مورینگا نوید بخش کشاورزان بخش جویم لارستان

درخت مورینگا باخواص دارویی،وصنعتی در صنایع غذا و دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، سوخت بیودیزل استفاده می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مسئول مرکز جهاد کشاورزی جویم گفت: با تطابق شرایط آب و هوایی این منطقه و درخت مورینگا اولیفرا (moringa oleifera) پارسال در ۵ هزارمترمربع از اراضی بخش جویم لارستان ۸۰۰ اصله این نهال کاشته شد.

اولاد حسین افزود: این گیاه دارای ۲ گونه مورینگا اولیفرا وپرگرینا می‌باشد که گونه اولیفرا به منظور استفاده از برگ و خلاف و گونه پرگرینابرایاستفاده از روغن آن کشت می‌شود.

زمان کاشت گیاه مورینگا در این منطقه از پانزدهم بهمن تا اواخر فروردین ماه است.

او افزود: با گذشت بیش ازیک سال از کاشت این گیاه و رصد شرایط فیزیکی و رشدی آن، مشخص است که این گیاه قابلیت سازگاری با شرایط منطقه از جمله بازه دمایی از ۱- تا ۴۶+ ,EC آب: ۲۰۰۰ میلی موس، بافت خاک: سبک (سنگی) , تغذیه صرفا با کود کمپوست محلی، و ۲ بار آبیاری در هفته در تابستان را به خوبی دارا است.

اولاد حسین افزود: مورینگا درختی سریع الرشد بوده، بطوری که در سال اول طول آن به ۲.۵ الی ۳ متر میرسد، متحمل به شرایط سنگلاخ و در اغلب خاک‌ها به غیر از خاک‌های رسی سنگین رشد میکند، مقاوم به کم آبی است. این گیاه گرمادوست بوده و در شرایط سرما ریزش برگ و قرمزی ساقه و برگ در آن دیده شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: گونه کشت شده در منطقه جویم از نوع مورینگا اولیفرا است و عمر مفید آن ۲۵ سال است، این گیاه ۵ الی ۶ ماه پس از کاشت به تولید رسیده و برگ‌های آن قابل برداشت است، تولید اقتصادی آن از سال سوم به بعد بوده، که ۴بار درسال به فاصله هر ۳ماه یکبار برگ آن برداشت شده واز هر درخت در سال در حدود ۳ کیلوگرم برگ خشک به دست می‌آید که در حال حاضر چندشرکت اقدام به خرید برگ آن می‌کنند، برگ خشک مورینگا بدون فرآوری خاصی در کشور‌های حوزه خلیج فارس به عنوان ادویه مورد مصرف قرار میگیرد.

مورینگا به دلیل دارا بودن خواص ویژه در صنعت غذا و دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، سوخت بیودیزل، کشتی سازی، ابزار دقیق، ساعت سازی، هوا فضا وغیره از بازار خوبی برخوردار است.

شهرستان لارستان در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار