باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طرح رجیستری، واردات تلفن همراه را قانونمندتر کرد

وزارت ارتباطات به همراه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۹۶ طرح رجیستری تلفن همراه را اجرا کردند.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح رجیستری تلفن همراه در راستای جلوگیری از قاچاق گوشی موبایل‌های سیم کارت دار و توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اجرا است.

در این طرح واردکنندگان تلفن همراه باید با ثبت اطلاعات گوشی‌های وارد شده، اپراتور‌های خدمات رسان را از سلامتی و قانونی بودن تلفن همراه مطلع کرده تا اپراتور‌ها اجازه فعال شدن سیم کارت بر روی آن تلفن را صادر کنند.

طرح رجیستری تلفن همراه به گونه‌ای است که هر تلفن دارای یک شناسه IMEI مربوط به خود بوده که این شناسه به تعداد تراشه‌های قرارگیری سیم کارت در تلفن بستگی دارد و از طریق اطلاعات درج شده در پشت جعبه تلفن و یا شماره گیری #۶۰#* قابل دسترسی است و شماره ۱۵ رقمی ابتدای آن برای رجیستری کردن تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رجیستری دشمن قاچاق گوشی موبایل

روند رجیستر شدن تلفن همراه وارداتی به این صورت است که هر تلفن همراه کد فعالسازی مربوط به خود را در ابتدای ورود به کشور دریافت می‌کند؛ پس از خرید تلفن، آن کد به خریدار داده شده و او با وارد کردن شناسه IMEI، شماره سیم کارت و کد فعالسازی تلفن به درگاه‌های سامانه همتا، آن را با سیم کارت مورد نظر منطبق کرده و استفاده می‌کند.

این طرح از ۱۴ آذر ماه ۹۶ در کشور در دو دوره به اجرا در آمد؛ در دوره اول تمام تلفن‌هایی که سابقه‌ای از فعالیت آن‌ها در شبکه وجود داشت شناسایی شده و در دور دوم این طرح، رجیستری شدن تلفن‌های همراهی که وارد کشور می‌شدند برای دریافت خدمات از اپراتورهای سیم کارت، ضروری شد، اما تلفن‌هایی که قبل از اجرای رسمی این طرح روشن و استفاده شده بودند با مشکل مواجه نشدند.

رجیستری دشمن قاچاق گوشی موبایل

ارسال پیامک به ۷۷۷۷، شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷*، مراجعه به سایت و یا اپلیکیشن همتا از جمله روش‌هایی است که می‌توان از طریق آن‌ها رجیستری تلفن همراه را انجام داد. تا کنون برند‌های اپل، بلک بری، گوگل پیکسل، شیائومی، تکنو، سونی، نوکیا، ال جی، هوآوی، موتورولا، سامسونگ، ایسوس، CAT، لنوو، آلکاتل، مایکروسافت، ZTE و HTC مشمول طرح رجیستری تلفن همراه شده‌اند.

بر اساس این طرح هر تلفن همراهی که از گمرک کشور خارج شود امکان رجیستر شدن آن وجود نداشته و این قانون در راستای سخت گیری بیشتر و قرار دادن محدودیت‌ها برای جلوگیری از قاچاق کالا اعمال شده است. بر اساس آمار اعلام شده توسط سامانه همتا، این طرح تا حدودی موفقیت آمیز بوده، زیرا آمار دقیقی از میزان واردات قانونی تلفن همراه به کشور ارائه کرده و می‌تواند مقیاس مناسبی برای بررسی وضعیت واردات تلفن همراه باشد.

اخیرا سامانه همتا با ارائه دادن آماری از میزان واردات گوشی موبایل به کشور در دی ماه، از شکسته شدن رکورد واردات تلفن همراه خبر داد. بر اساس نوشته‌های سامانه همتا در توییتر، میزان واردات ماهانه تلفن همراه به کشور از ۲۰۰ هزار گوشی به ۱ میلیون ۶۰۰ هزار افزایش یافته و این آمار قابل توجهی برای تامین نیاز مردم و به تبع کاهش قاچاق در این زمینه است.


بیشتر بخوانید: رکورد واردات تلفن همراه شکسته شد


گفتنی است؛ این طرح به شکلی دیگر در سال ۸۵ نیز در کشور اجرا شده بود که به دلایلی از جمله استفاده مطلق از شناسه تلفن همراه در صورتی که امکان کپی آن وجود دارد، طرح با شکست مواجه شد. اما در آذر ماه سال ۹۷ با به کارگیری شماره سیم کارت علاوه بر کد شناسه تلفن همراه، باعث اجرای بهتر این طرح در کشور شده و امروز شاهد پیامد‌های مثبت آن در بازار تلفن همراه هستیم.

طرح رجیستری تلفن همراه به جز ایران در کشور‌های چین، امارات، لبنان و اوکراین نیز اجرا شده است. البته این طرح مشمول گردشگرانی که با گوشی‌های رجیستری نشده به ایران می‌آیند، نمی‌شود و تلفن آن‌ها برای یک ماه بدون رجیستری در ایران روشن مانده و پس از آن مشمول طرح رجیستری می‌شود.

رجیستری دشمن قاچاق گوشی موبایل

البته طرح رجیستری تلفن همراه مشکلاتی را برای فروشندگان به وجود آورده است از جمله اینکه اگر به هر دلیلی تلفن همراه خریداری شده روشن نشد، خریدار می‌تواند از فروشنده شکایت کند، در صورتی که فروشنده هیچ دفاعی نداشته و جایی را برای شکایت نیز ندارد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مصاحبه‌هایی این طرح را موفق در مبارزه با قاچاق خوانده و گفت: با اجرای این طرح هزاران میلیارد تومان از قاچاق گوشی موبایل به کشور جلوگیری شد.

گزارش از عطیه طالبپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.