آدرس جدید وقاحت: پنسیلوانیا، پلاک ۱۶۰۰

دونالد ترامپ فقط چند روز پس از تهدید حمله به مراکز فرهنگی در ایران، با چرخشی ریاکارانه حالا نقاب همراهی با مردم عزادار ایران به صورت زده است؛ چند هنرمند ایرانی و آمریکایی نکاتی را به او یادآوری کرده‌اند.

آدرس جدید وقاحت: پنسیلوانیا، پلاک ۱۶۰۰به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقاحت، حالا آدرس دیگری هم دارد. هزاران کیلومتر آن‌سوتر؛ برج و بارویی سفید، با روی سیاه آدمیانش و البته بی‌شرم و فراموشکار. پلاک ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا در شمال غربی واشنگتن‌دی‌سی. همین‌قدر سرراست و عریان. کاخ سفید. البته که تازه نیست؛ بار‌ها از همان اردوگاه، دستِ ریای بازتولیدکنندگان وقاحت رو شده است و حالا یک‌بار دیگر، دیوانه‌ترین‌شان دست به کار شده. دونالد ترامپ یکی‌دو‌روز است کرکره توییترش را، به زبان فارسی بالا می‌دهد.

یاد شعر «تحشیه بر دیوار خانگی» از پگاه احمدی می‌افتم که می‌گفت: «من هر‌چه درد می‌کنم از فارسی است». اگر هم بر این دیوار قرار است چیزی نوشته شود، تحشیه‌نگارش خود ما خواهیم بود نه تو با آن نفرت‌پراکنی‌های مزورانه‌ات. از دیروز، آنجا و اینجا، اهالی هنر به رئیس‌جمهور ایالات متحده یادآوری می‌کنند که آن‌قدر فرامو‌شکار نشده‌اند و از یاد نبرده‌اند که او همین چند روز پیش، ایران را تهدید به موشک‌باران ۵۲ نقطه از جمله مراکز فرهنگی می‌کرد. به او می‌گویند نمی‌تواند همراه با مردم ایران رخت عزا به تن کند و شانه‌به‌شانه‌شان اشک بریزد. این عزا، خصوصی است آقای ترامپ.

منصور ضابطیان؛ سفرنامه‌نویس و برنامه‌ساز:/رختمان را در خانه شما نمی‌شوییم 

بین هنرمندان ایرانی هم بودند کسانی که همین موضع را در پیش گرفتند. یکی‌شان منصور ضابطیان که او را به برنامه‌سازی‌ها و سفرنامه‌هایی که نوشته، می‌شناسیم. او در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، کارتونی از بزرگمهر حسین‌پور را منتشر کرده که رئیس جمهور آمریکا جلوی آینه ایستاده و به سمت نقشه ایران که روی آینه نقش بسته، شلیک می‌کند در حالی که عدد ۵۲ را تکرار می‌کند.

ضابطیان همراه با انتشار کارتون نوشته: «دونالد ترامپ توییتی به فارسی کرده و در آن گفته که دولتش در کنار مردم ایران است. آقای ترامپ ممکن است خواهش کنم شما کاری به کار ملت ایران نداشته باشید؟ ما اگر مشکلی هم داریم به خودمان مربوط است و خودمان حلش می‌کنیم. هنوز از آن توییت‌های درخشان شما که می‌خواستید مراکز فرهنگی ایرانیان را نشانه بروید یک هفته هم نگذشته.

هفته پیش درست در همین ساعت‌ها ما نگران تخت جمشید و پاسارگاد و مرقد امام رضا (ع) بودیم که حماقت شما ویرانشان نکند، حالا چطور ادعا می‌کنید کنار مردم ایران هستید؟ شما لطفا سرتان به کار خودتان باشد که هیچ اعتمادی به تاجران سیاست نیست. ما در سرزمین‌مان هزار و یک گرفتاری داریم که به خودمان مربوط است. یا راه‌حلش را پیدا می‌کنیم یا نمی‌کنیم. هر چه که هست ما رخت چرکمان را خانه همسایه نمی‌شوییم».

مارک همیل، بازیگر‌هالیوود/علیه فراموشی جهان؛ یادآوری به ترامپ

اتفاقا پیش از این‌که ما از اینجا خطاب به او بگوییم که مواضع اخیرش را فراموش نکرده‌ایم، یکی از همان‌جا چراغ اول را روشن کرد. مارک همیل بود که اتفاقا مثل خود ترامپ، آلت و شیفت را گرفته بود تا فارسی تایپ کند. او که بیشتر به عنوان بازیگر مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» می‌شناسیمش، در توییتی به زبان فارسی، نوشت: «لطفا از این واقعیت غافل شوید که من یک ممنوعیت مسافرت برای شما ایجاد کردم و تهدید کرده‌ام که سایت‌های فرهنگی شما را بمباران می‌کنم».

آقای بازیگر روی توییت ترامپ ریپلای کرده و این را نوشته است؛ از زبان ترامپ نوشته و در واقع توییت او را به روش خودش تصحیح کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا از صبح شنبه که ایران به سرنگون‌کردن غیرعمد هواپیمای مسافربری اوکراین اعتراف کرد و این ماجرا موجی از اندوه را بین ایرانیان به راه انداخت، آتش‌بیار معرکه شده و کاسه‌اش را مدام داغ‌تر از آش موجود کرده است. مارک همیل دو بزنگاه مهم را به ترامپ یادآوری کرده؛ نخست سختگیری‌های ایالات متحده برای صدور روادید برای ایرانیان، سپس تهدید اخیر او علیه مراکز فرهنگی در ایران.

این را بگذارید کنار همه اهالی‌هالیوود که دو هفته است آتش به روی کاخ سفید و اهالی‌اش و به‌خصوص خود ترامپ گشوده‌اند؛ از رابرت دنیرو گرفته تا حالا که همیل، پیشقدم شده است. بازیگری که از دهه ۷۰ در جلد «لوک اسکای‌واکر» رفت به عنوان شخصیتی داستانی در مجموعه «جنگ ستارگان». جالب است که بدانید لوک در «جنگ ستارگان»، عضو فعال ائتلاف شورشی‌هاست و نقش مهمی در سه‌گانه اصلی این مجموعه و در نبرد با امپراتوری کهکشان دارد.

اگر یادتان باشد او بر اثر استفاده زیاد از نیرو با آرامش می‌میرد و باعث نجات و بقای جبهه مقاومت مقابل امپراتوری کهکشان می‌شود. یک‌بار هم که نقش جوکر را در مجموعه تلویزیونی «بتمن» بازی کرده است؛ حالا خودتان این سوابق را بگذارید کنار هم و ببینید انتظار دیگری می‌شد از مارک همیل داشت؟

سیاست کپس‌لاکی، وقاحت شیفت‌آلتی
انگشت ترامپ تا همین هفته پیش روی دکمه کپس‌لاک بود و با حروف درشت انگلیسی، تهدید می‌کرد، حالا شیفت و آلتِ کیبوردش را فشار داده و سبابه روی حروف فارسی می‌ساید و ادعای رفاقت می‌کند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.