رونمایی از نسخه‌های خطی با موضوع حضرت فاطمه(س) در مشهد

قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی با موضوع حضرت فاطمه زهرا (س) موجود در گنجینه رضوی در چهل و سومین برنامه سه‎ شنبه‎ های فرهنگی، رونمایی و معرفی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی با موضوع حضرت فاطمه(س)به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کتاب کشف الغمة فی معرفة الائمة، تألیف علی بن عیسی اربلی به سال ۶۹۲ هجری  قمری یکی از این آثار بود که به تاریخ زندگانی پیامبراکرم (ص) و حضرت زهرا (ع) و ائمه معصومین (ع) پرداخته است.
 
این اثر یکی از نسخه‌های بسیار نفیس موجود در گنجینه رضوی است که توسط محمد بن محمد حلّی صفّار در سال ۷۰۹ قمری کتابت شده است.
 
از دیگر نفایس موجود در گنجینه رضوی که در این جلسه مورد رونمایی قرار گرفت، کتاب ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی، تألیف احمد بن عبدالله طبری به سال ۶۹۴ قمری است و در آن به ذکر فضائل و مناقب خاندان پیامبر (ص) پرداخته شده است.
 
این اثر به خط نسخ و توسط محمود بن محمد معروف به نجیب ایجی در سال ۸۰۹ هجری قمری کتابت و توسط ابن خاتون عاملی در ۱۰۶۷ هجری قمری وقف گنجینه رضوی شده است که به لحاظ تاریخ کتابت دومین نسخه خطی موجود در ایران است.
 
ریاض الابرار فی مناقب الائمة الاطهار، تألیف نعمت الله بن عبدالله جزایری به سال ۱۱۱۲ قمری کتاب دیگری است که در این جلسه فرهنگی به آن اشاره شد.
 
این نسخه نفیس موجود در گنجینه رضوی مشتمل بر فضایل چهارده معصوم (ع) است که توسط حاجی محمدقاری در قرن ۱۲ قمری به خط نسخ کتابت شده است.
 
در این برنامه از سلسله جلسات رونمایی آثار فرهنگی و نفایس گنجینه رضوی که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری مدظله‌العالی برگزار شد.
 
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.