بیمه محصولات كشاورزی عامل درآمد پایدار برای کشاورزان

فرماندار هشترود گفت:کشاورزی همواره با خطر همراه است و بیمه محصولات یکی از ابزار مهم برای رفع این خطرات و درآمد پایدار برای کشاورزان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، امینیان فرماندار هشترود در جلسه کارگروه فنی و سرمایه گذاری این شهرستان با بیان اینکه کشاورزی همواره با خطر همراه بوده و بیمه محصولات یکی از ابزار مهم برای رفع این خطرات و درآمد پایدار برای کشاورزان است گفت:متاسفانه صندوق‌های بیمه کشاورزی سلیقه‌ای عمل می‌کنند و باید در این رویه بازنگری کنند.

 امینیان با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی به منظور حمایت از بخش کشاورزی شکل گرفته و در اساسنامه صندوق بر این موضوع تاکید شده گفت: همواره سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با مخاطرات بالایی همراه بوده و دولت‌ها به دلایلی از جمله لزوم تامین مواد غذایی، حفظ سلامت و امنیت غذایی در کنار بخش کشاورزی هستند از این رو مسوولان صندوق نباید چندان انتظار سودآوری از محل بیمه محصولات کشاورزی را داشته باشند.

او افزود: با این وجود مساله‌ای که در حال حاضر با آن مواجه هستیم عدم استقبال کشاورزان از بیمه‌های این صندوق است امری که به نظر می‌رسد ریشه در عملکرد صندوق در سال‌های گذشته داشته باشد چراکه در طول سال‌های اخیر سیاست‌های صندوق به شدت انقباضی شده و میزان خدمات و تعهدات بیمه‌ها کاهش یافته و همین امر منجر به کاهش استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی شده است.

امینیان گفت: در حالیکه همین در گذشته هفت تا هشت برابر حق بیمه‌ها به عنوان غرامت پرداخت کرده بود و همین مساله منجر به بیمه محصولات در ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی هشترود شده بود.

فرماندار هشترود افزود: تنها با ایجاد یک ساختار و سازوکار مشخص و منظم صندوق خواهد توانست در بین مردم اعتماد سازی کند.

امینیان گفت:هدف از بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت ضرر و زیان و جبران خسارت‌های احتمالی است نه اینکه همه ساله فرد بخواهد چند برابر میزان پولی را که به بیمه داده است را بازپس بگیرد.

او بر ضرورت ترویج و فرهنگ سازی در بیمه اشاره کرد و گفت: در صورتی تحقق این امر، شناخت درستی از تعهدات متقابل بین شرکت‌های بیمه و بیمه شوندگان بوجود خواهد آمد.

امینیان همچنین با اشاره به عملکرد خوب شهرستان در ارایه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از بانک کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید، خواستار پرداخت بدهی‌های از سوی بدهکاران شد.

در شهرستان هشترود سالانه حدود ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می‌شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان‌شرقی شهرت دارد.

این شهرستان با وسعت یک هزار و ۹۹۰ کیلومتر مربع در ۱۲۰ کیلومتری تبریز واقع شده و از شمال با بستان آباد، از شرق با میانه، از غرب با مراغه و از جنوب با چاراویماق همجوار است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.