احتمال بروز فاجعه انسانی هنگام پرتاب کپسول فضایی استارلاینر

پس از کشف دومین مشکل نرم افزاری در پرتاب آزمایشی کپسول فضایی استارلاینر، پرتاب سرنشین دار با استفاده از این کپسول درهاله‌ای از ابهام قرارگرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند وجود مشکل نرم افزاری در هنگام پرواز آزمایشی کپسول فضایی بوئینگ به نام استارلاینر زنگ خطری جدی برای بوئینگ است.

به گفته کارشناسان در صورتی که بوئینگ نتواند در آزمایش‌های زمینی این مشکل را برطرف کند در آینده و در زمان پرتاب کپسول فضایی سرنشین دار استارلاینر احتمال بروز فاجعه انسانی وجود دارد.

کارشناسان ناسا اعلام کرده اند دو مشکل نرم افزاری در زمان پرتاب آزمایشی کپسول فضایی استارلاینر در ماه دسامبر سال میلادی گذشته گزارش شده است که می‌تواند به فاجعه‌ای جبران ناپذیر تبدیل شود.

این مشکل نرم افزاری جدید پیش‌تر به وسیله کارشناسان ناسا تشخیص داده نشده و به تازگی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

مشکل نرم افزاری زمانی که فضاپیما در مدار کره زمین بود کشف شد و اگر اصلاح نمی‌شد می‌توانست سبب بروز مشکل‌های غیرقابل کنترل در زمان جداسازی ماژول شده و درنهایت به آسیب دیدگی و حتی انفجارکپسول فضایی منجر شود.

تاکنون دانشمندان ناسا و بوئینگ به بررسی خطای نرم افزاری اولیه درباره تایمر زمان مصرف سوخت پرداخته بودند و مشکل نرم افزاری دوم به تازگی اعلام شده است.

این مشکل نرم افزاری از سوی کارشناسان بوئینگ دو ساعت پیش از ورود کپسول فضایی به جو زمین برطرف شده است، اما در صورت کشف نشدن می‌تواند سبب مرگ فضانوردان شود.


بیشتر بخوانید: زن فضانورد پس از ۳۲۸ روز زندگی در فضا به زمین بازگشت


کارشناسان ناسا اعلام کرده اند بوئینگ برای ارسال انسان به ایستگاه فضایی بین المللی موظف به انجام انواع آزمایش‌های دقیق و بررسی سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری است تا مجوز پرتاب کپسول فضایی سرنشین دار به فضا را به دست آورد.

مقام‌های ناسا همچنین اعلام کرده اند کپسول فضایی کرو دراگون شرکت اسپیس ایکس هم باید انواع آزمایش‌ها را پشت سر بگذارد، زیرا در پرتابی آزمایشی انفجار مانع از اتمام ماموریت آن شد.

در این آزمایش مخلوط شدن تیتانیوم با تتراکسید نیتروژن در مخزن سوخت کپسول فضایی کرو دراگون سبب انفجار و از بین رفتن کپسول فضایی شد.

به گفته مقام‌های ناسا تا زمانی که هر دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ نتوانند ایمنی کامل فضانوردان را تامین کنند امکان استفاده از محصول‌های آنها برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی امکان پذیر نخواهد بود و فعلاً تنها راه استفاده از کپسول فضایی سایوز ساخت آژانس فضایی روس کاسموس است.

بنابر اعلام ناسا تا زمان آزمایش کلیه سیستم‌ها و انجام چند آزمایش زمینی، برنامه ریزی برای پرتاب آزمایشی بدون سرنشین کپسول فضایی استارلاینر به ایستگاه فضایی امکان پذیر نخواهد بود.

در زمان انجام آزمایش پرتابی ماه دسامبر سال میلادی گذشته، فضاپیما پس از گذشت ۳۰ دقیقه از پرتاب نتوانست به مدار مورد نظر خود برسد، زیرا درصد بالایی از سوخت موشکی خود را مصرف کرده بود. این مشکل دراثر خطای نرم افزاری در سیستم تایمر کپسول فضایی شناسایی شده است.

منبع: spacenews

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار