شش بیمارستان مشهد مجهز به هموویژیلانس شد

نظام هموویژیلانس در شش بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد استقرار یافت.

شش بیمارستان مشهد مجهز به هموویژیلانس شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر هیراد فر مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت:استقرار نظام هموویژیلانس در شش بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی فرایند‌های نظام هموویژیلانس بررسی‌های لازم برای کاهش عوارض اهدای خون انجام می‌شود تا بیمار دریافت کننده خون با مشکلی پس از دریافت خون روبرو نشود.

او با اشاره به اینکه تمام فرایند اهدای خون به بیمار در سیستم و روند خاصی انجام می‌شود تا دریافت کننده خون دچار عوارض احتمالی دریافت خون نشود، ادامه داد: سازمان انتقال خون از ابتدایی‌ترین مراحل اهدای خون تا بررسی سلامت خون به روش "کراس مچ" را انجام می‌دهد و پس از ارسال خون به بیمارستان، خون مورد نظر در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن به بیمار نیازمند تزریق می‌شود.

مدیرامور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در تمام بیمارستان‌ها نظام مراقبت از خون "هموویژیلانس" باید فعال باشد تا از عوارض احتمالی اهدای خون به بیمار نیازمند جلوگیری شود، گفت: سازمان انتقال خون توسط بازرسان خود بر نحوه اجرای این نظام در بیمارستان‌ها نظارت دارد تا بیماری پس از دریافت خون دچار عوارض نشود.
 
 هیراد فر با اشاره به اینکه خون اهدایی پس از اعزام به بیمارستان‌ها وارد آزمایشگاه می‌شود و به روش کراس مچ فرایند نگهداری خون در یک سیستم واحد مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: تمام این فرایند‌ها تا لحظه تزریق خون به بیمار نیازمند ادامه دارد تا پس از تزریق براساس اطلاعات کامل خون بتوان از عوارض احتمالی مانند تب بالا جلوگیری کرد.

او ادامه داد: قبل از استقرار نظام مراقبت از خون تمام این اقدامات به صورت دستی وارد فرم می‌شد، اما با استقرار نظام تمام امور به صورت سیستمی و دقیق ثبت می‌شود.

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخی از بیماران به شکل اورژانسی و نیمه شب نیاز به خون پیدا می‌کردند. از همین رو پرستار بخش با سرعت بیشتر و دقت کمتری فرم‌های مربوط به خون را تکمیل می‌کرد. اما به این شکل تمام اطلاعات مربوط به خون به صورت سیستمی ثبت خواهد شد و برای بررسی عوارض اهدای خون اطلاعات کاملی در دست است.

 هیراد فر افزود: با استقرار نظام مراقبت از خون از عوارض تزریق در آینده جلوگیری می‌شود تا اهدای خون به بیمار با عوارض کمتری همراه باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر نظام الکترونیک مراقبت از خون در بیمارستان‌های امام رضا (ع)، کلینیک ویژه بیمارستان قائم (عج)، شریعتی، دکتر شیخ، اکبر و کامیاب نصب و راه اندازی شده و در بیمارستان هاشمی نژاد هم در حال حاضر در حال استقرار است.
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.