همایش ملی تحقق اقتصاد مقاومتی در گیلان با تاکید بر نقش بسیج در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، همایش ملی یک روزه نقش بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی با حضور نیرو‌های مسلح، مسئولان علمی، اجرایی، اداری، مدیران کل، محققان و پژوهشگران در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن دانشگاه پیام نور برگزار شد،کیوان میرزایی،  مسئول کمیته علمی همایش گفت: این همایش مهم و بزرگ در مدت ۲۰ماه با هماهنگی هیات اندیشه ورز، عناوین، محور‌ها و موضوعات همایش در تحقق اقتصاد مقاومتی در ۶۰نشست بررسی و هم اندیشی شد.

او  با بیان اینکه ۹۵مقاله علمی به دبیرخانه همایش ارسال شده است، افزود: بر اساس شاخص‌های همایش و هیات داوران ۲۰مقاله با موضوعات محرومیت زدایی، اشتغال، خودکفایی کشاورزی به ویژه در زمینه برنج، دانه‌های روغنی و پروتئین که دارای مجوز علمی از دانشگاه پیام نور و مجوز از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است انتخاب شد و قرار است به صورت کتاب چاپ شود.

مسئول کمیته علمی همایش،  با اشاره به اینکه در این همایش ملی که از ساعت۸صبح تا۱۷عصر ادامه دارد قرار است ۳مقاله به صورت سخنرانی ارائه شود، گفت: جامعه علمی و حوزوی باید در حوزه فرهنگ، اندیشه سازی، سیاست و اقتصاد بیش از پیش گام بردارد.

میرزایی افزود: با نگاه علمی و در کنار روحیه و تفکر بسیجی، جهادی و انقلابی می‌توان در تحقق مبانی اندیشه اسلامی گام برداشت.

همچنین در این همایش ملی، علی قاسمی، جانشین معاون سیاسی کل سپاه پاسداران، پژوهشگر و محقق در حوزه اقتصاد و سیاست گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی محصور شدن و زندانی شدن در داخل کشور نیست بلکه اقتصاد درون زا و برون گرا و عدم وابستگی به کشور‌های مختلف است.


او، به تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه کشور در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و دارویی اشاره کرد و افزود: با خودکفایی و رسیدن به راهبرد اقتصاد مقاومتی می‌توان به توسعه و بالندگی دست یافت.

جانشین معاون سیاسی کل سپاه پاسداران گفت: اقتصاد مقاومتی راهبرد بسیار خوب است و این اصل به فرموده رهبر معظم انقلاب از سال۸۹در دستور کار قرار گرفت و باید امروز با توجه به تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان بیش از پیش به آن توجه و در این زمینه گام برداشت.

علی قاسمی افزود: باید با اصلاح سیستم بانکی و حذف صفر از پول ملی به اقتصاد مقاومتی کمک کرد.

او  گفت: اصلاح پول بانکی، بهره وری، آموزش، نظام مالیات، گمرکات و نظام توزیع از جمله محور‌های کمک به اقتصاد مقاومتی است که باید بیش از پیش از سوی محققان و پژوهشگران مورد توجه قرار گیرد.

این محقق و پژوهشگر در حوزه اقتصاد و سیاست، بر تجمیع واحد‌های کم کار تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در کشور ۱۶۷ گمرک داریم که اغلب مبادلات در ۲۲گمرگ انجام می‌شود و با تجمع واحد‌های کم کار می‌توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

علی قاسمی، با بیان زیر ساخت اقتصاد مقاومتی در زمینه‌های مختلف از جمله سیمان، آهن آلات، پتروشیمی و دارو‌های گیاهی فراهم است، افزود: باید فرهنگ به کمک اقتصاد بیاید.

همچنین، سرهنگ توشه ، جانشین سپاه قدس گیلان گفت: سپاه پاسداران فقط در بعد نظامی فعالیت نمی‌کند بلکه در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و اجتماعی نیز فعالیت دارد.

سرهنگ توشه، با بیان اینکه با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان و استکبار، سپاه پاسداران در بعد نظامی امروز توانسته به پیشرفت در راستای دفاع و صیانت از آرمان‌های والای انقلاب و مرزو بوم دست یابد، افزود: در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی نیز باید با وحدت و تلاش روز افزون به آن دست یابیم تا بتوانیم با خودکفایی وابستگی خود را به کشور‌های مختلف قطع کنیم.

او گفت: ساخت بیش از ۲هزار واحد مسکونی در مناطق محروم گیلان و همچنین استان‌های مختلف و سیل زده، محرومیت زدایی در دهستان‌های محروم، اجرای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق خطر و آسیب پذیر، تنها بخشی از فعالیت‌های جهادی سپاه و بسیج استان است.

صادقی، رئیس دانشگاه پیام نور گیلان هم در همایش اقتصاد مقاومتی گفت: با بهره گیری از یافته‌های علمی و پژوهشی محققان در تلاشیم تا با تحقق اقتصاد مقاومتی به خودکفایی و بالندگی دست یابیم.

او با بیان اینکه با رهبری امام خمینی (ره) و وحدت مردم توانستیم به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برسیم افزود: قطعا با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب و پیروی از فرمایشات ایشان و وحدت و همدلی بیش از پیش می‌توانیم در مقابل تحریم‌های دشمنان بایستیم و با تحقق اقتصاد مقاومتی به خودکفایی دست یابیم.

 عصر امروز این همایش علمی با سخنرانی آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت و سردار عبدالله پور فرمانده سپاه قدس استان و اهدای هدایا به پژوهشگران پایان یافت.

تحقق امنیت غذایی با عنوان قدرت نرم در بحث اقتصاد مقاومتی، تاثیر گردشگری پایدار در اقتصاد مقاومتی و نقش شرکت‌های لجستیکی و تاثیر و رونق راه آهن ۳مقاله‌ای است که در این همایش به صورت سخنرانی ارائه شده است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.