کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از اولویت‌های قوه قضائیه است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از اولویت‌های قوه قضائیه به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان در جلسه ویدئو کنفرانس با دادستان ها، مسئولان قضائی و مدیران زندان‌های سراسر استان کرمان گفت: تاکید ریاست قوه قضائیه بر این است که حداکثر بهره گیری از نهاد‌های ارفاقی قانونی برای آزادی زندانیان انجام شود و به گونه‌ای نباشد که مددجویی در زندان شرایط استفاده از این نهاد‌های ارفاقی را داشته باشد و محروم بماند.

او با بیان اینکه شورای حل اختلاف زندان‌های استان کرمان در سال گذشته رتبه بسیار خوبی داشته اند و در سال جاری نیز کار‌های خوبی از سوی این شورا‌ها انجام شده است، افزود: لازم است در ماه‌های پایانی سال جاری نیز فعالیت‌های سازشی شورای حل اختلاف زندان افزایش یابد.

رئیس شورای قضایی استان کرمان با اشاره به اینکه هیاتی برای بازرسی از وضعیت زندان‌های استان کرمان تشکیل شده و خروجی بسیار مناسبی داشته است، تاکید کرد: لازم است که دادگستری و زندان‌های استان کرمان همواره به شکلی اقدام کنند که در هر لحظه برای ارزیابی عملکرد دستگاه قضایی استان آماده باشند.

موحد تصریح کرد: لازم است که دستورالعمل‌های ریاست قوه قضائیه به ویژه دستورالعمل تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه، کاهش جمعیت کیفری، ساماندهی وضعیت زندان ها، استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف و دستورالعمل حفظ کرامت انسانی در حوزه‌های مختلف به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

او بیان داشت: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ساماندهی امور زندانیان باید از نهاد‌های ارفاقی در مرحله تعقیب، تحقیق، دادرسی و اجرای حکم از جمله تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط، مرخصی‌های پایان حبس، اعمال ماده ۴۴۲، عفو، استفاده از مجازات‌های جایگزین و پابند الکترونیک استفاده کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه مناسبت‌های مختلفی درپیش رو است و می‌توان از این فرصت‌ها برای عفو مددجویان زندان‌ها استفاده کرد، گفت: باید زمینه استفاده از عفو برای تمامی مشمولان آن فراهم شود.

موحد با تاکید بر اینکه شرایط مددجویان زندان‌ها برای استفاده از عفو باید به صورت مستمر بررسی شود، تصریح کرد: کمیسیون عفو در استان کرمان فعال‌تر شده و در حال حاضر حدود ۵۰۰ مورد پیشنهاد عفو را در کمسیون عفو مرکز داریم که امیدواریم در مناسبت‌های پیش رو، آزاد شوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.