در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: معاونت پرستاری اقدام به تهیه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر کرده است.

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشارکت فعال پرستاران در زمینه آموزش و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور اظهار کرد: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در نظام سلامت ایران و حتی دنیا بحث بیماری‌های غیرواگیر مانند: عارضه‌های قلبی، سرطان‌ها، مشکلات مزمن تنفسی و دیابت است. خوشبختانه بیماری‌های واگیر تا حدود زیادی در جهان کنترل شده است اما عارضه‌های غیرواگیر علت اصلی مرگ مردم در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: امروزه عواملی مانند: تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و الکل،‌ کم تحرکی و سبک زندگی نامناسب خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده است، به همین دلیل مطابق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت کاهش ۲۵ درصدی مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به عنوان هدف اصلی تا سال ۲۰۲۵ تعیین شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: در زمینه کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر کمیسیونی در سطح وزیران بهداشت تشکیل شده است و از آنجا که پیشگیری یکی از موثرترین راه‌حل‌ها جهت کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود این کار می‌تواند بر عهده پرستاران باشد؛ لذا معاونت پرستاری اقدام به تهیه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر کرده است.

حضرتی بیان کرد: تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌‌های غیرواگیر با هدف ارتقای سطح سواد سلامت مردم و افزایش خود مراقبتی آنها تشکیل شده است و برنامه عملیاتی این موضوع به زودی نهایی می‌شود.

لزوم توانمند سازی بیماران در جهت ارتقای سواد سلامت  و خود مراقبتی

او افزود: به دلیل اهمیت توانمند سازی مردم و به ویژه بیماران در زمینه خود مراقبتی پرستاران نقش مهمی در آموزش به خانواده‌ها و حتی بیماران در زمینه ارتقای سطح سلامت دارند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: کارگروه تخصصی و پیش نویس اولیه دستورالعمل آموزش به بیماران و خانواده‌های آنها تعیین شده است و نظر سنجی از دانشگاه‌های علومی پزشکی در حال انجام است.


بیشتر بخوانید: حل مسئله «کمبود نیروی پرستار» در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس


او افزود: تدوین فرآیندهای مرتبط، استخراج خط مشی‌های مرتبط با اعتبار بخشی، بازنگری فرم اثر بخشی آموزش به بیمار،‌ تشکیل جلسات کمیته راهبردی کشوری آموزش سلامت به مددجو از دیگر اقدامات معاونت پرستاری در زمینه آیین نامه آموزش مراقبت پرستاری به گیرندگان خدمت در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها است.

 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار