چرا ماهواره‌بر سروش می‌تواند برای ایران مهم باشد؟

سروش نسل بعدی ماهواره‌برهای ایرانی است که با پرتاب امن ماهواره، می‌تواند صرفه اقتصادی چشمگیری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کشورمان آماده می‌شود تا چند روز دیگر، ماهواره جدیدی را به فضا بفرستد این ماهواره ظفر نام دارد و قرار است با ماهواره‌بر سیمرغ به آسمان برود. سیمرغ، دومین نسل از ماهواره‌بر‌های ایرانی است که در سال‌های اخیر تست شده و جایگزین ماهواره‌بر سفیر می‌شود که چند پرتاب موفق به فضا داشت، اما با توجه به نیاز‌های کشورمان برای پرتاب ماهواره‌های بزرگتر به فضا و رسیدن به مدار‌های بالاتر با «ژئو»، ساخت موشک‌های جدید ضروری است.

ماهواره ظفر به همت دانشجویان و جوانان نخبه‌ دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده است، جوانانی که با وجود تحریم‌های بسیار و با کمترین امکانات، با تولید قطعات مورد نیاز آن در داخل کشور توانستند به دستاوردی برسند که سایر کشورهای دارنده این فناوری، با تمام امکانات به آن دست یافته‌اند و این یعنی ایران عزیز سرمایه‌های توانمند بسیاری دارد که هیچ چیز جلودار اراده‌شان نیست. 


بیشتر بخوانید: ۹۰ درصد تجهیزات ماهواره ظفر بومی است


حالا وزارت دفاع ایران از برنامه‌ریزی برای ساخت نسل‌های جدید خبر داده که «سریر» نام دارد و در آن یک مرحله به ماهواره‌بر فعلی سیمرغ اضافه خواهد شد. ماهواره‌بر سریر حدود ۳۵ متر طول دارد، اما قطر آن مانند سیمرغ، ۵.۲ متر است، نسل بعدی نیز «سروش» نام دارد که قطر این ماهواره‌بر ۴ متر خواهد بود.

اگر ایران بتواند با آزمایشات بیشتر، پرتاب امن ماهواره به فضا را ادامه دهد، درآمد صد‌ها و بلکه میلیون دلاری از این راه به دست خواهد آورد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
نمیشه خواهش کنیم از جوانان ایرانی پراید بسازند باقیمت ۲۵ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
ماهواره بر .قیام چی شد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۳۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
به نام خداوند بخشنده و مهربان
سلام
چند دلیل وجود داره 1-میتواند از زمین بسیار فاصله بگیرد
2-میتواند خیلی خیلی پیشرفته باشد
3-میتواند حامل موتور فضایی باشد