حکم سرمربیگری تیم ملی به نام چه کسی صادر می‌شود؟

امیر قلعه‌نویی و علی دایی شانس زیادی دارند تا از سوی فدراسیون فوتبال به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شوند.

حکم سرمربیگری تیم ملی به نام چه کسی صادر می‌شود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال اعلام کرد سرمربی تیم ملی شنبه هفته آینده معرفی می‌شود و امروز زمان انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فرا رسیده است.

امیر قلعه‌نویی و علی دایی سرمربیانی هستند که شانس زیادی برای پذیرفتن سمت سرمربیگری تیم ملی را در مقایسه با سایر مربیان دارند و باید دید تصمیم مدیران فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید روی کدام‌یک از این دو نفر است.

در کارنامه هر دو مربی سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی دیده می‌شود. قلعه‌نویی در سال ۲۰۰۷ و در جام ملت‌های آسیا به دلیل شکست برابر کره جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی در ضربات پنالتی برکنار شد و علی دایی پس از شکست تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ و کم شدن بخت صعود یوز‌های ایرانی از سرمربیگری کنار گذاشته شد. حال که هر دو نفر شانس سرمربیگری تیم ملی را بار دیگر پیدا کرده‌اند نگاهی به کارنامه مربیگری هر دو می‌اندازیم.

نگاهی به کارنامه مربیگری ژنرال فوتبال ایران

قلعه‌نویی پس از آنکه دوره‌های مربیگری را پشت سر گذاشت و حتی دوره‌ای کوتاه در تیم بایرلورکوزن آلمان آموزش دید هدایت تیم کشاورز تهران را بر عهده گرفت، اما مشکلات مالی این تیم زیاد بود و قلعه‌نویی دست خالی این باشگاه را ترک کرد. در سال ۱۳۸۰ هدایت برق تهران به قلعه‌نویی سپرده شد و توانست این تیم را به مرحله نهایی لیگ دسته اول آزادگان برساند، اما جواز صعود به لیگ برتر را با این تیم به دست نیاورد. او در سال ۱۳۸۱ پس استعفای مرحوم منصور پورحیدری که نتوانسته بود استقلال را قهرمان لیگ برتر کند، هدایت آبی‌پوشان را قبول کرد و این تیم را که در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی قرار داشت را به‌عنوان قهرمانی این جام رساند.

در آبان ۱۳۸۱ پس از نتایج ضعیف استقلال اهواز با جلال چراغپور، قلعه‌نویی به سرمربیگری اولین تیمش در لیگ برتر رسید و توانست آبی‌پوشان اهواز را در لیگ برتر حفظ کند. در ابتدای سومین دوره لیگ برتر و در سال ۸۲ قلعه‌نویی با قراردادی به‌عنوان سرمربی استقلال تهران انتخاب شد و در پنجمین دوره لیگ توانست آبی‌ها را به مقام قهرمانی برساند. پس از آن بود که جایگزین برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی فوتبال شد و با این تیم به جام ملت‌ها صعود کرد، اما همان‌طور که اشاره شد تیمش در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر کره جنوبی در ضربات پنالتی بازنده شد و پس از آن قلعه‌نویی با حکم اخراج مواجه شد.

حکم سرمربیگری تیم ملی به نام چه کسی صادر می‌شود؟

سرمربی فعلی سپاهان پس از آنکه از تیم ملی برکنار شد مدتی به استراحت پرداخت، اما در دی ۸۶ سرمربی مس کرمان شد و توانست این تیم را که ضعیف‌ترین تیم نیم‌فصل اول بود را به‌عنوان دوم نیم‌فصل دوم برساند و در مجموع نماینده کرمان در رده دهم ایستاد. کارنامه درخشان قلعه‌نویی بار دیگر او را به سرمربیگری استقلال رساند و او در بهار ۱۳۸۷ جانشین مرحوم ناصر حجازی شد که با استقلال در لیگ برتر سیزدهم شده بود و این تیم را قهرمان جام حذفی کرد. قلعه‌نویی در هشتمین دوره لیگ برتر با استقلال دومین قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرد، اما در پایان فصل به خاطر اختلافاتی که با واعظ آشتیانی مدیرعامل وقت آبی‌پوشان داشت، از این تیم جدا شد و روی نیمکت سپاهان نشست.

قلعه‌نویی موفق شد در دوره‌های نهم و دهم لیگ برتر فوتبال با سپاهان قهرمان لیگ برتر شود، اما اختلافات مالی با غلامحسین حسینی رئیس وقت هیئت مدیره سپاهان باعث شد تا او در ابتدای دوره یازدهم لیگ برتر سرمربی تراکتور شود. او در پایان فصل سرخ‌پوشان تبریز را به مقام نایب قهرمانی رساند و برای اولین بار تیمی از تبریز نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا شد. او فصل بعد بار دیگر به استقلال بازگشت و در دوازدهمین دوره لیگ برتر با آبی‌پوشان به قهرمانی رسید تا سومین قهرمانی با این تیم و پنجمین قهرمانی‌اش در تاریخ لیگ برتر را کسب کند.

دو فصل بعدی حضور قلعه‌نویی با استقلال با قهرمانی در لیگ برتر همراه نشد، اما آبی‌پوشان موفق شدند با او به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند که در این مرحله مغلوب اف سی سئول کره جنوبی شدند. او پس از استقلال دو فصل سرمربی تراکتور بود و یک فصل هم هدایت ذوب‌آهن را پذیرفت. از ابتدای فصل گذشته هم سرمربی سپاهان شده و هنوز در این سمت قرار دارد. تعداد قهرمانی‌های قلعه‌نویی در مجموع رقابت‌های ملی و باشگاهی ۸ عنوان بوده و ۶ مرتبه هم به مقام نایب قهرمانی رسیده است.

بررسی سوابق مربیگری شهریار فوتبال ایران

علی دایی سال ۸۵ به‌عنوان بازیکن مربی برای سایپا بازی کرد و توانست با رفتن ورنر لورانت در ششمین دوره لیگ برتر نارنجی‌پوشان را قهرمان لیگ برتر کند. مدتی بعد او به‌عنوان جانشین امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب شد، اما در رقابت‌های انتخابی جام جهانی موفق نبود و برکنار شد تا افشین قطبی جای وی را در تیم ملی بگیرد. در سال ۸۸ دایی به‌عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد و در دو فصل حضور در این تیم به دو عنوان قهرمانی در جام حذفی رسید.

حکم سرمربیگری تیم ملی به نام چه کسی صادر می‌شود؟

فصل بعد او از پرسپولیس جدا شد و هدایت راه‌آهن را بر عهده گرفت، اما پس از دو سال بار دیگر در قامت سرمربی پرسپولیس به جمع سرخ‌پوشان بازگشت و این بار قراردادی ۳ ساله با سرخ‌ها بست. در اولین فصل سرمربیگری دایی با پرسپولیس نایب قهرمان لیگ برتر شد، اما در دومین فصل حمیدرضا سیاسی که رئیس هیئت مدیره پرسپولیس بود پس از آنکه سرخ‌پوشان در پایان هفته هفتم در رده نهم قرار داشتند، او را از سرمربیگری اخراج کرد و اجازه ورود دایی را به محل تمرین پرسپولیس نداد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

مدتی بعد دایی به‌عنوان سرمربی صبای قم انتخاب شد و به خاطر مشکلات مالی این تیم، فصل بعد هدایت نفت تهران را بر عهده گرفت و توانست با این تیم قهرمان جام حذفی شود. پس از آن دایی سرمربی سایپا شد و با این تیم عنوان چهارم هفدهمین دوره لیگ برتر را کسب کرد تا سایپا هم مانند نفت تهران با دایی سهمیه آسیایی بگیرد. فصل بعد سایپا با دایی موفقیتی در آسیا کسب نکرد، اما در لیگ برتر از این فرصت برخوردار بود که بتواند بار دیگر سهمیه آسیایی بگیرد، اما در سه هفته مانده به پایان هجدهمین دوره لیگ برتر، اعتراض شدید علی دایی به وضعیت مالی بد تیمش علیه مسئولان شرکت خودروسازی سایپا باعث شد تا او اخراج شود و نارنجی‌پوشان هم آسیایی نشدند.

علی دایی در این فصل باوجود پیشنهاد‌های زیاد حاضر به هدایت هیچ تیمی نشده است، اما در کارنامه افتخارات او در بخش مربیگری ۵ قهرمانی و یک نایب قهرمانی دیده می‌شود.

کارنامه امیر قلعه‌نویی از علی دایی در مربیگری نمره به‌مراتب بهتری دارد، اما نباید فراموش کرد که در تمام دنیا فوتبال ایران را با نام علی دایی می‌شناسند و او چهره محبوبی در خارج از ایران دارد. البته که موفقیت تیم ملی فوتبال در اولویت است و امیدواریم هر فردی سرمربی یوز‌های ایرانی می‌شود، بتواند با این تیم بهترین نتایج ممکن را به دست آورد.

 

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۹:۴۸ ۲۹ دی ۱۳۹۸
ما همه هم و طنیم، ولی قبول کنیم که چشم دیدن هم را نداریم،الان آمار تیم ملی هس،علی دایی یکسال تیم ملی دستش بود بیست و سه برد داشت،و از حیث امتیاز دایی بهترین مربی تیم ملی بوده،اون سال که اخراج شد همه جریان را می دونیم پس خودمون را گول نزنیم،ولی الان بهترین هس هم دیکه کریمی نیس هم بازیکنان و مردم می خوانش،با حمایت می ریم بالا بعد هم ان شاءالله قهرمان آسیا می شیم،تو جهان مثل خوده دایی می درخشیم، اما قلعه نوعی فقط با بازیکنان مثل سال و پارتی بازی می خواد نتیجه بگیزه
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۲۲:۳۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
فقط خداداد عزیزی
Iran (Islamic Republic of)
یا لثالات الحسین
۲۲:۰۰ ۲۸ دی ۱۳۹۸
خدار را شکر بالاخره به فکر مربی داخلی افتادیم آنقدر پولهای مملکت به تاراج رفت و به هیج جا نرسیدیم هر کدام بشوند آبی زرد و قرمز باید همه باید حمایت کنند زنده باد ایران و افراد با غیرت در این آب و خاک
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۸ دی ۱۳۹۸
هیچکدوم بدردتیم ملی نمی خورن.کدومشون تولیگ قهرمانان موفق بودن که بتونن باتیم ملی موفق باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۹ دی ۱۳۹۸
گل گفتی
Russian Federation
بیرو
۲۱:۰۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
قلعه نوعی خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
علی دایی به وضع خودش در مقابل ملت سروسامان بده ،نه به تیم ملی ،پول مملکت را برای اینها خرج کردن بی فایده است
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۶:۴۴ ۲۸ دی ۱۳۹۸
فقط محمد مایلی کهن باتجربه وبا دانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۹ دی ۱۳۹۸
وقتی می خوام بازی زیبا ایران را ببینم فلیم های آن زمان را دانلود می کنم
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۶:۲۹ ۲۸ دی ۱۳۹۸
امیر سرمربی خوبیه‌ ولی علی دایی‌ خیلی بهتر‌ و فنی‌ تره‌
چون اصلا کاری به لابیگری‌ نداره‌ و انسان‌ متخصص و متدینی‌ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
حیف پول این مملکت که برای فوتبال خرج میشه به هیج جایی هم نمی رسیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۹ ۲۸ دی ۱۳۹۸
سر مربی باید یک ایرانی باشد ما با جوانان ایرانی سر بلند خواهیم شد حتی اگر در میدان بازی شکست بخورند جوانان ما بیش از این لیاقت دارند
Iran (Islamic Republic of)
صفایی
۱۳:۵۰ ۲۸ دی ۱۳۹۸
آزموده را آزمودن خطاست

هییییچ کدام به درد تیم ملی نمی خورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۸ دی ۱۳۹۸
اینها هیچکدام لایق تیم ملی نیستند
فقط مایلی کهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۸ دی ۱۳۹۸
آری بزن زیرش بازی کنه با مایلی کهن فقط دایی
Iran (Islamic Republic of)
صفا
۱۳:۴۸ ۲۸ دی ۱۳۹۸
تنها مربی با جسارت و دانش ایرانی گل محمدی و هاشمیان هستند
از این زوج استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
شیک
۱۳:۰۹ ۲۸ دی ۱۳۹۸
قلعه نویی
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۸ دی ۱۳۹۸
قلع نویی بهترینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۸ دی ۱۳۹۸
فقط داییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۸ دی ۱۳۹۸
فقط داییییییی
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۲:۰۲ ۲۸ دی ۱۳۹۸
آیا بهتر نبود ؛ در این شرایط کشور ، از همان ابتدا مربی ایرانی انتخاب می کردید و این همه هزینه و حواشی هم ایجاد نمی کردید ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناصر خان
۱۴:۳۰ ۲۸ دی ۱۳۹۸
مدیریت مون خراب بود و نفهمید. شما به بزرگواری خودتون ببخش عزیز من.
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۱:۴۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
فقط دایی
Iran (Islamic Republic of)
آوستوراقیان
۱۳:۴۷ ۲۸ دی ۱۳۹۸
امیر قلعه‌نویی از علی دایی در مربیگری نمره به‌مراتب بهتری دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
علی دایی خیلی با جرات تر از قلعه نویی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۸ دی ۱۳۹۸
علی دایی خودش یه وزنه هست برای تیم بایستی ایشون انتخاب شود همچنین از قلعه نویی که فقط دنبال تیمهای پولدار هست که خودی نشان دهد بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۸ دی ۱۳۹۸
اینقدر ناز نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۸ دی ۱۳۹۸
هر کدومشون سر مربی بشن حداقلش اینه که دلار لازم نیست، هر گلی هم که بزنن به سر خودشون میزنن مثل ویلموتس بی‌غیرت و تعصب نیستند. هر دوتاشون خوبن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۴۲ ۲۸ دی ۱۳۹۸
قلعه نوعی به درد الان تیم ملی نمی خوره، خودش تیم داره و می خواد یه سر اونجا باشه یه سر تیم ملی.
علی دایی گزینه ی بهتریه و بازیکنا هم ازش حساب می برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
فقط امیر خان قلعه نوعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
فقط امیر خان قلعه نوعی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۲۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
علی دایی سرمربی تیم ملی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۸ دی ۱۳۹۸
علی دایی بهتره از قلعه نویی است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۸ دی ۱۳۹۸
بابا همین علی دایی خودمون مگه چشه؟
این همه التماس خارجیا نکنید مکه اونا چه گلی به سرمون زدن؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
M.H
۰۹:۵۶ ۲۸ دی ۱۳۹۸
بنظر من هرکدوم سرمربی تیم ملی یشوند باید فاتحه ی تیم ملی را بخونیم یعنی تیم ملی یم عقب گرد کامل به دوران دهه های ناکامی در برابر تیم های عربی و شرق آسیا را خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
نظرت را نگه دار فقط دایی
Iran (Islamic Republic of)
Hg
۱۶:۵۲ ۲۸ دی ۱۳۹۸
بنده هم کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
علیم
۰۹:۵۰ ۲۸ دی ۱۳۹۸
سگ مربی داخلی به خود مربی خارجی شرف داره بخصوص برا تیم ملی نبردیم و به جام راه پیدا نکردیم هم مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۸ دی ۱۳۹۸
مافیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۸ دی ۱۳۹۸
علی دایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۸ دی ۱۳۹۸
فقط قلعه نوعی
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۵۸ ۲۸ دی ۱۳۹۸
خواهشا معطل نکنیدکارنامه قلعه نوعی.دایی.معلومه یکیشون را بومی بذارین بخدامیریم بالا داره دیرمیشه