زنجیر ۵۰۰۰ پرونده بر پای نتانیاهو

رجزخوانی‌های نتانیاهو و گانتس در حالی در آستانه سومین انتخابات در یک سال داغ شده است که بسیاری از ناظران شرایط تازه‌ای را برای اسرائیل پیش‌بینی نمی‌کنند.

«بنی گانتس» پرونده قضایی جدیدی را علیه «نتانیاهو» مطرح می‎کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از یک ماه تا آغاز کارزار انتخاباتی اسرائیل، بنی گانتس، اصلی‌ترین رقیب نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک پیام توئیتری، اتهام تازه‌ای را به کارنامه‎های قضایی بنیامین نتانیاهو افزود و خبر داد وی را با پرونده جدیدی که عنوان ۵ هزار را بر آن گذاشته، به دادگاه خواهد کشاند. این پرونده نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی را متهم می‌کند با ضعفی که در قوانین بهداشتی و درمانی دولت خود دارد، سالانه موجب مرگ ۵ هزار نفر از ساکنان سرزمین‎های اشغالی شده است.

 بنیامین نتانیاهو که به دلیل پرونده فساد مالی و سوء استفاده از قدرت چندین پرونده مفتوح در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی دارد، در حالی با اتهام جدید رهبر حزب آبی و سفید روبه‌رو شده ‎است که خود را در همه پرونده‎ها بیگناه می‌داند.

کارت جدید روشده بنی گانتس که به عنوان اتهام شماره ۵ هزار نخستین بار در شبکه «هبرو» به نقل از توئیت این ژنرال سابق اسرائیلی مطرح شد، می‎تواند جنجال تازه‌ای برای نخست وزیر داشته باشد. گانتس در توئیت روز شنبه خود با انتشار این اتهام تأکید کرد، نخستین طرح دولت او پس از پیروزی در انتخابات، رسیدگی فوری به وضعیت بهداشت خواهد بود. البته گانتس پیش از این نیز انتقاد‌های تندی به سیاست‎ها و عملکرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشته و نتانیاهو را به دلیل ناامنی ناشی از ناآرامی‎های اخیر در اراضی اشغالی مورد هجمه اعتراضی قرار داده و او را در تأمین امنیت ناکارآمد خوانده بود.

با این حال همان طور که «جروزالم پست» نوشته است؛ توئیت تهدیدآمیز برای نتانیاهو تنها چند روز پس از اخطار جنجالی نتانیاهو درباره اظهارات مشاور سابق گانتس مطرح شد. براساس این گزارش، نخست وزیر اسرائیل از رهبر آبی و سفید‌ها خواسته بود مشاور سابقش را به خاطر تشبیه کردن دونالد ترامپ به آدولف هیتلر اخراج کند. جنجالی که سبب عذرخواهی آقای مشاور و تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای و مثبت او نسبت به رئیس جمهوری امریکا شد. از همین رو توئیت گانتس می‎تواند تلاشی برای برطرف کردن این هجمه تبلیغاتی علیه اردوگاه وی محسوب شود. بویژه که در هفته اخیر شاهد آن بوده است که دونالد ترامپ در جهت کمک به نتانیاهو از هیچ کمکی دریغ نداشته و با انتشار متن «معامله قرن» به یاری او رفته است.

به زعم ناظران، اقدام دونالد ترامپ برای رونمایی از طرح معامله قرن درست در روزی که پرونده نتانیاهو در دادگاه رژیم صهیونیستی باز شد، تلاشی برای به انزوا کشاندن این پرونده سنگین بود. رئیس جمهوری امریکا گرچه علاوه بر نتانیاهو از گانتس نیز برای مذاکره درباره معامله قرن دعوت کرده بود، اما در برهه‌های مختلف حمایت خود را از نخست وزیر اسرائیل نشان داد. در همین ارتباط «نلی گوتینا»، مفسر سیاسی مسائل اسرائیل در «اسپوتنیک» نوشته است: «طرح معامله قرن دونالد ترامپ برای منحرف شدن افکار از بسیاری تحرکات سیاسی داخلی میان نخست وزیر و رقبای اصلی‌اش و کمرنگ کردن پرونده فساد او بود و زمان انتشار آن در میانه بحران سیاسی اسرائیل و در آستانه سومین انتخابات تأثیر اجتناب ناپذیری بر سیاست داخلی اسرائیل گذاشت.» این در حالی است که اگر پرونده فساد بنیامین نتانیاهو به نتیجه برسد و او در موارد چهارگانه اتهاماتش از سوی دادگاه مجرم شناخته شود دست‌کم ۱۰ سال زندان در انتظار او خواهد بود.

انتخاباتی برای هیچ
رجزخوانی‌های نتانیاهو و گانتس در حالی در آستانه سومین انتخابات در یک سال داغ شده است که بسیاری از ناظران شرایط تازه‌ای را برای اسرائیل پیش‌بینی نمی‌کنند. «اسرائیل تایمز» نوشت: براساس آخرین تحقیقات مشترک «اسرائیل هیوم» و «آی ۲۴ نیوز»، حزب نتانیاهو (لیکود) با دو کرسی پیشرفت، به عدد ۳۴ می‎رسد و حزب گانتس (آبی و سفید) نیز با دو کرسی بیشتر، ۳۶ کرسی را تصاحب می‎کند. در نهایت آنچه به نظر می‌رسد برتری ۵۶ درصدی یکی از احزاب است که همچنان تا پیروزی ۶۱ درصدی ۵ پله فاصله دارد.

خبر دیگری حاکی است، در بحبوحه اتهامات و کشمکش‌های سیاسی، بنیامین نتانیاهو از تدوین نقشه جدید اسرائیل با الحاق کرانه باختری در چند هفته آینده خبر داده است. به گزارش «جروزالم پست»، هنوز مشخص نیست آیا قرار است این نقشه با همکاری مشترک اسرائیل و امریکا تدوین شود یا اسرائیل به تنهایی اقدام خواهد کرد.

منبع: ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار