افزایش نرخ چاقی بر اثر رژیم‌های غذایی ناسالم

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه گفت: ترکیبی از رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک، باعث افزایش نرخ چاقی شده است.

رژیم‌های غذایی ناسالم باعث افزایش نرخ چاقی

زهرا اباصلتی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: امروزه به دلیل افزایش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییریافته است.  
 
او ادامه داد: ترکیبی از رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک، باعث افزایش نرخ چاقی شده است، که البته نه تنها این امر در کشور‌های توسعه یافته دیده می‌شود بلکه در کشور‌های کم درآمد نیز، مشکل گرسنگی و چاقی اغلب با هم وجوددارد.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه با بیان اینکه تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه ، گفت: تعادل به معنی مصرف مقادیرکافی از موارد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی است.
 
اباصلتی افزود: یک رژیم غذایی زمانی رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود که با تامین غذای کافی، ایمن، مغذی ومتنوع نیاز‌های تغذیه‌ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را در او کاهش دهد، این رژیم بایدشامل میوه، سبزی، حبوبات، مغز‌ها و دانه‌ها و غلات سبوس دار و غذا‌های کم چرب (به خصوص از نظر چربی‌های اشباع) و با قند و نمک کم باشد.
 
او با بیان اینکه رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی چاقی و مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان‌ها است تصریح کرد: در حال حاضر ۴۹.۸ درصد افراد ۱۸-۵۹ ساله در خراسان رضوی مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه گفت: در همین خصوص دهمین بسیج ملی تغذیه با ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از امروز آغاز شد.

اباصلتی افزود: این برنامه از ۱۴ الی ۳۰ دی ماه با همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های موثر در سلامت به منظور ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد خانواده­‌ها در خصوص تغذیه سالم و جایگزین­های مواد غذایی، جلب حمایت سیاست­گذاران و مسئولان مرتبط در حوزه غذا و تغذیه و جلب همکاری رسانه­‌های جمعی برای آموزش مردم و فرهنگ­سازی اجرا می‌شود.


انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.