مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران؛

تصفیه‌خانه هفتم آب تهران فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

بختیاری گفت: واحد دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران فردا با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.

آب و فاضلاببه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نشست خبری بهره برداری طرح تصفیه خانه هفتم آب تهران گفت: تصفیه خانه هفتم آب تهران به ظرفیت نهایی پنج متر مکعب در ثانیه و در دو مدول موازی مستقل هریک با هدف تامین تامین آب شرب نواحی جنوب شهر تهران و شهر‌های جنوب شرقی استان تهران در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در جنوب شرقی استان تهران واقع شده است.

او ادامه داد: این تصفیه خانه در حال بهره‌برداری است و آب خام ورودی به آن از سد مخزنی ماملو تامین می‌شود، صرفا با انجام این عملیات مناطق تحت پوشش نواحی جنوب شهر تهران و شهر‌های هدف جنوب شرقی استان تهران است.

این مقام مسئول گفت: این تصفیه‌خانه دو واحد دارد که واحد اول سال ۹۴ و واحد ۲ هم فردا با حضور رئیس جمهوری به ظرفیت ۲.۵ متر مکعب به بهبرداری می‌رسد به طوری که با اجرای این تصفیه خانه ۲ میلیون نفر از ظرفیت آب سطحی بهره می‌برند.

بختیاری با بیان این که ۲۵ درصد آب شرب کل کشور در استان تهران مصرف می‌شود اضافه کرد: از حدود ۶.۷ میلیارد متر مکعب آب شرب کشور یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون متر مکعب در استان تهران مصرف می‌شود که از این میان یک میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب به صورت سالانه فقط در شهر تهران به مصرف می‌رسد.

او افزود:قرار است با مشارکت وزارت نیرو تا پایان خرداد ۹۹ تصفیه خانه ششم تهران که جز یکی از تصفیه خانه‌های بزرگ است وارد مدار می‌شود و همچنین فاضلاب فیروز بهرام هم با سرمایه ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وارد مدار می‌شود، خوشبختانه ۹۰ درصد تجهیزات آب و فاضلاب داخلی است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به حذف قبوض آب گفت:امیدواریم تا پایان سال ۳۰ درصد قبوض آب مشترکین حذف شود چرا که کنتور‌های آب مانند گاز به راحتی امکان پذیر نیست چراکه ممکن است یک مشترک چندین کنتور آب داشته باشد و این خود زمان بر است.

بختیاری بیان کرد:استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان فقیرترین استان از نظر آبی است چراکه سرانه آب در تهران ۳۵۰ مترمکعب در سال است به طوری که متوسط کشور ۱۳۰۰ مترمکعب است

او گفت: همچنین از اول سال ۹۷۵ میلیون مترمکعب در تهران آب مصرف شده است.
 
بختیاری با بیان اینکه مصرف آب در تهران ۷۰ درصد از منابع آب سطحی و ۳۰ درصد از منابع آب زیرزمینی است گفت: با اجرای تصفیه خانه هفتم ۸۰ درصد مصرف آب تهران از منابع آب سطحی و ۲۰ درصد از منابع آب زیرزمینی تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه هفتم از دو مودول به ظرفیت ۲ و نیم متر مکعب بر ثانیه بر آب تشکیل شده است گفت: تهران بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی اضافه برداشت دارد که ۷۰ میلیون مکعب آن در دشت ورامین است این درحالیست که دشت ورامین هم اکنون جزو دشت‌های ممنوعه بحرانی این استان محسوب می‌شود بنابراین با راه اندازی تصفیه خانه هفتم و کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی رشد فرو نشست در این دشت کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ما در شهر تهران آب ناسالم نداریم افزود: با وارد مدار شدن این پروژه کیفیت آب افزایش خواهد یافت.

بختیاری ادامه داد: متوسط برداشت از منابع آب درکشور برای بخش کشاورزی ۹۰ درصد و آب شرب هفت درصد است در حالی سهم آب شرب در تهران از منابع آبی ۳۵ تا ۳۶ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۰ درصد مشترکین تهرانی از خدمات شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردار هستند گفت: مالکان مسئول اتصال انشعاب فاضلاب به منازل مسکونی هستند و هیچ پیمانکاری حق دریافت هزینه و انجام این کار را ندارد البته درحال تعیین تعرفه‌ای در این خصوص هستیم که مردم بدانند که هزینه انجام این کار در چه سطحی است.

بختیاری گفت: افزایش ۷ درصدی قیمت آب برای عموم و ۱۶ درصد برای مشترکین پرمصرف سال آینده نیز اعمال می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار