هم بیشتر از توانشان دارند زحمت میکشن وهیچ جا هیچ جا دیده نشدن .فقط درد وهم وغم شما کادر درمانی در مراکزمیباشد بقیه چه نقشی دارند!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۲ دی ۱۳۹۸
سرکار آقای میزار بیگی .طرح قاصدک تنها طرحی بوده که بحق پرداخت شده هرکسی طبق عملکردش دریافت کرده .کیلویی نبوده چرا مخالفت میکنید!!!!!!!!!طرح بهره وری یا بهتر بگیم طرح خواب رو جمع کنید .پرستار استراحت میکنه از اونطرف پولشو رو میگیره
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۰۷:۵۴ ۱۲ دی ۱۳۹۸
با سلام .اگر راست میگین طرح خواب پرستاران که پولشو رو هم میگیرین وبعنوان بهره وری در حال حاضر اجرا میشه رو جمع کنید .نظارت کنید .بعد تصمصیم بگیرین .طرح بهره وری یا طرح خواب واستراحت کامل درشب
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۰۷:۵۱ ۱۲ دی ۱۳۹۸
با سلام .نظام قاصدک اتفاقا" عادلاترین طرح است وهرکسی طبق عملکردش دریافت میکنه نه کیلویی..