محصولات غذایی سالم ستاره‌دار می‌شوند

«نشان طیب» با تایید ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط آستان قدس رضوی بر روی محصولات غذایی حک می‌شود.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، «نشان طیب» به محصولات غذایی سالم رسید. محصولات غذایی سالم ستاره‌دار می‌شوند؛ ستاره‌هایی که قرار است نشان استاندارد و سالم بودن محصولات غذایی تولید داخل باشد. این نشان با تایید ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط آستان قدس رضوی بر روی محصولات غذایی حک می‌شود.

نشان طیب یک استاندارد ایرانی با کاربردی جهانی است که محصولات غذایی باکیفیت کشورمان را با برندی مختص خودمان به بازار‌های داخلی و بین المللی معرفی می‌کند.

بنا به گفته مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات غذایی ایرانی با دریافت این نشان که توسط آستان قدس رضوی ارائه می‌شود، ستاره‌دار و معتبر می‌شوند. این کار کمک می‌کند تا محصولات غذایی سالم به مردم معرفی شود.

قانعی که در نخستین سمپوزیوم شبکه محصول سالم حضور داشت با اشاره به این موضوع، گفت: نشان طیب، بر اساس یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شبکه محصول سالم از مزرعه تا سفره ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی تصویب و نهایی شد.

او ادامه داد: به واسطه اعتماد مردم به زنجیره محصولات غذایی تولیدی در آستان قدس رضوی، از این به بعد همه محصولات غذایی که سالم هستند با نشان طیب این نهاد معتبر می‌شوند.

قانعی بیان کرد: مالزی برای جهانی کردن محصولات غذایی خود طرح «حلال» را بر روی محصولات خود حک کرده است؛ نشان طیب جامع‌تر و کامل‌تر از این نشان است و محصولات باکیفیت ایرانی را به جهان معرفی می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به چالش‌های تولید محصول سالم غذایی در کشور، گفت: عدم تمایل کشاورزان به تولید محصول سالم در مزرعه به دلیل «عدم وجود مکانیزم‌های حمایتی»، «آشنایی کم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با گواهی استاندارد تشویقی» و «نبود برنامه مدون برای تولید، برچسب‌گذاری ره‌گیری محصولات سالم» است.

قانعی، راه‌کار‌های تولید محصولات سالم غذایی را «اجرای کشاورزی زیستی بر پایه GAP، ارگانیک و غیره»، «ترکیب نهاده‌های زیستی و آلی با نهاده‌های شیمیایی برای تغذیه گیاهان»، «راه‌اندازی کشاورزی قراردادی»، «استفاده از نهاده‌های زیستی برای کنترل آفات و بیماری‌ها» دانست.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: شبکه محصول سالم غذایی که از سال گذشته راه‌اندازی شد به دنبال سالم‌سازی و تعریف برندی جهانی برای این محصولات بود که این کار را هم با کمک بخش خصوصی انجام داد.

گردش مالی محصولات غذایی ۱۰۰ میلیارد دلار است

به گفته قانعی، گردش مالی محصولات غذایی ۱۰۰ میلیارد دلار است یک رقم بزرگ و قابل توجه که می‌تواند بازار بزرگی برای ایران باشد.

او تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت بالایی برای ورود به این عرصه دارند و باید از این بازار بزرگ به نفع دانش‌بنیان‌های داخلی بهره بگیریم.

قانعی در پایان گفت: استفاده از محصول سالم غذایی یعنی تضمین سلامت مردم و محیط‌زیست. پس باید به این موضوع نگاه جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار