قیچی که بازیافت تایر‌ها را تسهیل می‌کند

محققان از ابداع یک ابزار جدید موسوم به قیچی مولکولی خبر داده اند که از آن می‌توان برای قطع پیوند‌های مولکولی اجزای تایر‌های خودرو‌های فرسوده و تسهیل بازیافت آن‌ها خبر داد.

قیچی که بازیافت تایر‌ها را تسهیل می‌کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بازیافت تایر‌های مستعمل کار ساده‌ای نیست، زیرا اجزای تشکیل دهنده آن‌ها را به دشواری می‌توان از یکدیگر جدا و تفکیک کرد. دانشمندان در دانشگاه مک مستر انتاریو برای حل این مشکل و جدا کردن اجزای قابل استفاده مجدد تایر‌های کهنه از آن‌ها روشی منحصر به فرد ابداع کرده اند.

تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از سه میلیارد تایر خودرو در جهان تولید شده و به فروش رفت. بسیاری از این تایر‌ها بعد از استفاده در طبیعت رها می‌شوند و اجزای مضر آن‌ها باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند. بخش اندکی از مواد موجود در تایر‌ها برای تولید آسفالت و سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما بقیه آن‌ها دست نخورده می‌مانند.

پیوند مستحکم اجزای تایر‌ها ناشی از ترکیب سولفور با لاستیک‌های طبیعی برای متصل کردن پلیمر‌ها و ناممکن کردن هرگونه پارگی است. تا به حال روش مناسبی برای باز کردن این اتصال‌ها کشف نشده بود. اما قیچی مولکولی می‌تواند پیوند‌های مستحکم مذکور را از هم گسسته و موجب تجزیه راحت‌تر لاستیک شود.

این فناوری در حال حاضر بسیار پرهزینه و وقت گیر است و لذا استفاده از آن در مقیاس صنعتی ممکن نیست. اما محققان می‌گویند در آینده برای کاهش هزینه ترکیبات تازه‌ای را به این قیچی مولکولی اضافه می‌کنند که گسستن پیوند‌ها را با سرعت بیشتری ممکن کند. آنان در مورد ترکیبات مورد استفاده در این قیچی مولکولی توضیحات بیشتری ارائه نکرده اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار