کنعانی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترکیه برای عمل به تعهداتش در آستانه باید از ادلب عقب نشینی کند

کارشناس مسائل منطقه گفت: آنکارا تنها در صورت عقب نشینی از ادلب امکان عمل به تعهدات خود در مذاکرات آستانه و سوچی را دارد.

لزوم عمل به تعهدات ترکیه در سوچی و آستانه در عقب نشینی از ادلبحسن کنعانی مقدم کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بروز تنش ها در ادلب  اظهار کرد: به وضوح روشن است که  ادلب یکی از مهمترین نقاط استراتژیک سوریه در جنگ با داعش بوده و در حال حاضر گروه‌های تروریستی و باقیمانده داعش همچنین مخالفان دولت بشار اسد که عمدتا جبهة النصره و گروه های شبه نظامی  هستند  از این منطقه به عنوان پایگاه استقراری خود استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: با توجه به سیاست‌های ترکیه برای تسلط بر بخشی از خاک سوریه به نظر می‌رسد که دولت این کشور به دنبال حفظ این مناطق هستند. از سوی دیگر دولت سوریه هم مصمم به پاکسازی ادلب بوده و در عملیات اخیر نشان داد که قادر است ادلب را باز پس گرفته و محور حلب به دمشق را کاملا از حضور گروه‌های تروریستی و معارض پاک کند.

کنعانی‌مقدم در رابطه با رویکرد سازمان های بین المللی در قبال خارج نشدن ترکیه از منطقه ادلب، بیان کرد: کشور‌های حامی آمریکا در سازمان ملل و سایر مجامع،  به اصطلاح دست و پا می زنند تا  اجازه ندهند دولت سوریه بر کل سرزمین‌های خود مسلط شود. هدف آنها  ایجاد منطقه ممنوعه به نفع گروه‌های تروریستی است تا از این طریق بتوانند مجددا نیروهای خود را بازسازی و ساماندهی کنند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: اگر ترکیه بخواهد تعهدات خود در قبال مذاکرات سوچی و آستانه  را در کنار  وعده هایی که به روسیه، ایران و سوریه داده عملی کند،  قاعدتا در چنین شرایطی آنکارا  باید بدون داشتن تجهیزات سنگین از این مناطق تا نواری که برای او تعیین شده بود عقب نشینی کرده و به پاسداری از مرز‌های خود بسنده کند. به صورت کلی دخالت ترکیه  در موضوع ادلب حاکی از آن است که آنها در صدد پیاده کردن سیاست‌های آمریکا در این مناطق هستند.

او با اشاره به اعلام آمادگی کشورمان  نسبت به حل و فصل سیاسی موضوع ادلب  و کاهش تنش ها بین سوریه و ترکیه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران  در مسئله ادلب دو نقش مهم دارد. یکی اینکه به عنوان گروه ناظر بی طرف در کاهش تنش و درگیری ها نقش موثری داشته و  در کنار روسیه، ترکیه و عراق در این زمینه همکاری و هماهنگی دارد، علاوه براین باتوجه به اینکه تهران از قدرت نظامی و سیاسی همچنین توان مقابله با گروه‌های تروریستی برخوردار است، ایران در چندسال گذشته به عنوان اهرم قوی در حل مناسبات سوریه عمل کرده است .

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: اگر ایران نقش خود در مذاکرات سوری- سوری و دیپلماسی کاهش تنش را ادامه دهد قادر خواهد بود که مسائل  منطقه ای را به سمت آرامش و تثبیت موقعیت حاکمیت سوریه پیش ببرد در غیر این صورت تنش‌ها همچنان ادامه خواهد یافت.


بیشتر بخوانید:ایران آماده حل اختلاف درباره اِدلب است


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تازگی گفته بود که توافق‌های میان این کشور با ایران و روسیه درباره منطقه شرقی فرات دیگر کابرد نخواهد داشت. این اظهارات پس از آن مطرح شد که نیرو‌های ارتش سوریه به مواضع ترکیه و همچنین شبه نظامیان مورد حمایت این کشور در ادلب حمله کرده و ضمن پیشروی‌ بیشتر شهر سراقب را به کنترل خود آورده اند. مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه مخالفت‌ها با عملیات ارتش سوریه ضد گروه‌های تروریستی در استان ادلب را تکرار کرد.

ارتش سوریه طی نزدیک به یک ماه، در واکنش به عدم پاییبندی عناصر ترویستی و ترکیه به آتش‌بس در ادلب، عملیاتی را آغاز کرده و توانسته است، دومین شهر بزرگ این استان یعنی «مَعرة النُعمان» و شهرک «خان‌طومان» را به همراه ۲۰ روستا و شهر دیگر در غرب استان حلب آزاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
من نميدونم چرا تركيه نميخواد بفهمه داعشيا هر آن ممكنه تركيه رو عين سوريه داغون كنن
آخرین اخبار