نگران غیبت شیخ و شجاع نباشید

در گزارش زیر برای بررسی وضعیت سرخابی‌ها با ۲ تن از پیشکسوتان سرخابی؛ صادق ورمزیار و مرتضی فنونی‌زاده گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

نگران غیبت شیخ و شجاع نباشیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  داربی ۹۱ تهران روز پنجشنبه برگزار می‌شود. ۲ تیم استقلال و پرسپولیس در دیدار‌های قبل از این مسابقه توانستند حریفان خود را شکست دهند و حالا با روحیه خوب به یکدیگر رسیده‌اند.

البته خبر تلخ برای پرسپولیسی‌ها محرومیت شجاع خلیل‌زاده به دلیل گرفتن کارت زرد در بازی مقابل نفت آبادان و برای استقلالی‌ها غیبت احتمالی شیخ دیاباته، ستاره این روز‌های استقلال به دلیل مصدومیت در بازی برابر نفت مسجدسلیمان است که می‌تواند هر دو مربی را با چالشی بزرگ روبه‌رو کند.

ما برای بررسی وضعیت سرخابی‌ها با ۲ تن از پیشکسوتان سرخابی؛ صادق ورمزیار و مرتضی فنونی‌زاده گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

فنونی‌زاده: نبود دیاباته به نفع پرسپولیس است
* پرسپولیس توانست صنعت نفت آبادان را در خانه‌اش شکست دهد؛ این دیدار را چطور دیدید؟
با آنکه پرسپولیس میهمان بود، اما بازیکنان فوق‌العاده کار کردند. آن‌ها خارج از تهران بهتر بازی می‌کنند. با وجود آنکه علی علیپور ۵ موقعیت گل را از دست داد، اما به نظر من بهترین بازیکن زمین بود. این بازیکن خودش را در موقعیت گل قرار می‌دهد و بر خلاف نظر خیلی‌ها به عنوان کسی که سال‌ها مدافع بوده است، می‌گویم او تنها باید دقتش را بیشتر کند، اگر نه عملکرد خوبی در خط حمله از جهت قرار گرفتن در موقعیت تک به تک دارد. یحیی گل‌محمدی هم رفته‌رفته از تیم شناخت پیدا می‌کند، اما نمی‌دانم چرا برخی بازیکنان مثل بشار رسن روی نیمکت می‌نشینند. البته دست یحیی باز است و پرسپولیس به قدری بازیکن دارد که مشکلی بابت نبود یک بازیکن ندارد.

* عملکرد اوساگونا، مهاجم جدید پرسپولیس را چطور ارزیابی می‌کنید؟
عملکردش نسبت به بازی با تراکتور بهتر بود و تلاش بیشتری هم کرد. ان‌شاءالله رفته‌رفته بهتر شود.

* گل‌محمدی تیم مدعی شهر خودرو را به خاطر پرسپولیس رها کرد و از سویی شاید رفتن کالدرون هم خیلی به ضرر این تیم نشد.
شهرخودرو با سرمربی جدید خود ۳ برد در لیگ قهرمانان و لیگ برتر کسب کرده که نشان می‌دهد نیرو‌های خوبی جذب این تیم شده‌اند و ساختار تیمی آن‌ها خوب بوده است. توانایی گل‌محمدی در پرسپولیس را باید در لیگ قهرمانان ببینیم. من همیشه از کالدرون انتقاد می‌کردم، چون ترکیبش دستخوش تغییرات مداوم می‌شد. رفتن او و آمدن گل‌محمدی به نفع پرسپولیس شد. کادر فنی گل‌محمدی همه پرسپولیسی هستند و بازیکنانی که حق‌شان بود بازی کنند حالا در ترکیب قرار دارند.

* پرسپولیس شجاع خلیل‌زاده را در داربی ندارد؛ غیبت مدافع قرمز‌ها به ضرر این تیم نمی‌شود؟
شجاع همانند اسمش در بازی با صنعت نفت شجاعت به خرج داد. او می‌توانست آرام‌تر بازی کند و کارت نگیرد تا به داربی برسد، اما داربی را فدای شجاعت و توانایی خودش کرد تا تیمش پیروز شود. این کار خلیل‌زاده را تحسین می‌کنم. مطمئن باشید کنعانی‌زادگان جایگزین خوبی برای او خواهد بود و پرسپولیس مشکلی از این بابت نخواهد داشت.

* استقلال هم شیخ دیاباته را به احتمال فراوان به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد؛ غیبت ستاره آبی‌ها به نفع پرسپولیس نشد؟
به نظر من به نفع پرسپولیس شد، چون تیم ما با غیبت خلیل‌زاده، بازیکن ملی‌پوشی مثل کنعانی‌زادگان را دارد، اما استقلال با غیبت دیاباته، مهاجمی همتراز او ندارد. البته مطهری و قائدی خوب گل می‌زنند، اما دیاباته بازی متفاوتی به نمایش می‌گذاشت.

* به نظر شما استوکس، مهاجم تازه خریداری شده پرسپولیس می‌تواند در داربی به کمک تیم گل‌محمدی بیاید؟
عقل سلیم می‌گوید استوکس که تازه به تیم اضافه شده از ابتدا به میدان نیاید. در طول بازی می‌تواند به زمین بیاید و به تیم کمک کند. استوکس بازیکن خوبی است.

* پیش‌بینی شما از داربی پیش رو چیست؟
۲ بر یک به نفع پرسپولیس. گل‌های این بازی را هم کامیابی‌نیا و اوساگونا برای پرسپولیس و کریمی برای استقلال به ثمر می‌رسانند.

* این دیدار اولین تجربه مجیدی به عنوان سرمربی استقلال است. فکر می‌کنید کم‌تجربگی او شرایط را برای برد پرسپولیس فراهم کند؟
مجیدی بازیکن داربی‌بازی بوده است، چون اکثر برد‌هایی که با حضور مجیدی به عنوان بازیکن برای استقلال به دست آمده، با گل‌های او همراه بوده است، اما مطمئن باشید مجیدی مربی داربی‌بازی نیست.

* بهترین خاطره‌تان از داربی چیست؟
آن بازی‌ای که سال ۱۳۶۵ مقابل بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران یعنی ناصرخان حجازی ۳ بر صفر پیروز شدیم. ناصر محمدخانی کاری کرد مدافعان استقلال و مرحوم ناصرحجازی بهترین بازی خود را به نمایش گذاشتند.

ورمزیار: مطهری جایگزین خوبی برای دیاباته است
* استقلال توانست بازی باخته برابر نفت مسجد سلیمان را با برد به پایان برساند و با روحیه مناسب به داربی برسد؛ بازی آخر آبی‌ها را چطور دیدید؟
بازیکنان استقلال ۲۰ دقیقه ابتدایی بازی تحت تأثیر داربی قرار گرفته بودند و با ترکیبی که فرهاد چیده بود، بازی خوبی در این دقایق به نمایش نگذاشتیم. همین باعث شد گل هم دریافت کنیم و حتی ممکن بود گل دوم را هم بخوریم. پس از این ۲۰ دقیقه، اما تیم استقلال آرام‌آرام نبض بازی را در دست گرفت و توانست ۲ گل هم به ثمر برساند. هر چند اواخر بازی باز هم توپ در اختیار نفتی‌ها قرار گرفت و خطراتی روی دروازه استقلال به وجود آوردند، اما در مجموع ۳ امتیاز خوبی بود و از نظر روحی-روانی توانست استقلال را آماده داربی روز پنجشنبه کند.

* از چینش ترکیب فرهاد مجیدی صحبت کردید؛ آیا او دچار اشتباه نشد؟
به نظرم فرهاد اشتباه کرد. شاید اگر او از ابتدای بازی با همان ترکیب اصلی و همیشگی‌اش بازی می‌کرد شرایط استقلال بهتر می‌بود. مجیدی می‌توانست پس از گلزنی تیمش، به بازیکنان اصلی استراحت دهد. اگر استقلال گل دوم را در همان ابتدای بازی دریافت می‌کرد، قطعاً کار سخت‌تر می‌شد.

* خبر رسیده شیخ دیاباته، ستاره این روز‌های استقلال به احتمال فراوان داربی را به علت مصدومیت از دست می‌دهد؛ نبود این مهاجم به ضرر استقلال نیست؟
شاید اگر مجیدی با ترکیب اصلی مقابل نفت مسجد سلیمان بازی می‌کرد این اتفاق برای دیاباته نمی‌افتاد. یعنی حضور قائدی کنار دیاباته می‌توانست جلوی مصدومیت او را بگیرد، اما به هر حال اتفاقی است که افتاده، البته استقلال مهاجم بسیار خوبی را به خدمت گرفته است؛ ارسلان مطهری که سال‌ها دوست داشت به این تیم بیاید و دوستان نگذاشتند، حالا در تیم بخوبی می‌درخشد و بازیکن بسیار توانمندی نشان داده است. زوج قائدی و مطهری هم زوج بدی در دیدار با نفت مسجد سلیمان نبود و هر دو هم گل زدند. مطهری آنقدر توانایی دارد که جایگزین خوبی برای دیاباته باشد.

* این داربی اولین تجربه مجیدی به عنوان سرمربی است؛ کم‌تجربگی فرهاد به نفع گل‌محمدی، سرمربی حریف نیست؟
اگر فرهاد مجیدی اشتباه بازی با نفت مسجد سلیمان را تکرار نکند، تیم روند رو به رشدی خواهد داشت. این روند هم از زمان استراماچونی ادامه‌دار بوده است. از نظر روحی-روانی هم تیم شرایط خوبی دارد. فکر می‌کنم اولین تجربه فرهاد برای او خوب باشد. بازیکنان با هم هماهنگ شده‌اند و اگر سرمربی در چینش ترکیب اشتباهی نکند، من استقلال را برنده بازی می‌دانم.

* درباره استراماچونی صحبت کردید؛ خیلی‌ها می‌گویند مجیدی همان تیم مربی ایتالیایی را هدایت می‌کند و از همان سیستم و سبک او استفاده می‌کند.
دقیقاً همین‌طور است. به هر حال این تیم را استراماچونی بسته است و سیستمی که تیم توانسته بر اساس آن حرکت رو به جلویی داشته باشد از آن او است. عقل سلیم هم می‌گوید فرهاد به ترکیب برنده دست نزند و با همان سیستم قبلی تیمش را به جلو حرکت دهد.

* نظرتان درباره داربی پیش رو چیست؟
خط هافبک هر کدام از تیم‌ها می‌تواند برنده این دیدار را مشخص کند. به نظر من استقلالی‌ها با وجود آنکه از نظر مهره، بازیکنان کمتری نسبت به پرسپولیس دارند، اما هافبک دفاعی آن‌ها بهتر عمل کرده است. در واقع استقلال بازیکنان تأثیرگذارتری نسبت به پرسپولیس پرمهره خریداری کرده است.

* از بهترین خاطره‌تان از داربی‌ها بگویید.
هر ۳ دیداری که به پرسپولیس گل زدم جزو بهترین خاطره‌های من در ۱۸ سالی که در استقلال بودم، است؛ گل‌هایی که به عابدزاده، نکیسا و قلیچ زدم. فکر می‌کنم در هر ۳ دیدار هم به پیروزی رسیدیم.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار