اختصاص ۱۳۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در سیرجان

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت:سطح زیر کشت زعفران در شهرستان سیرجان در حال حاضر ۱۳۵ هکتاراست.

اختصاص ۱۳۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در سیرجانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمود آبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: از آنجا که بحران کم آبی به یکی از بزرگترین چالش‌های کشاورزان در سال‌های اخیر بدل شده است لذا در این بین کاشت گیاهان با نیاز آبی کم و دارای صرفه اقتصادی امری اجتناب ناپذیر بنظر می‌رسد.

او افزود: گیاه زعفران به عنوان گران بهاترین محصول کشاورزی و داروئی جهان از جمله گیاهانی است که با توجه به نیاز آبی کم و مقاومت در برابر خشکی نقش قابل توجهی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی مناطق خشک و نیمه خشک پیدا کرده است.

محمود آبادی تصریح کرد: شهرستان سیرجان پتانسیل قابل توجهی را برای کاشت این محصول دارند و در سال‌های اخیر از سوی کشاورزان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

او گفت: در راستای کشت زعفران در شهرستان سیرجان، طی امسال به متقاضیان، تسهیلات ۹ درصدی برای کاشت زعفران از محل صندوق توسعه ملی (بند الف- تبصره ۱۸) و با عاملیت بانک کشاورزی ارائه و ۹ نفر متقاضی جهت دریافت جمعا حدود ۴۷۵۰ میلیون ریال در سطح ۱۴ هکتار از محل تسهیلات فوق الذکر به بانک معرفی شده است.

او افزود: سطح زیر کشت این محصول با ارزش در شهرستان در حال حاضر ۱۳۵ هکتار است که ۷/۲۲ هکتار مربوط به توسعه کشت جدید در سال جاری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان اظهار کرد: میزان تولید محصول امسال حدود ۱۹۵ کیلو گرم بوده است که عملکرد زعفران با توجه به وضعیت خاک و اقلیم منطقه بین ۵-۳ کیلوگرم متغیر و متوسط عملکرد محصول حدود ۲/۳ کیلو گرم در هکتار می‌باشد که بالاترین عملکرد در شهرستان ۵ کیلو گرم محصول خشک در هکتار بوده است.

او افزود: میزان اشتغالزایی طرح کشت زعفران برای هر هکتار ۲ نفر ثابت و بین ۱۲ تا ۲۰ نفر کارگر فصلی تقریبا به مدت دو ماه در هر دوره جهت برداشت و پاک کردن گل است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار