برخورد با ویلاسازی در حریم رودخانه های زرند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند گفت: عزم جدی مسئولین شهرستان زرند برای آزاد سازی حریم و بستر رودخانه، که به صورت غیر مجاز تغییر کاربری و در آن‌ها ویلا سازی انجام گرفته است، آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید مهدی قویدل دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۲ هکتار از اراضی ملی با ارزش بیش از سیزده میلیارد ریال در شهرستان زرند رفع تصرف و به بیت المال بازگردانده شده است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال با اعلام این خبر افزود : در همین راستا اخیرا تعداد ۳۰ فقره پرونده رای رفع تصرف در دستگاه قضایی شهرستان زرند صادر شده است

این مقام قضایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم منابع ملی گفت: متاسفانه درسالیان اخیر شماری از افراد سودجو در حریم رودخانه‌ها ساخت و ساز غیر مجاز کرده‌اند این در حالی است که ادارات متولی نباید اجازه چنین اقداماتی را به اینگونه افراد سودجو بدهند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان افزود: باید از ظرفیت قانونی در مبارزه با ساخت و ساز‌های غیر مجاز استفاده کرد و امیدواریم با جدیت بیشتر ادارات و نهاد‌های متولی در راستای صیانت از بیت المال توجه بیش از پیش را داشته باشیم.

دادستان زرند بر لزوم برخورد‌های قاطع در راستای قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیر مجاز و پیشگیری از وقوع مجدد آن ها تاکید کرد و خواستار تهیه بانک اطلاعاتی اراضی دولتی و ملی جهت حفاظت از این اراضی شد.

او ادامه داد : از ابتدای سال جاری بیش از ۱۳ هکتار در قالب ۲۰ مسیل در حریم رودخانه رفع تصرف شده است.

قویدل گفت : از سال ۹۴ با فعال شدن شورای حفظ حقوق بیت المال تاکنون ۱۶۰ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و پلمب شده  و همچنین ۱۶۹ هکتار از اراضی ملی به ارزش ۴۷ ملیارد ریال رفع تصرف شده است.

او گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است .

حجت الاسلام محمود محمدی رئیس دادگستری زرند با اشاره به اینکه سهل انگاری بعضی از مسئولین باعث سود جویی زمین خواران و ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها شده است گفت: برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان و با توجه به تاکید شورای حفظ حقوق بیت المال می‌بایست پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اولویت ویژه قرار گیرد.

او گفت: برخی نواحی منفصل که بیشتر مستعد ساخت و ساز هستند مورد کنترل دقیق‌تر قرارگیرند در هرحال هیچ ساختمانی در یک شب ساخته نمی‌شود و می‌توان با کنترل دقیق از همان ابتدای تخلف جلوی احداث آن‌ها گرفته شود.

حجت الاسلام محمدی در ادامه با اشاره به بحران کم آبی منطقه بر لزوم بازنگری و ارزیابی دقیق چاه‌های آب کشاورزی شهرستان زرند تاکید کرد و خواستار اجرای کامل طرح کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی شد.

رئیس دادگستری زرند در ادامه افزود: گزارش‌های رسیده مبنی بر اینکه به افرادی برای اجرای طرح‌های مختلف زمین واگذارشده است و، اما هیچگونه اقدامی انجام نداده اند.

او خواستار بررسی دقیق واگذاری‌ها و شناسایی اینگونه افراد سودجو شد که گا‌ها با گذشت مدت‌ها از واگذاری زمین هیچگونه اقدامی در اجرای طرح خود انجام نداده آند و این زمین‌ها پس از بازپس گیری در اختیار افراد واجد شرایط قرار گیرد.

عباس سلطانی رئیس اداره آبیاری شهرستان زرند هم گفت: با پلمب چاه‌های غیر مجاز و نصب ۴۹۶ کنتور هوشمند و مدیریت در برداشت با خاموشی‌های چاه‌های اب کشاورزی متوسط آفت آب‌های زیر زمینی نسبت به سنوات قبل ۴۸ سانتی متر کاهش یافته است.

او با اشاره به مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال گفت ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه قابل قبول نیست، زیرا ساخت و ساز در این مکان‌ها غیرمجاز است و ما نمی‌توانیم به خاطر تخلف عده‌ای با جان مردم بازی کنیم و خوشبختانه در این راستا با دستور مقام قضایی ۱/۷ هکتار آزاد سازی بستر مسیل در شهرک امام سجاد حاشیه شهر زرند رفع تصرف و آزاد شد.

علی حسن زاده بخشدارمرکزی زرند هم گفت: متاسفانه افراد سودجو ابتدا به بهانه احداث اطاقک نگهبانی کشاورزی اقدام می کنند و به تدریج همین اطاقک‌ها تبدیل به ویلا و ... که عمدتا برای خوشگذرانی مورد استفاده بعضی افراد سودجو قرار میگیرد؛ و متاسفانه همچنان این روند ادامه دارد که مراتب را به جهاد کشاورزی اعلام کردیم، اما متاسفانه تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

بخشدار مرکزی زرند تصریح کرد: در راستای مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال ۲۳ روستای زیر ۲۰ خانوار که فاقد طرح هادی بودند برای اجرای طرح هادی برای هر روستا ۱۰۰ میلیون ریال در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

احمد سلطانی رئیس بنیاد مسکن هم گفت : در راستای مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال تا کنون طرح هادی ۸ روستای زیر ۲۰ خانوار تهیه وبه تصویب رسیده است و مابقی آن‌ها در دست اقدام است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار