افزایش کاشت کلزا در شهرستان قیرو کارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: سطح کاشت دانه روغنی کلزا نسبت به پارسال ۳۸ درصد افزایش یافته و به ۵۸۱ هکتار رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: بیش از ۹۶ درصد از عملیات کاشت کلزا به صورت مکانیزه و با بذر اصلاح شده رقم هایولا ۵۰ انجام شد که در یک صد هکتار از اراضی زیر کشت آبیاری تحت فشار نیز اجرا شده است.

او، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از برداشت کلزا در فصل آتی بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان قیروکارزینی خریداری و به کارخانه‌های روغن کشی تحویل داده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تصریح کرد: بسیج توان کارشناسی پرسنل جهاد کشاورزی برای افزایش کیفیت عملیات زراعی مانند بستر سازی مناسب، کاشت به موقع، تامین بذر سازگار با اقلیم منطقه، مبارزه به موقع با علف هرز و تامین سریع کود‌های شیمیایی در افزایش عملکرد مزارع کلزا موثر است.

همتی، افزود: برگزاری کلاس‌های ترویجی، دیدار‌های چهره به چهره با کشاورزان، اختصاص شرایط ویژه مانند پرداخت تسهیلات در گردش سلف کلزا، تصویب نرخ خرید تضمینی مناسب، بهبود شرایط بیمه گری محصول کلزا و احساس مسئولیت کشاورزان در کاهش وابستگی برای تولید روغن خوراکی به خارج از دلایل عمده افزایش سطح کاشت این محصول است.

او، ادامه داد: مشورت گرفتن از کارشناسان پهنه‌های کشاورزی، تغذیه بهینه با کاربرد کود‌های اوره و سولفات آمونیم در مرحله غنچه دهی در افزایش محصول و کیفیت دانه بسیار موثر است و می‌تواند تا یک تن محصول را افزایش دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اضافه کرد: خسارت عوامل غیر مترقبه از جمله سیل و سرما زدگی برای کشت کلزا محتمل است لذا کشاورزان با مراجعه به دفاتر شرکت‌های خدمات بیمه محصولات کشاورزی محصول خود را در برابر خطرات بیمه کنند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.