با ورزش زورخانه‌ای اخلاق می‌آموزید

زورخانه، از زمان‌های گذشته در تاریخ ایران وجود دارد، آیین و مسلک این ورزش زورخانه‌ای برای خیلی از افراد قابل ستایش است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی که به ورزش زورخانه ای روی می‌آورند فقط زور و بازویشان و حرکات ورزشی آن‌ها مهم نیست، بلکه قاعده این ورزش بر اخلاق بنا شده است.

زورخانه در حدود هفتصد سال پیش (قرن ۷ خورشیدی) به وسیله پوریای ولی در ایران شکل گرفت. این فرد پهلوانی نامدار و با شخصیتی محبوب، مردمدار، با اخلاق و دستگیر مستمندان و مظلومان بود.

از همان سال‌ها تاکنون ورزش زورخانه در ایران رواج داشته، هر چند که این روز‌ها کم رنگ‌تر شده است، ولی همچنان در تهران حدود ۵۰ زورخانه وجود دارد که از مهم‌ترین زورخانه‌های پایتخت ایران، ورزشگاه شهید فهمیده است که میزبان مسابقه‌های کشوری فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای ایران بوده و به ثبت ملی درآمده‌ است.

با ورزش زورخانه‌ای اخلاق می‌آموزید

ظاهر ورزش زورخانه‌ای تغییر کرده است

ورزش زورخانه‌ای امروزی با ورزش چند سال گذشته تفاوت‌هایی دارد، به عنوان مثال قبل‌ها در ورزش زورخانه‌ای از لنگ استفاده می‌کردند که اکنون استفاده از لنگ در این ورزش باستانی از سوی فدراسیون ممنوع اعلام شده است.

مسابقات ورزش باستانی به صورت تیمی در یکی از شهر‌های ایران صورت می‌گیرد که در آن هر تیم شامل ده نفر می‌باشد که یک مرشد، هشت ورزشکار و یک میاندار را شامل می‌شود. در مسابقات، این ورزش را با دشواری بیشتری نسبت به ورزش ساده زورخانه‌ای انجام می‌دهند.

از جمله ابزار ورزش زورخانه، میل، که شامل سبک و سنگین است، کباده که شکلی از همان کمان جنگی است، سنگ که ورزشکاران برای قوی کردن بازو‌ها از آن استفاده می‌کنند، تخته شنا که ورزشکاران تخته‌های شنا را مقابل خود قرار داده و با هر دو دست روی تخته شنا قرار می‌گیرند و با سر‌های برافراشته به تقلید از میاندار حرکاتی را انجام می‌دهند و شلوار باستانی (نطعی) که در گذشته شلوار، لنگی بوده که بر روی پیژامه می‌بستند و نطعی شلوارى است تا سر زانو و از جنس پارچه ضخیم و دورکمر و زانو‌ها از جنس چرم است.

با ورزش زورخانه‌ای اخلاق می‌آموزید

جالب است بدانید ورزش‌های زورخانه‌ای برای قوای جسمی و روحی بسیار خوب است، همچنین که برای کودکان نیز ورزش مناسبی خواهد بود. این ورزش‌ها با توجه به قابلیت‌هایی که همه ابعاد وجودی انسان را در بر می‌گیرد می‌تواند نقش موثری را در شکل دهی شخصیت کودکان و نوجوانان داشته باشد.

با ورزش زورخانه‌ای جسمی قوی و قدرتمند خواهید داشت، زیرا وسایلی که با آن‌ها سرو کار دارید باعث می‌شوند حرکاتی انجام دهید که به عضله سازی منجر شود.

از جمله افراد نامدار در این ورزش می‌توان به پهلوانانی همچون سید علی پهلوان اول پایتخت و غلامرضا تختی مرد پرافتخار ایران اشاره کرد.

می‌توان گفت ورزش زورخانه‌ای شاید تنها ورزشی باشد که اخلاق در آن حرف اول را می‌زند، شناساندن این ورزش به عموم و وارد کردن کودکان به این عرصه، مرام و مردانگی و پهلوانی را به کودکان می‌آموزد، آموزه‌ای که در کنار سلامت جسم، به سلامت جامعه نیز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار